Vi ska byta fönster i vårt 70-talshus och funderar på att sätta in ett mindre/lägre fönster i köket. Som det är nu så är fönstret precis ovanför diskbänken så det kan komma en del vatten på fönsterkarmen när man grejar med kranen. Detta är väl inte så bra... Tänkte nu när man ska köpa nya dyra elitfönster kanske man skulle sätta ett lägre fönster där så det kommer högre upp från diskbänken. Kommer detta att se konstigt ut tror ni? Är det dumt att ha kvar den storlek som är nu, med tanke på vattnet?
 
Vi har ett Elitfönster precis i höjd med diskbänken och har inte sett nga problem i det. Fast det förstås, vi har rätt så djupt smyg och krukor mellan fönster och kran så det blir inte så blött. Men visst tänker jag på hur mkt jag skvätter (har oxå träskiva runt vasken...). Jag tror inte du behöver beskymra dig för vattnet från disken, det hade varit en helt annan sak om det va i duschen...

Men för den skull behöver inte ett mindre fönster se dumt ut heller. Det är nog mest fasaden som bestämmer det tror jag. Hur fönstrena sitter, om det är symmetriskt osv. Lägg in en bild på fasaden så blir det lättare för oss.
 
Så här ser fasaden ut. Det är fönstret med luckorna som vi funderar på att "krympa" i höjd med nedersta spröjset. Fönstret på ovanvåningen blir nog ett mindre också. Det är onödigt stort med tanke på det lilla rummet innanför..
 
  • husfasad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade helt klart satt in ett mindre fönster ovanför diskbänken!
Valde själv att flytta vår diskbänk lite åt sidan så att vattenkranen inte skulle hamna framför fönstret, iofs är jag kanske petig, men med tanke på vattnet och att jag ändå går med trasan på kaklet varje dag efter man donat med disk så hade jag nog blivit galen med att se alla prickar på fönstret! däremot satte vi inte in nytt fönster, dels för att vi inte behövde byta fönster och dels för att vi har reviterat hus, skulle bli svårt att få till fasaden bra. mina svärföräldrar bytte sitt fönster framför kranen mot ett mindre när dom renoverade, man får ändå bra sikt ut och man slipper prickarna på fönstret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.