När man planterar bambu så ska man ju gärna skärma av så att de inte sprider sig hej vilt. Hur skulle ni göra? Plantera i stor kruka som sedan grävs ner, skärma av med plåtar eller vad? Det ska ju gärna vara ett smidigt sätt.
 
Det tar ganska lång tid för bambu att sprida sig. Jag skulle själv sätta bambun gärna ett par meter från hus och grund och helst så att man framöver (om 15-20 år tex) har möjlighet ta sig dit med liten grävare om man av någon anledning vill ta bort bambun.

Tidigare rådde man till att sätta bambun i kraftigt betongrör för att hindra spridning. Problemet blev då att när detta skulle bort fick man ändå ta dit en grävmaskin för att lyfta upp - inte bara roten utan även betongröret!
 
  • Gilla
Vivela
  • Laddar…
Jag har "fritt planterad" bambu på våran tomt som tidigare ägare har planterat.

Har under flera års tid försökt få bort bambum eftersom vi ska anlägga en liten lekhörna till barnen just där bambun finns.

Det är stört omöjligt att få bort den så jag rekommenderar starkt att ni planterar den i någon typ av avgränsare.

Själv har jag grävt & kört med round-up (extra "stark blandning") och vi får nu se till sommaren om den är borta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.