Hej!

Dax för vårens projekt, ett uterum. Är det någon vänlig själ som kan bistå med dimensionering på en stålbalk? Det är den röda balken som jag skulle vilja ha i stål. Anledningen till stål är att jag hoppas att den inte ska bli så hög, stör utsikten från vardagsrummet.

Snözon 3
Lasten är 15-16 kvm kanalplast
En snabb koll på Svenskt trä föreslår limträ 115*315

Schematisk illustration av ett glasparti med en röd balk överst, bredden anges till 5 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bifoga gärna en enkel måttsatt plan också(y)
 
B bossespecial skrev:
Bifoga gärna en enkel måttsatt plan också(y)

Lite slarvigt kladdat... Röda ringen är den tänkta stålbalken.

Skiss av en vägg med planerad stålbalk markerad med röd ring, och måttangivelser på 4 och 2 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad ska det vara för typ av takbeläggning?
 
Läste lite slarvigt:p
 
Om avståndet mellan pelarna är 4,5m fungerar en HEA160. Den böjer ner 12mm för snölast. Dock är ingen hänsyn tagen till snöraset från huset,
 
  • Gilla
Danieldndnbd och 1 till
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Om avståndet mellan pelarna är 4,5m fungerar en HEA160. Den böjer ner 12mm för snölast. Dock är ingen hänsyn tagen till snöraset från huset,
Det sitter snörasskydd på taket så det är inte ett problem.
 
Bra med snörasskyddet, skyddar även hängrännan. Har ett liknande takmöte här hemma och då har blötsnö/is deformerat och tryckt sönder rännan.
 
H hama65 skrev:
Hej!

Dax för vårens projekt, ett uterum. Är det någon vänlig själ som kan bistå med dimensionering på en stålbalk? Det är den röda balken som jag skulle vilja ha i stål. Anledningen till stål är att jag hoppas att den inte ska bli så hög, stör utsikten från vardagsrummet.

Snözon 3
Lasten är 15-16 kvm kanalplast
En snabb koll på Svenskt trä föreslår limträ 115*315

[bild]
Är det avväxling utan stöttepelare? Isåfall, vad landar du stålet på ? Som tidigare sagt är hea 160 fullt godtyckliclt, men UPE 160 (om du vill skippa pelare så kan du köra 2 UPE, genomgående bult, för att stötta upp en bärande vägg ☺️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.