Hej..
Vi har börjat kolla över ventilationen.
Jag undersökte spaltventilerna och upptäckte att på vissa fönster så fanns det inget genomgående hål. Det var utfräst från insidan och det satt en stängningsventil. Men på utsidan var karmen helt tät. Tog även bort salningen för att se att den inte täckte över hålen.
Blåmålad fönsterkarm med en stängningsventil utan synliga genomgående hål på utsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre vy av ett fönster med öppen spaltventil som visar en trädgård, men inga synliga hål på utsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det något jag inte fattar? Eller kan det vara förberett på insidan och att jag måste borra igenom och göra hålen själv?
 
Hej. Kan vara så att det är en glipa runtom fönstret där luften tas in och leds in genom spaltventilen. Så är det på vår nyaste fönsterdörr.

Känner du något drag från ventilen när den är öppen?
 
H henche skrev:
Hej. Kan vara så att det är en glipa runtom fönstret där luften tas in och leds in genom spaltventilen. Så är det på vår nyaste fönsterdörr.

Känner du något drag från ventilen när den är öppen?
Något liknande är det på mina SP fönster. Det syns inget på utsidan, det kommer in luft. Ska se om jag kan ta bild i morgon
 
Du får väl skruva loss ventilen på insidan och se om det är ett hål där bakom. Kan ju vara att det mynnar på ovankant av karmen. Och det har ”skummats” tätt.
 
Så här års känner du direkt om det drar in kall luft. Du kan stänga alla och testa ett åt gången för att få bra drag.
Men "garanterat" att de fungerar.
 
H HSP skrev:
Något liknande är det på mina SP fönster. Det syns inget på utsidan, det kommer in luft. Ska se om jag kan ta bild i morgon
Det är en SP fönsterdörr vi har också. Går att se hur gummilister "leder" luften till spaltventilen.
 
Hej. Kul med så många svar.
Nej, det kommer ingen luft.
Jag har letat noga och hittar ingen glipa.
Jag har skruvat loss ventilen på insidan, se bild.

Men det borde väl gå att borra hål och fila upp och sedan sätta på en utanpå del?
 
Gör inget innan du vet hur fönstret är uppbyggt!!!!
Vad är det för fabrikat? Har du varit i kontakt med fönstertillverkaren.
 
Det ska jag inte göra. Men jag hittar ingen glipa eller spår för luften.
Jag har letat på fönstret men inte hittat någon tillverkare. Bara lite text på Polska.
 
Ingen som hade några förslag? Då sätter jag borren i fönstret.
 
Är det ett fast fönster eller öppningsbart?
 
Såg på översta bilden att det ser ut som ett fast. Är det ett träfönster med aluminiumbeklädd utsida?
 
Hej,
Ja, det är fast.
Ja, aluminium på utsidan.
 
Eftersom aluminiumet sitter med distanser, typ clips, på träet skapas det en luftspalt mellan trä och aluminium. Det är genom den luftspalten som luften hittar in. Förutsatt att fönstret är rätt monterat och att luften kan ta sig in.
 
Ja, det låter ju rimligt.
Men det som talar emot det är dels att jag inte hittar någon luftspalt, dels att det inte kommer någon luft i ventilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.