Mikael_L Mikael_L skrev:
oops, det lät dyrt. Ett väldigt stort kök?
Kollade igen. Totalsumman 43.000. Där är inte Rot avdragen. Sedan bor jag nära storstad.

Ska inte hävda att köket är stor, men nästan alla apparater har byt plats och behövde kopplas om igen. Jag har granskat jobbet och de jobbade bra på. Så nej: det känns inte orimlig...
 
Mikael_L
Ett kök kan ju ta väldigt lång tid ifall man måste spåra i väggarna för nya ledningar åt alla möjliga håll. Så det jag reagerade på var uppgiften att det hade ni gjort själva, så det bara vara inkopplingen (och ev att slanga in FK i rör), vilket inte borde ta så lång tid, typ 1/2 timme per apparat.
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett kök kan ju ta väldigt lång tid ifall man måste spåra i väggarna för nya ledningar åt alla möjliga håll. Så det jag reagerade på var uppgiften att det hade ni gjort själva, så det bara vara inkopplingen (och ev att slanga in FK i rör), vilket inte borde ta så lång tid, typ 1/2 timme per apparat.
Egentligen vill jag inte kapa annans tråd här. Jo, det är lite komplicerade än så.. mång mellanpunkter från brytare till olika lampar och kontakter osv... Jag har haft mina krav lixom... inte det enklaste.

Nej, jag inser själv det kan dra iväg med många små moment. Jag har ju själv hållat på en del och det är alltid lättare att underbudgettera.
 
L Lellemars skrev:
Jag kollade just på Storel där jag inte har några speciellt höga rabatter och exakt den garocentral som du nämnt kostar färdigbyggd 2647kr plus moms. Inklusive 10st säkr C10 och 3st C16 och huvudbrytare samt jordfelsbrytare, på bilden är det fler säkringar än det så lägg på 400kr +moms
Fast det är inte en färdigbyggd central som ts fått.
 
D Dinjo skrev:
Det är fri prissättning så det är bara att betala. Om man inte tar in en offert så ligger man illa till.
Många hemmafixare men inte många jurister.

När firman dyker upp i TR så kommer advokaten att krossa dom. Hur ska kunden kunna veta hur många arbetstimmar de tar att sätta upp skåpet? Och varför skulle han maila de där mailet öht, muntliga avtal gäller. Enda anledningen verkar vara för att kunna blåsa honom.

När de gäller yrkesmän och deras kunder så har yrkesmännen ett JÄVLA underläge i rätten. Eftersom de är just yrkesmän, det är deras skyldighet att informera kunden klart och tydligt om kostnader osv.

Att betala 9k+x arbetstimmar för ett skåp som kosta max 3000kr.. den kan ni glömma att tingsrätten köper. Att hela grejen med malet kommer göra TR väldigt misstänksamma mot firman till att börja med.

Sen om arbetstimmar inte stämmer med det antalet de varit i huset ska det såklart tas upp också.

Mitt tips är:
Betala det ni tycker är rimligt enligt avtalet ni hade. Men va inte för gnida o bara betala 500kr för ni hitta nåt för de priset men firman tagit 650kr. Men ni kan ifrågasätta det innan ni betalar. De är såklart första steget, ifrågasätt allt ni tycker är överbetalt. Fråga var de köpt materialet, be att få se fakturorna el prislistan.
Och ifrågasätt varför där e uppsatt mer timmar än de varit i huset.

När allt det är gjort så betala in den summan ni tycker är lämpligt.. säg de påstår de skulle kosta 40000kr men ni går med på 25.000.
Då bestrider ni fakturan o betalar in 25.000kr.

Då är utestående belopp 15.000kr och om firman vill gå till rätten blir de förenklat tvistemål. De betyder att om ni förlorar kan de inte kräva er för advokatkostnad. Bara 3 timmar el nåt sånt, o man brukar ju ha nån rättshjälp i hemförsäkring.

Nu e jag bara utbildad jurist o jobbar inte me de så kolla me din försäkring om där e nå rättshjälp så du kan prata igenom med en tvistemålsadvokat.

Och angående att elfirmor skulle tjäna på materialet de köper, vilken jävla bluff! Jag va målare när ja va ung o vi fick 15% rabatt på allt vi köpte på färghuset där vi köpte allt material. En elektriker är inte detaljhandel för elmatrial. Han utför elektriskt arbete och tar en viss kostnad per timme för de.

Man kan aldrig vara försiktig nog med hantverkare, spela in ALLT! Utan de vet såklart. Muntliga avtal är giltiga. Och prata ALDRIG jobb när de väl börjat, svarA inte på en enkel fråga ens som om en grej ska dras här el där utan att få på inspelning/papper m underskrift att de inte kommer kosta något extra.
Tänk igenom allt 5 ggr innan du skriver på en offert.
O viktigaste är att ej genomföra ändringar när offert är underskrivet.
Och ett tips är att försöka få ett fast pris med total entreprenad. Då kan inte arbetarna dra benen efter sig eller skylla på den detaljen ingick ej. Och försök få nån bygg/el/vvs/etc kunnig att gå igenom offert först.
 
  • Gilla
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…
Leanath Nathanael skrev:
Hej!
Vi hade 2 elektriker här som installerade spottar i köket. Jag bad även om ett nytt proppskåp varpå elektrikern ber mig skicka ett mail till dem att jag vill ha ett proppskåp för 8-9000:-. De var här och installerade det och skåpet är ett Garo nup 3-39. De vill nu ha 9000:- för detta skåp. Jag kollade upp det och det säljs för 1800:-.Kostnaden för installation är separat i arbetstimmar, som ni ser på fakturan. Är detta rimligt? Jag har noll koll. Tack på förhand!
Jaha du, allt är dyrt i dethär landet. Men det beror mest på att "lönerna" är höga. Var på Bauhaus och kollade led-lampor. Pris 3.200kr. Samma lampa köp i Italien för 800kr. Där är inte heller "lönerna" så höga. Det innebär att högre pris på varan betyder mindre försäljning. Här i sverige är material och arbetskostnader höga och hantverkarna har fullt upp och hinner inte med allt. Alltså kan dom ta ännu mer betalt .....
Styckpris på grejerna och arbetsinsatsen är som den är och verkar rimliga för att vara Sverige. Du kan ju alltid gå till jobbet och begära mer i lön så blir det för nästa kund ännu dyrare.
 
Problemet när privat personer köper materialet, är att så fort elektrikern har satt upp det så står han för alla garantier, fast han inte tjänat en krona på materialet. Och då är det inte många som vill göra jobbet, eller så friskriver man sig från garantier på material.


Överlag är tipset när man håller på med elektriker att köpa alla sakerna själv.. Elektrikern kommer svära och fräsa.. men göra jobbet.. och då ofta fort för att de vill slippa det.[/QUOTE]
 
Leanath Nathanael skrev:
Hej!
Vi hade 2 elektriker här som installerade spottar i köket. Jag bad även om ett nytt proppskåp varpå elektrikern ber mig skicka ett mail till dem att jag vill ha ett proppskåp för 8-9000:-. De var här och installerade det och skåpet är ett Garo nup 3-39. De vill nu ha 9000:- för detta skåp. Jag kollade upp det och det säljs för 1800:-.Kostnaden för installation är separat i arbetstimmar, som ni ser på fakturan. Är detta rimligt? Jag har noll koll. Tack på förhand!
Har du emellertid fått en dialog med firman?
 
Niklasloow Niklasloow skrev:
Betalade 2500kr för 24 brytare, fördelat på två skåp, med en jordfelsbrytare i båda skåp.

Så 9000kr känns helt galet.
Inte Hager tydligen. Du kan köpa skitsäkringar på hornbach. Hager jordfelsbrytare kostar 400-500 i inköp.
 
Leanath Nathanael skrev:
Hej!
Vi hade 2 elektriker här som installerade spottar i köket. Jag bad även om ett nytt proppskåp varpå elektrikern ber mig skicka ett mail till dem att jag vill ha ett proppskåp för 8-9000:-. De var här och installerade det och skåpet är ett Garo nup 3-39. De vill nu ha 9000:- för detta skåp. Jag kollade upp det och det säljs för 1800:-.Kostnaden för installation är separat i arbetstimmar, som ni ser på fakturan. Är detta rimligt? Jag har noll koll. Tack på förhand!
Säljs den för 1800kr inkl huvudbrytare, jordfelsbrytare mm?
 
E El Felli skrev:
Problemet när privat personer köper materialet, är att så fort elektrikern har satt upp det så står han för alla garantier, fast han inte tjänat en krona på materialet. Och då är det inte många som vill göra jobbet, eller så friskriver man sig från garantier på material.


Överlag är tipset när man håller på med elektriker att köpa alla sakerna själv.. Elektrikern kommer svära och fräsa.. men göra jobbet.. och då ofta fort för att de vill slippa det.
[/QUOTE]

Gör du samma sak när du kommer till bilverkstan, här har du olja filter och bromsar som jag handlat från en webbutik i Tyskland?
 
Typiskt elektriker, de sätter pris på material som är skyhögt över gängse marknadspris. Vissa hänvisar att de följer priser som de fått från sin grossist (Ahlsell exvis).
Om inget annat är avtalat så måste hantverkaren ge skäliga priser på material, gängse butikspris med ett rimligt påslag (10-15%) för hantering.
Kolla i konsumentköplagen.
Priser på elprylar kan du enkelt kolla på elbutik.se eller Jula/Bauhaus.
 
Du ger rätt dryga rekommendationer, men sedan skriver du dettta?

E El Felli skrev:
Nu e jag bara utbildad jurist o jobbar inte me de så kolla me din försäkring om där e nå rättshjälp så du kan prata igenom med en tvistemålsadvokat.
 
Konsumentköplagens 35:e paragraf:
Vilket pris köparen skall betala
35 § Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt.
 
C Costaror skrev:
Jaha du, allt är dyrt i dethär landet. Men det beror mest på att "lönerna" är höga. Var på Bauhaus och kollade led-lampor. Pris 3.200kr. Samma lampa köp i Italien för 800kr. Där är inte heller "lönerna" så höga. Det innebär att högre pris på varan betyder mindre försäljning. Här i sverige är material och arbetskostnader höga och hantverkarna har fullt upp och hinner inte med allt. Alltså kan dom ta ännu mer betalt .....
Styckpris på grejerna och arbetsinsatsen är som den är och verkar rimliga för att vara Sverige. Du kan ju alltid gå till jobbet och begära mer i lön så blir det för nästa kund ännu dyrare.
Håller delvis med. Har en Lägenhet i Spanien som jag tror är relativt likt Italien i denna fråga, som jag renoverat en del. Viss saker är definitivt billigare där. Men väldigt mycket är också dyrare. Min erfarenhet är att de i Spanien, inte alls är på vår nivå när det gäller prispress, prisjakt på nätet etc. Troligen därför det är sån enorm skillnad här mellan fackhandeln och privata näthandeln, till den privatas fördel. När man tror att det skall vara tvärtom. Troligen därför det går så knackigt för amazon i Sverige. Vi är extremt prismedvetna. Vilket det här forumet vittnar om.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.