N nicky6 skrev:
Jag fattar dock fortfarande inte hur de här termostaterna sköter själva justeringen av sig själva, då det ju är en pinne man mha ett tjockare vred (med markeringen 1-5) skruvar ut och in i radiatorn. Jag kan inte förstå att där finns nån automatik där alls.
Det är en gasblåsa eller ett vax som växer eller krymper med temperaturen vid termostathuset. Då trycker det in stiftet i ventilen eller släpper ut det lite grann.
 
  • Gilla
nicky6
  • Laddar…
N nicky6 skrev:
Vilka vred kan rekommenderas för Danfoss?
Har du någon bild på nuvarande termostathus/vred och ventiler?
 
J Josth skrev:
Har du någon bild på nuvarande termostathus/vred och ventiler?
Jag har kommit fram till att det är Danfoss RAVL 26mm anslutning iaf, med grå manuell ratt som trycker på "pinnen"
 
Sån här har jag. Är det en termostat som sköter inställd ”temperatur” eller är den dum så att den inte påverkar stiftet baserat på temperaturen?
 
  • En termostatventil på en radiator inställd på mellanläge mellan 3 och 4.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är gammal så den kanske inte fungerar som den ska längre men det är en termostat som håller inställd temperatur. Danfoss har en liten gasfylld cylinder i termostaten som trycker på stiftet i ventilen i takt med att temperaturen regleras.
 
Ok, tusen tack för svaret!
Btw, hur trögt ska stiftet vara? Mina är ganska hårt fjädrade
 
O
Du har förmodligen dålig funktion i dina termostater. Det gör att de fungerar on off.
Radiatorventilen är säkert ej inställd på nödvändigt flöde heller.
Om huset ej håller värmen eller blir för varmt så är hela huset i obalans. Då är inte problemet i din läge he, det r ett generellt problem i huset.
Du kan lösa dina övertempbekymmer med nya termostater, men du kan inte fixa en undertemp som beror på effektbrist.
Kanske kan hjälpa att byta radiatorventilen, men ett stort hus i obalans blir sällan bättre av att bara byta ventil
 
N nicky6 skrev:
Ok, tusen tack för svaret!
Btw, hur trögt ska stiftet vara? Mina är ganska hårt fjädrade
Stiftet brukar vara hårt att trycka in så det behövs ett verktyg att trycka med såsom handtaget på en skruvmejsel. Det viktiga är att stiftet fjädrar ut igen av själv efter att man tryckt in det.
 
  • Gilla
nicky6
  • Laddar…
Då är de ok. Hade servicekillen att kolla ett par radiatorer som var svala trots att de var luftade och där hade stiftet fastnat. Så jag gick över alla radiatorers stift så de inte hade fastnat. Men har märkt ganska stort motstånd som du nämber. Men då är de ok för de fjädrar tillbaka.
 
Utan läst hela tråden tänker jag att även om man i normalfallet bör ha alla ventiler så "öppna" de går, så ska de ju balanseras in, om inte ditt system "orkar" hålla hela kåken i full temp så skulle jag dra åt den andra skruven till radiatorn som ställer grundflödet (när termostaten är helt öppen) så att det är hyfsad balans när alla termostater står på max - dvs att hela huset blir jämnvarmt även om det är för kallt. Risken om du har obalans är ju att några radiatorer ger så mycket värme att andra som är "natrurligt strypta" pga placering eller storlek på radiator eller rum som av en anledning kyls mer än andra inte får nog när de "starka" radiatorerna öppnar max.

Jag tänker, hellre att hela huset får "dräglig" värme i köldknäpparna än att ena våningsplanet får 22 och andra 5.
 
  • Gilla
nicky6
  • Laddar…
O
När systemet balanseras så avger samtliga radiatorer den effekt som krävs. Då får man inga obeboeliga områden.
Termostaterna tas bort och systemet körs fullt. Radiatorer närmast pumpen stryps oftast hårdast och mindre ju längre bort du kommer.
Inga regleringar får vara påkopplade om det skall balanseras.
Konstanttryck på pumpen är ochså att föredra så den inte balanserar ner flödet när det börjar ändras tryckfall i ledningen.
Det tar tid, men det är fullt möjligt att balansera en villa , är det bostadsrätt eller flerbostadssystem så är det ingen ide, och många gånger får man ej ändra flölödet för då blir det kallt hos grannen!!
 
  • Gilla
nicky6
  • Laddar…
Jag reagerar också på storleken på pumpen, menar du att ni värmer ett hus på 650 m2 med en 11KW värmepump? Vår familj har två, också gamla dåligt isolerad hus, som kan var sådär 400-500 m2 styck i det ena har vi en IVT greenline E17 värmepump och där är inte hela huset uppvärm till 20 grader utan en rätt stor del är lite svalare. I det andra huset är hela huset uppvärmt, där finns också en IVT greenline E17 men även en luft till vatten pump för att klar en del av huset. Jag kommer inte ihåg hur stor den är. Jag skulle gissa att den är på 10kw. Våra hus ligger i Skåne.
 
  • Gilla
nicky6
  • Laddar…
O
650m2 X 55w/m2=35kw pump...
Bör finnas en del tillskott på den pumpen..
 
  • Gilla
nicky6
  • Laddar…
Tack för inläggen! Kanske det är bud på att balansera om systemet, för visst är det ojämn temperatur på vissa radiatorer i byggnaden.
Det är två våningsplan på vardera 180 resp 209kvm, och ett källarplan som även inhyser en lägenhet på 55kvm. Totalt 570kvm. och som sagts, det klarar sig när det är varmare än -5, men sen sjunker det snabbt, bl.a. pga elpatronen vara går på 6 istf 9kW. Har bara 25A.
Pumpen är ju rätt gammal (21 år i år) så kanske att vid byte att vi får se över hela systemet då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.