Hej,

En fråga om isolering just nu. Låt oss ponera att jag haft konstruktör som räknar på nockbalk som ska sättas in och jag ska öppna upp snedtak genom att ta bort befintligt tak efter att ha isolerat befintligt innertak.

I nuläget är det nya betongtakpannor ovanpå de vertikalt ställda råsponten som har en gissningsvis diffusionstät underlagspapp på sig. På ett ställe är det inte råspont, utan en korrugerad plåt som ligger under solfångare.

Mina lekmannakunskaper säger mig att jag skulle kunna använda ungefär utifrån en följande ordning:

Takpannor-papp-luftspalt-ekoisolering(lös eller matta) ca 250 mm-ångbroms-läkt-innertakspanel.

Planen skulle då vara att det finns någonstans för fukten att ta vägen inåt, och via luftspalt från utsidan, så att det kan andas.

Jag ser minst två problem:
1. Givet att jag vill göra detta, är det ett bra sätt att göra det på?
2. Hur skulle jag ordna luftspalten, när det i nuläget är en "horisontell" spalt som ligger ytterst mot råsponten?

Ni ser befintligt tak på bilderna.

Tacksam för all input!
Marcus


En oisolerad vind med träbjälkar, råspont och mörka fläckar på underlaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiörbild av vind med träbjälklag och stödben, visar befintlig isolering och takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det ventilerat i nocken? Hur ser det ut i takfoten idag? Om så är fallet, så kan du använda vanliga luftspaltsskivor i papp tex t-emballage. Vad är avståndet? 120 cm? Det går att tejpa ihop pappluftspaltsskivor med grön åldersbeständig tejp.
 
En apelsin En apelsin skrev:
Är det ventilerat i nocken? Hur ser det ut i takfoten idag? Om så är fallet, så kan du använda vanliga luftspaltsskivor i papp tex t-emballage. Vad är avståndet? 120 cm? Det går att tejpa ihop pappluftspaltsskivor med grön åldersbeständig tejp.
Det är överdraget takpapp i nocken, men det finns lite skrymslen och vrår i vinklarna i nocken och anslutningen mot andra huskroppar där det inte är helt tätt. Tidigare ägare gjorde inte en jättestor grej av att försöka få det lufttätt, eftersom det är ett påbyggt stolpat tak med ett isolerat tak med papp under som är tätt.

Takfoten är som man kan se på bilderna utan hål, men eftersom det är takfot från platt tak under så kommer det gå att öppna där.

Behöver man ha så att säga "genomströmning" från takfot till nock i luftspalt eller räcker det att ha öppet t.ex. i takfot?

Det stora problemet som jag ser det annars är just att reglarna mot råsponten är horisontella, och att den naturliga luftspalten då blir horisontell, om man inte låter den vara och bara kör mellan takåsarna. Men då tänker jag att det blir en väldigt bred luftspalt. Eller vad ska man tro?
 
  • Gilla
Christer Forsbo
  • Laddar…
Du kan ju spika / skruva på läkt på råsponten.
På sidan av ”takstolarna” och på mitten mellan.
Sen skruvar du på massonite skivor på dessa. Då kan du trycka in isolering mot massoniten och ändå ha luftning bakom . (y)
För att få tillräckligt med isolering i taket så ska du kanske skruva på dina ”takstolar”

Angående luftning vid nocken så kan du sätta in ”mögelstopper”. https://bolist.se/produkt/ventilati...nn-5kTQfCl5mPmIkW-uiwxQtgn8fJYlBoCvdEQAvD_BwE
Då bygger du så luften kommer in vid takfoten, går bakom masoniten, och ut via ventilerna vid nocken.

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.