Vi ska flytta in i ny lägenhet och har för avsikt att inte ha någon tvättmaskin till en början.
Det är dock en tvättmaskin där idag och rören ser förbedrövliga ut tycker vi, oavsett om man har maskinen inkopplad eller ej.

Finns det något sätt att göra detta mer diskret och snyggt? Gärna något som sedan även är lätt att återställa den dag vi vill koppla in tvättmaskinen igen.

Röranslutningar och avloppsrör för tvättmaskin i ett badrum med vita kakelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack!

Mvh Simon
 
I äldre hus ser man ofta den här lösningen med att dra ner avlopp från tvättmaskin i golvet. Nyare lösningar är att dra avloppet i väggen, eller till en existerande golvbrunn om detta är mest praktiskt.

Ska ni inte använda detta tvättmaskinsavlopp så är det kanske möjligt att kapa och plugga röret på ett sätt så att man koppla på ett nytt rör den dag det blir dags att ha tvättmaskin på plats, eller att badrummet/tvättstugan byggs om enligt modern standard.
 
Lyft på huven längst ned på röret, där har du nog det vinklade röret nedstucket i en gummi-muff. Dra ur röret och sätt dit en plugg tills dess att det ska användas igen.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 5 till
  • Laddar…
Delar verkar ha gulnat avsevärt genom åren. Att bara byta till nya vita rör och delar skulle vara ett rejält lyft.

Men skall du inte ha tvättmaskin där så är det bra att plugga röret. Annars kommer det att lukta illa när vattnet i vattenlåset avdunstat.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Lyft på huven längst ned på röret, där har du nog det vinklade röret nedstucket i en gummi-muff. Dra ur röret och sätt dit en plugg tills dess att det ska användas igen.
Tack! Så jag kan bara dra allt uppåt och på så sätt koppla loss, därefter bara ha kvar "koppen" längst ner och sätta ett lock där? Det ska inte vara någon typ ballofix med öppen/stängd eller liknande längs vägen?

Får man koppla ur tvättmaskin själv i bostadsrätt?
 
Ballofix är en avstängningsventil för vattentillförsel tex till en tvättmaskin. Finns detta är det bara att stänga via Ballofix/motsv. Finns det inte så får du stänga vattnet och sätta ett skruvlock av lämplig dimension som pluggar igen tilloppet.
 
  • Gilla
simonnnn
  • Laddar…
En tvättmaskin ska vara ansluten med avstängning lätt åtkomlig.
 
Stefan N Stefan N skrev:
En tvättmaskin ska vara ansluten med avstängning lätt åtkomlig.
Det ser inte ut att vara så på bilden.
 
S simonnnn skrev:
Vi ska flytta in i ny lägenhet och har för avsikt att inte ha någon tvättmaskin till en början.
Det är dock en tvättmaskin där idag och rören ser förbedrövliga ut tycker vi, oavsett om man har maskinen inkopplad eller ej.

Finns det något sätt att göra detta mer diskret och snyggt? Gärna något som sedan även är lätt att återställa den dag vi vill koppla in tvättmaskinen igen.

[bild]

Tack!

Mvh Simon
Byt ut röret till ett nytt kromat. Ska du inte ha tvättmaskin så ta bort röret som borde sitta i en gumminippel. Stäng av balofixen och koppla bort vattenslangen. Köp en plugg som du sätter i gumminippeln. Köp en kromad kopp som du sedan sätter över. Köp en plugg som du sätter i ballofixen så det inte börjar spruta om den går sönder eller ifall du råkar komma år vredet när du städar. Gör inköpen först.:rofl:
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Byt ut röret till ett nytt kromat. Ska du inte ha tvättmaskin så ta bort röret som borde sitta i en gumminippel. Stäng av balofixen och koppla bort vattenslangen. Köp en plugg som du sätter i gumminippeln. Köp en kromad kopp som du sedan sätter över. Köp en plugg som du sätter i ballofixen så det inte börjar spruta om den går sönder eller ifall du råkar komma år vredet när du städar. Gör inköpen först.:rofl:
Gällande inköpen, kan du med blotta ögat se vad som behövs, eller är varje badrum unikt i vilka storlekar på millimeternivå osv. som behövs?
 
S simonnnn skrev:
Gällande inköpen, kan du med blotta ögat se vad som behövs, eller är varje badrum unikt i vilka storlekar på millimeternivå osv. som behövs?
Det kan jag nog göra. Vad exakt vill du göra då? Jag tycker mig inte se en balofix där tvättmaskinsslangen är kopplad? Om det är så att avstängningen sitter längre bort och tar flera saker så måste proppen bli 100%. Då tycker jag du ska dit en rörmokare.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det kan jag nog göra. Vad exakt vill du göra då? Jag tycker mig inte se en balofix där tvättmaskinsslangen är kopplad? Om det är så att avstängningen sitter längre bort och tar flera saker så måste proppen bli 100%. Då tycker jag du ska dit en rörmokare.
Nu har jag flyttat in samt köpt "plugg" för vattentillförseln, ser den rätt ut? Vilken av de två är det som gäller?
Ballofix verkar vara även för dusch och för toaletten också (det nedre röret går till tvättmaskinen men går också upp i taket vidare till duschen (se sista bilden). Räcker "pluggen" som jag köpt eller blir detta en osäker lösning givet att vattnet kommer behöva vara "på"?

Det går inte att lyfta på plastkoppen utan den måste nedmonteras uppifrån först. Kan jag plocka isär och kika innan jag åker och handlar eller måste produkterna på plats direkt? Om så, förslag på vad jag borde köpa och förbereda? :)
 
  • Plastförpackning från Admiral med texten "LOCK METALL 15 FÖRPACKNINGAR" och artikelnummer visande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förpackad plugg för vattentillförsel med gängade metalländar och röda tätningsdelar, ligger mot en enfärgad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenanslutning med Ballofix-ventil och blå "plugg" för diskussion om installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenledning med ballofix och en stängd plugg nära golv, fråga om rätt installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenledningsinstallation med flera stängda kranar och rör vid badrumsvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S simonnnn skrev:
Nu har jag flyttat in samt köpt "plugg" för vattentillförseln, ser den rätt ut? Vilken av de två är det som gäller?
Ballofix verkar vara även för dusch och för toaletten också (det nedre röret går till tvättmaskinen men går också upp i taket vidare till duschen (se sista bilden). Räcker "pluggen" som jag köpt eller blir detta en osäker lösning givet att vattnet kommer behöva vara "på"?
Vad jag kan se så är tvättmaskinen i dagsläget ansluten till ett T-kors klämringskoppling från Vatette, d.v.s. där tvättmaskinen sitter kopplad är där en klämringsände på t-korset där man har tagit bort själva klämringen och istället skruvat på slangkopplingen. Det betyder att du inte kan sätta en metallhuv/plugg eftersom klämringsände på t-korset skär igenom packningen i pluggen, med risk för läckage som följd. Finns två sätt att lösa detta på:
Ovan antar jag att röret är 15mm och kopplingarna är R15, kan vara värt att bekräfta innan du börjar köpa saker. D.v.s. vad är den yttre diametern på rören?
S simonnnn skrev:
Det går inte att lyfta på plastkoppen utan den måste nedmonteras uppifrån först. Kan jag plocka isär och kika innan jag åker och handlar eller måste produkterna på plats direkt? Om så, förslag på vad jag borde köpa och förbereda? :)
Borde inte vara något problem att montera isär, det är avlopp och inte trycksatt. Om du mot förmodan skulle misslyckas med att återmontera, eller någon spröd gammal plast går sönder, då kan du plugga hålet tillfälligt med en plastpåse eller trasa. (huvudsakligen för att dålig lukt inte ska tränga upp från avloppet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.