Hej!
En basic fråga om elproduktion: i de fall min anläggning producerar el samtidigt som jag konsumerar el här hemma - konsumerar jag den egenproducerade elen (så länge den räcker) innan överskottet kablas ut på elnätet? Eller köper jag alltid el från nätet även i de fall jag producerar för fullt själv?
Jag har en fronius symo växelriktare.

Frågan känns relevant intressant eftersom det vore bäst att kunna konsumera sin egen el utan att behöva köpa utifrån när det är möjligt, samt det faktum att inköp från elnätet har olika tariffer.

Tack på förhand för svar.
 
N
J Johan1314 skrev:
Hej!
En basic fråga om elproduktion: i de fall min anläggning producerar el samtidigt som jag konsumerar el här hemma - konsumerar jag den egenproducerade elen (så länge den räcker) innan överskottet kablas ut på elnätet? Eller köper jag alltid el från nätet även i de fall jag producerar för fullt själv?
Jag har en fronius symo växelriktare.

Frågan känns relevant intressant eftersom det vore bäst att kunna konsumera sin egen el utan att behöva köpa utifrån när det är möjligt, samt det faktum att inköp från elnätet har olika tariffer.

Tack på förhand för svar.
Ja du använder så mycket det går av din egenproducerade el först innan det går ut på nätet. Om man sparar på att använda den själv eller inte beror på vad du har för avtal. I mitt fall med det avtalet jag har beror det på skillnaden i pris på natten och dagen.
 
Tusen tack för snabbt svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.