O Ofoxer skrev:
Förstår det, men det var inte så han skrev... :D Sen ska alla skattebetalare vara med å pröjsa för ”hans” renovering istället... vilket resulterar i att Rot och Rut bidrag inte räcket alla. Tycker personligen att det låter som en ganska dålig idé.

Men nu får du väl hejda dig lite. Så du menar alltså att de pengar som är lagstadgat ska kunna bekostas med skattemedel (ROT-avdraget) ska minskas genom att hantverkarna tar dem istället genom sin prissättningsmodell? Varför inte sätta 0 kr/timme och ta ut allt på materialpåslag då...så slipper skattebetalarna stå för något?

Man kan tycka vad man vill om ROT och RUT men det är banne mig inte hantverkarna som ska reglera hur mycket skattemedel som används för det genom sina prissättningsmetoder.

EDIT: Dessutom är varken RUT eller ROT en pott av pengar som kan ta slut. De är skatteavdrag vilket gör att alla som betalar tillräckligt mycket skatt i Sverige skulle kunna göra fullt avdrag för båda varje år (för kvalificerade tjänster).
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Men nu får du väl hejda dig lite. Så du menar alltså att de pengar som är lagstadgat ska kunna bekostas med skattemedel (ROT-avdraget) ska minskas genom att hantverkarna tar dem istället genom sin prissättningsmodell? Varför inte sätta 0 kr/timme och ta ut allt på materialpåslag då...så slipper skattebetalarna stå för något?

Man kan tycka vad man vill om ROT och RUT men det är banne mig inte hantverkarna som ska reglera hur mycket skattemedel som används för det genom sina prissättningsmetoder.
Min prissätningsmodell? Jag har inte nämnt några priser eller procent överhuvudtaget. Men avdragen grundar sig väll i att man har en skälig timpenning, det är ju den du får avdrag på? Eller vad du nu vill kalla det.
 
  • Gilla
51:an
  • Laddar…
T tjockelamock skrev:
Kör eget och brukar ta ca 8000:- ex rot för material och arbete, för en central i ungefär samma storlek. Sen tillkommer felsökning i kundens anläggning som visar sig när en jordfelsbrytare installerats.
Kanske dags för en prishöjning.
Mina kunder klagar bittert över att jag är alldeles för billig.

En kund hotade nyss med att gå till en bankomat och ta ut ganska många tusenlappar och ge mig direkt i handen – utan redovisning. Han tyckte att jag skulle ha rejält betalt för det jobb jag gjort. Jag försökte varligt förklara att det som stod på fakturan räckte alldeles utmärkt – och att jag bara gör snövita affärer i mitt företag.

Det är tillräckligt krångligt att göra vita affärer – skall det sedan blandas upp med halvgråa och svarta affärer – blir det fullständigt omöjligt. Har tidigare jobbat mycket med systemrevisioner och skulle det dyka upp en skatterevisor, hjälper det inte om hen är både döv och blind – man ser igenom detta hur lätt som helst.

Fick äran att bli skattereviderad av IRS i USA (det var alltså IRS som lyckades bura in Al Capone på sin tid). Vår sekreterare rådde mig att omedelbart skaffa ett rep och hänga mig i närmsta träd – det här kunde inte sluta väl. Men jag tog risken att ta emot denne slätkammade och glasögonförsedde skatterevisor i mitt hem. Han hade ganska många frågor på sin agenda, men när han gått igenom de tre första punkterna – där jag på mindre än 5 sekunder plockat fram efterfrågade verifikat – övergick hans intresse till att titta på hur våra Gaffelpärmar var mekaniskt konstruerade (han hade då insett att det här fanns en minutiös ordning – till skillnad mot den vanlige amerikanen – där allt ligger blandat i en papplåda). Så i skenet av en check med en oväntad ”Tax Return”, kan jag bara konstatera att IRS tillhör mina bästa vänner.

Men åter till mitt initiala problem, och efter att jag följt den här tråden lite ….. hm, kan det vara så att kunderna har rätt??
 
  • Gilla
Ofoxer
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det är inte riktigt så enkelt. Enligt lag är en yrkesman som säljer en tjänst till en privatperson skyldig att tillvarata kundens intressen. Det är alltså olagligt att informera för dåligt, och hantverkaren kan inte skylla på att kunden "borde vetat bättre".

Konsumenttjänstlagen (KTL):

4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.

Det skulle vara väldigt intressant att göra en poll bland hantverkare hur många av dem som ens läst KTL. Det är rätt uppenbart på svaret från många hantverkare här på forumet att de inte har en susning om vad de har för juridiska skyldigheter gentemot privatkunder och jag vet att på åtminstone en hantverkarutbildning så nämns det inte i läroplanen.

Det som är än mer sorgligt är att så få privatpersoner vet vilket lagskydd de faktiskt har.
Nu fick kunden ett pris och gjorde en acceptans via mejlet och har då bokat sig för det. Rent juridiskt har inte kunden mycket att komma med
 
P Paxman skrev:
Var det svårt att förstå?

Om hantverkaren har 50% av sina intäkter från materialpåslag och 50% från timpenning (för att kunna locka med låg timkostnad) så kan ju kunden bara göra ROT-avdrag på 50% av kostnaden. Om en (mer renhårig) hantverkare har 10% materialpåslag och 90% på timpenning kan kunden göra ROT-avdrag på 90% av kostanden.

Det gör rätt stor skillnad för kunden.

Förstår du nu? (?????????????)
Jag tror du får förklara lite bättre. För jag förstår faktiskt inte vad du menar. Då det du föreslår är ett lagbrott. Alternativt jävligt lustig timdebitering då prissättningen ska baseras på hur mycket material som du ska köpa. Vilket oxå är olagligt. Så snälla förklara så att jag som inte förstår förstår........DU KAN VÄL INTE PÅ ALLVAR DRA LAGAR I ENA INLÄGGET OCH BRYTA MOT DEM I NÄSTA :cool:
FY SKÄMS :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
René W och 2 till
  • Laddar…
Vill bara påpeka att du inte bara betalar för tiden de spenderar i ditt hus. Någon måste välja och plocka ihop material, samt färdas ut till dig. Så dina 18h i huset kan mycket väl motsvara 29h beroende på resväg samt hur mycket arbete som ligger bakom val av material.
 
B Byggdjuret skrev:
En del hävdar att man inte får sätta vilket pris man vill. Men vi har fri prissättning.
Så det är helt ok. Å sälja centralen för 30000:- det är lagligt. Men man behöver inte anlita den elektriken
Du har helt fel och behöver läsa på konsumenttjänstlagen innan du pladdrar mer här.

Priset måste vara skäligt. Företaget måste också ta till vara konsumentens intresse för att anses verka fackmannamässigt (det räcker inte att utförandet av tjänsten är korrekt).
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 6 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Nu fick kunden ett pris och gjorde en acceptans via mejlet och har då bokat sig för det. Rent juridiskt har inte kunden mycket att komma med
Fast på mailet lämnar mycket öppet till tolkning och lär ha noll juridisk bärighet. Dock talar konsumentlagen emot elektriker eftersom priset ska vara skäligt.
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
O Ofoxer skrev:
Min prissätningsmodell? Jag har inte nämnt några priser eller procent överhuvudtaget. Men avdragen grundar sig väll i att man har en skälig timpenning, det är ju den du får avdrag på? Eller vad du nu vill kalla det.
Var någonstans har jag skrivit om din prissättningsmodell?

Vad jag vet finns inget i lagstiftningen runt RUT och ROT om skälig timpenning...det regleras i andra lagar.

Men vill du inte förstå så kan jag inte göra något åt det.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
N Nps skrev:
Jag tror du får förklara lite bättre. För jag förstår faktiskt inte vad du menar. Då det du föreslår är ett lagbrott. Alternativt jävligt lustig timdebitering då prissättningen ska baseras på hur mycket material som du ska köpa. Vilket oxå är olagligt. Så snälla förklara så att jag som inte förstår förstår........DU KAN VÄL INTE PÅ ALLVAR DRA LAGAR I ENA INLÄGGET OCH BRYTA MOT DEM I NÄSTA :cool:
FY SKÄMS :crysmile:
Vad har jag föreslagit? Och vad i det är i så fall lagbrott? Jag förstår inte vad det är du inte förstår.
 
P Paxman skrev:
Var någonstans har jag skrivit om din prissättningsmodell?

Vad jag vet finns inget i lagstiftningen runt RUT och ROT om skälig timpenning...det regleras i andra lagar.

Men vill du inte förstå så kan jag inte göra något åt det.
Tråkig inställning. Jag tror att det är du som inte vill förstår med tanke på dina inlägg här. Vad händer om man höjer timpenning i förhållande till material priset... Det bör ju rimligen resultera i att bidraget inte räcker till lika många timmar och vad händer då med dom timmar bidraget inte täcker... ska man gå ner i pris på dom timmarna då?
Eller hur tänkte du där... Rot och Rut avdragen är ju anpassade efter dagens prissättning.

Man kan inte jämföra priser på en näthandel med en butik som lager håller material för hämtning samma dag eller i värsta fall dagen efter. Grossen tar ju betalt för den snabba hanteringen samt personal som också tillhandahåller god expertis och service. Detta kostar ju också pengar, pengar som läggs på produkterna.
 
Redigerat:
Skumpe
Leanath Leanath skrev:
Det fanns ingen offert. Vi stod i trappan och pratade då jag nämnde att jag ville ha ett nytt proppskåp varpå han säger att det kostar runt 8-9000:- och att jag då ska skicka ett mail till honom att jag vill ha ett proppskåp för 8-9000:-. Då tänker jag bara att visst, det är väl lugnt jag litar på dig. Så det är väl i detta fall en så kallad muntlig offert?

Jag och min fru är helt gröna inom allt detta att anlita hantverkare o äga hus. Man tror ju inte att folk utnyttjar det...
Men alltså det är klart man tolkar det som material plus arbete om det var på så sätt formulerat. Han menar ju det kostar sig och så FÖR DIG när du frågar. Det blir helt oförståeligt om du frågar vad det kostar och han svarar vad det kostar dig att köpa proppskåpet av honom levererat i en kasse till dörr.
 
Skumpe
O Ofoxer skrev:
Tråkig inställning. Jag tror att det är du som inte vill förstår med tanke på dina inlägg här. Vad händer om man höjer timpenning i förhållande till material priset... Det bör ju rimligen resultera i att bidraget inte räcker till lika många timmar och vad händer då med dom timmar bidraget inte täcker... ska man gå ner i pris på dom timmarna då?
Eller hur tänkte du där... Rot och Rut avdragen är ju anpassade efter dagens prissättning.

Man kan inte jämföra priser på en näthandel med en butik som lager håller material för hämtning samma dag eller i värsta fall dagen efter. Grossen tar ju betalt för den snabba hanteringen samt personal som också tillhandahåller god expertis och service. Detta kostar ju också pengar, pengar som läggs på produkterna.
Har man så jävla mycket omkostnader att man måste sälja en produkt som kostar 1800 kr för 9000 kr så kanske man ska ägna sig åt något annat.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
MDan och 6 till
  • Laddar…
R
O oddan skrev:
Varenda elektriker med egen firma här i Stockholm kör ju runt i Teslabilar för närmare miljonen. Säger väl en del...
Ja någon har en gång i tiden startar elfitman och jobbat sig upp. De är sjukt att de ska va fy skam att tjäna pengar. All heder åt dem !

Bara för att de går bra för dem anser du att du kan få jobben till ett bättre pris än vad som anses i branschen eller vad menar du ?

Helt rätt att tjäna så mycket pengar man kan !
 
  • Gilla
  • Haha
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Skrämmande att det finns folk som försvarar firmans beteende....:rolleyes:
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.