Hej jag skulle behöva en låsning till snösläden. Fiskars hade inga reservdelar och ville inte dela med sig av ritningen heller. Tänkte kolla om någon vet om det finns ritning någonstans?
Se bild på detaljen
 
  • Orange låsning på ett grått snöslädestag mot en brun bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl bara att mäta den och sedan rita i ett 3d-program?
 
Det verkar som jag får göra det, har dock ingen erfarenhet av CAD program.tur att det inte är en jättekomplicerad form :)
 
Lite sent svar kanske men kan hjälpa andra med liknande problem.

När man designar esättningsdelar så stirra er inte blinda på hur ursprungsdelen ser ut, ursprungsdelen är oftast designad för att både spara plast och vara möjlig att tillverka genom formsprutning.

Det enda man behöver bekymra sig om är de kritiska dimensionerna, de delar som ska passa mot befintliga delar. I fallet med den här låsbiten är då det inre måttet på röret viktigt, det ska ju passa över skaftet. Sen är det den inre delen av klacken som jag antar håller släden på plats. Tjockleken på klacken spelar inte så stor roll bara den går ner i släden.

Att originaldelen har ribbor på utsidan av klacken är exempel på saker man helt ska bortse ifrån, designa den helt solid. För att göra den extra stark skulle man kunna göra så att klacken liksom fortsätter hela vägen upp längs med röret. Själva röret i sig kan med fördel också göras tjockare hela vägen runt om för ökat hållbarhet.
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipsen! Jag har prioriterat ner detta då snön försvann med en väldig fart här hemma. Men jag har kommit så långt att att jag laddat ner ett CAD program. Ett litet steg på vägen.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Ge mig dimensionerna så kan jag rita den åt dig (Behöver damma av mina cad-kunskaper).
 
J Jazman skrev:
Tack för tipsen! Jag har prioriterat ner detta då snön försvann med en väldig fart här hemma. Men jag har kommit så långt att att jag laddat ner ett CAD program. Ett litet steg på vägen.
Skulle rekommendera Tinkercad i webbläsaren till så enkla designer, om du inte faktiskt är ute efter att lära dig ett mer avancerat program.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.