Hej på er! Förata inlägget faktiskt!

Håller på å öppnar upp en del i vardagsrummet å vill ha större ingång så att säga men det var en väldigt rejäl byggd vägg så undrar on man med bara dessa bilder kan hyfsat säkert spekulera i om den verkligen är bärande eller inte.
Får väll annars kontakta kommunen för konstruktionsritningar eller liknande.

Två typ 175/45 reglar på varandra som egentligen från vad jag kan se inte ens har nått ovanför sig annar än spån/plast men inte öppnat upp allt än.
Dom har så pass stora mellanrum och därför jag inte tror de är bärande men kan ju ha fel.
OBS skivan verkar vara limmad litegran.

Tack för er input.
 
  • Delvis uppbruten vägg visar träreglar med stor mellanrum, spikar och rester av limmad skiva, i pågående vardagsrumsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avslöjad väggstruktur med två tjocka träreglar staplade på varandra och partiellt borttagen väggskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild av en träkonstruktion med två reglar och en skiva, delvis osäker om det är en bärande vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis öppnad vägg visar två träreglar och en avskalad gips- eller spånskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du ta en närbild ochså? behöver se träfibrerna på reglarna. Egentligen bara det vi behöver se.
 
  • Haha
  • Gilla
Skurket och 4 till
  • Laddar…
Hahaa oklart om de va ett skämt eller inte iom att jag tycke dom redan va för nära egentligen men absolut fixar :crysmile:(y)
 
  • Haha
HammarClark
  • Laddar…
Det ser ut som en avväxling över en dörröppning i en plankvägg. När är huset byggt? Om det är ett plankhus behöver man se en planritning för att kunna avgöra vad som är bärande. Virkesdimensionen är nog 2x7 tum.
 
  • Gilla
hugosell och 1 till
  • Laddar…
Huset är från Kärnhus å byggdes 73,
 
  • Skadad gipsskiva vid taket i ett hus byggt på 1970-talet med synligt trä och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i ett äldre hus med synliga spår av rivning och stödbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av ett enplanshus från 1973 med vardagsrum, kök, matsal, rum, toalett och garage markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J justusandersson skrev:
Det ser ut som en avväxling över en dörröppning i en plankvägg. När är huset byggt? Om det är ett plankhus behöver man se en planritning för att kunna avgöra vad som är bärande. Virkesdimensionen är nog 2x7 tum.
Tack för bra svar, Bifogat bilder på det.
 

Bästa svaret

Inte riktigt som jag trodde men ganska nära. Plankhus slutade man med kring 1950 men tummåtten fanns kvar in på 1970-talet. Väggen är garanterat bärande och det som finns i taket är en lite hemmasnickrad balk. Den limmade spånskivan tillhör konstruktionen. Du ka ersätta balken med en limträbalk eller en stålbalk och kan då komma ner i balkhöjd samtidigt som tjockleken ökar rätt rejält. Man behöver veta husets mått för att kunna räkna på det. Helst också en sektionsrritning så man ser takkonstruktionen. Frågan är vad du helst vill åstadkomma?
 
  • Gilla
HammarClark och 1 till
  • Laddar…
Tack för jättebra svar!! Då vet jag! Det går en balk där längst med andra vägen som du kanske ser men det spelar säkert ingen roll. (där var det tidigare en vägg/rum. spelar ingen roll om det blir 1/2 dec bredare vägg upptill utan vill bara få upp höjden. Hade en tanke på att jag stöttar upp det med 2 st 45x95 på var sin sida om 2x7an längst upp över hela med flera dec marginal alt 2x 95/95 på var sin sida. Vid öppningen till hallen från vardagsrummet så känns väggen väldigt osolid å klen egentligen men det var ju byggt billigt å funktionsdugligt såklart. huset e typ 8x9 meter. Dvs. 9 "djup" 8 bred.
 
Vill du minska balkens höjd är det bara limträ eller stål som gäller. Överslagsmässigt (med utgångspunkt från nuvarande konstruktion) är det fråga om 90x315 eller 140x270 som är möjliga limträdimensioner. Motsvarande stålprofil är HEA 160. Helst ska man dock göra en noggrannare beräkning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.