HOBBY ARCHITECT
Räknas en öppen del ner till nästa våning in i boytan? Det gör man inte va, för där bor man ju liksom inte, finns inget golv.
 
HOBBY ARCHITECT
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, det gör man. Det är få undantag till huvudregeln att allt innanför ytterväggarna är boyta.
[länk]
Tack!
 
richardtenggren
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, det gör man. Det är få undantag till huvudregeln att allt innanför ytterväggarna är boyta.
[länk]
Men om halva övervåningen är öppen känns det konstigt att det skulle vara så, det finns ju inga begränsningar i takhöjd. Tyvärr saknade vi standarden i vårt standardbibliotek på jobbet, så kunde inte kika upp det där.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
Jag tycker mer att Skatteverkets information inte tar upp frågan - trappor, golvyta med lägre takhöjd, etc. nämns men inte just våningsplan där planet inte går från yttervägg till yttervägg. Skulle vara intressant att se vad som gäller.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
BirgitS
Borde gå bra att kontakta Skatteverket och fråga, de brukar svara både kunnigt och vänligt.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
Öppet ner räknas så vitt jag vet inte med.
Den ytan en trappa tar upp räknas däremot, även om man inte kan nyttja ytan då det inte är golv där.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
Skärmklipp av dokument om area och volym för husbyggnader med diagram och definitioner.

Där är det svart på vitt. :)
 
  • Gilla
  • Älska
HOBBY ARCHITECT och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
J Jarlsgård skrev:
[bild]

Där är det svart på vitt. :)
Skönt att det var så, men du får uppdatera till 21054 om den nu innehåller något nytt och matnyttigt ;)
En sak jag dock insåg när jag letade är att tydligen skiljer sig priserna på standarder hos SIS mellan olika företag, kanske beror på olika abonnemang. Jag har nämligen två inlogg och på denna standard varierade priset med en faktor 3 mellan de två företagens inlogg :surprised:
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Skönt att det var så, men du får uppdatera till 21054 om den nu innehåller något nytt och matnyttigt ;)
En sak jag dock insåg när jag letade är att tydligen skiljer sig priserna på standarder hos SIS mellan olika företag, kanske beror på olika abonnemang. Jag har nämligen två inlogg och på denna standard varierade priset med en faktor 3 mellan företagen :surprised:
Hittade denna gratis, så ja den var lika gammal som mig :crysmile: men har svårt att se att det har ändrat sig såpass mkt att mätreglerna skulle ändrat sig fullständigt :cool:
 
richardtenggren
J Jarlsgård skrev:
Hittade denna gratis, så ja den var lika gammal som mig :crysmile: men har svårt att se att det har ändrat sig såpass mkt att mätreglerna skulle ändrat sig fullständigt :cool:
Aha smidigt, jag brukar oftast hitta det jag behöver på SIS eller bland kollegor :) Men då är vi nästan jämngamla, jag är lite yngre bara såg jag blev 90-talist!
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Aha smidigt, jag brukar oftast hitta det jag behöver på SIS eller bland kollegor :) Men då är vi nästan jämngamla, jag är lite yngre bara såg jag blev 90-talist!
Jag har inte kommit dit än där jag kan dra nytta av det! :rofl:
Ja nåt så när, jag är exakt en månad yngre än den upplagan av SS :rofl:
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Nu har ni ju redan besvarat de, men jag minns ett gammalt husbyggarprogram där de byggde på en våning och då gjorde en stor öppning på 20 kvm till övervåningen just för att få ner BOA. Var väl en av de första sådana där serierna som kom vill jag minnas.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.