Är det någon på som har kombinationen bergvärme/ved? Kör idag med en gammal fin oljebrännare i en kombipanna anno 1960, men har en ett år gammal vedpanna med tankar, laddomat och hela baletten. Vedpannan ska installeras så fort våren kommer med lite plusgrader. Dock har jag fått ett riktigt bra pris på både borrhål och pump och detta har satt lite giller i huvudet på mig.

Så då tänkte jag att man kanske ska köra bergvärme i normalfallet och sedan stödelda med veden vintertid?

Fungerar det installationsmässigt att köra med denna kombination?

Någon som har några ideér eller synpunkter?

Mvh
M
 
Det tråkiga är väl att du förlänger pay-off rejält på båda anläggningarna. När pumpen havererar så har den inte ens betalt sig själv om du orkat elda mycket...

Sen är pumparna känsliga för att köra in för varmt vatten i, så det gäller att hitta en VVSare som vet vad han gör.
 
Tjena!!
Jag är i full gång med den installationen!!
Tror det blir en perfekt lösning för min del...Men jag kommer att köra dom 2 systemen separat med avstängnings ventiler bara....
 
Matss skrev:
Det tråkiga är väl att du förlänger pay-off rejält på båda anläggningarna. När pumpen havererar så har den inte ens betalt sig själv om du orkat elda mycket...

Sen är pumparna känsliga för att köra in för varmt vatten i, så det gäller att hitta en VVSare som vet vad han gör.

Vad kan man räkna med för livslängd på en pump i dag? Tänkte separera systemen på något vis men vet inte riktigt hur :)
 
Baron skrev:
Tjena!!
Jag är i full gång med den installationen!!
Tror det blir en perfekt lösning för min del...Men jag kommer att köra dom 2 systemen separat med avstängnings ventiler bara....
Kul! Vad kommer du att köra med för panna och pump?
 
Har ni gjort någon investeringskalkyl? Jag tror att direkt-el blir billigare!
 
Räknar med att hamna på runt samma summa som en normal bergvärmeinstallation, men som vanligt så är man väl optimist :) Vad tror du om livslängden på pumparna?
 
DME skrev:
Räknar med att hamna på runt samma summa som en normal bergvärmeinstallation, men som vanligt så är man väl optimist :) Vad tror du om livslängden på pumparna?
Om jag formulerar om frågan: hur mycket el räknar du (ni) att värmepumpen ska spara jämfört att bara köra elpatron dom gånger du inte eldar?? Och motiverar den besparingen verkligen investeringen av vp?
 
Då är jag med på vad du menar. För mig handlar det nog nu mer om hurvida installationen av vedpannan är motiverad mot kostnaden av att vp:n går på tillskott. Dvs, jag vill köra på vp i normalfallet, men ha möjligheten att tända vedpannan kalla dagar.


De flesta jag känner med vp håller på och eldar i någon sorts kamin eller liknande hela vintrarna för att sedan berätta för alla hur billig bergvärmen är. Att man har köpt värmeloggs för 5000:- verkar inte ingå i beräkningen.

Är det sedan komplicerat,dyrt eller omöjligt att ha denna kombination så faller den naturligtvis bort. Har trots allt bara bott i villa i två månader och är novis på alla sorters värmesystem.

Hur det än blir så blir det förmodligen billigare än att köra på olja :)
 
Då är jag elak och vänder på frågan :) Hur mycket el räknar du med att vedpannan sparar per år?

Dit jag vill komma är att många har så låg förbrukning att värmepumpen inte betalar sig om man räknar in alla faktorer som investering, ränta, underhåll mm. Om man då ökar investeringen kommer pay-off-tiden att bli ännu längre och kräver en högre energiförbrukning för att kunna räknas hem.
 
Hello!!

Jag har räknat med att spara 40-45000:- per år.....
Har ett 270kvm gammalt missionshus som ska värmas.
Har köpt en Albin mini panna 20kw med 2 acc tankar och en 12kw Thermia bergvärmepump med x-tra varmvatten tank, sen har jag luftburen värme så det blev ett stratos ventilationssystem som ska blåsa ut varmluften.
Nu har jag kommit upp i 80000:- och det som fattas är alla kopparledningar, cirkulationspump och frekvensomvandlare, så jag skulle tippa på att jag stannar runt 90000:-

Skulle jag ha oljan kvar så skulle det kosta 65000:- per år, så en payoff tid på 2 år.

Men då gör jag allt själv och köpt alla grejer begagnade (pumpen var begagnad men bara körd på elpatronen)
 
Matss skrev:
Då är jag elak och vänder på frågan :) Hur mycket el räknar du med att vedpannan sparar per år?

Dit jag vill komma är att många har så låg förbrukning att värmepumpen inte betalar sig om man räknar in alla faktorer som investering, ränta, underhåll mm. Om man då ökar investeringen kommer pay-off-tiden att bli ännu längre och kräver en högre energiförbrukning för att kunna räknas hem.
Elak är du väl inte :) Jag vill ju ha synpunkter på mina ideér!

Hur mycket el vedpannan skulle spara per år vet jag inte, då jag inte har gjort några nogrannare kalkyler. Är bara på idéstadiet än :). Däremot vet jag att extrakostnaden för att installera vedpannan motsvarar ca 30000Kwh.
 
Jag har en gammal värmepumpsanläggning som fått en ny kompressor/värmepump. Detta är kompletterat med pelletspanna via 50 m kulvert, pelletsen värmer dessutom verkstan via 30 m kulvert. Nu har rörmokarn klantat till det hela så när värmepumpen inte räcker till och ska ta stöd från pelletsen så blir det väldigt varmt i huset och varmvattnet blir kallt. Jag har dock en lösning på gång men vi får se hur det kommer att fungera. Problemet är den långa kulverten som man inte vill värma i onödan.

Att värmepumpen inte tål varmvatten löses med att radiatorvattnet först går genom värmepumpen och sedan till värmepannans shunt. Vid shunten krävs en backventil och en cirkulationspump för att värmepumpen inte ska behöva hålla pannan varm.

Till/från på pumpen styr tillsatsvärmen.

Direktel som extravärme är vansinne då det tar knäcken på elnätet, så länge värmepumpen räcker så drar uppvärmningen ca 30 % el. När värmepumpen inte räcker längre så ska överskjutande värmebehov göras av 100% el.

Effektbehovet blir inte linjärt mot utetemperaturen utan ökar brant när det blir kallt.
Med en Pump/eldningslösning så maximerar vi effekten till vad pumpen behöver. Därutöver eldar vi något annat ved/olja/pellets/naturgas. Med alla dessa pumpar med elpatroner som spetseffekt kommer elpriset att skena, elbolagen måste bygga kapacitet för "elvärme" även om det bara är några få dagar men får bara betalt för strömmen till värmepumpen som är ca 30%. Elpriset kommer att höjas för att betala utbyggnaden av effektbehovet men det är en minskande andel kWh (energi) som ska betala kalaset.

En stor del av den elproducerande kapaciteten kommer att stå oanvänd under stor del av året och bara kosta pengar. Visst är det bra att vi minskar energianvändningen men den ska då vara jämnare under året och inte en jättetopp några få vinterdagar.

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.