Jag ska flytta in i en hyreslägenhet där grannens uteplats är inhängnad utanför mitt vardagsrumsfönster. Jag undrar om det kan vara så ibland? Min tanke är ju att utrymmet borde höra till min uteplats eller vara ett allmänt utrymme. Det är ju inte så kul att grannen har sin tomt precis utanför mitt vardagsrumsfönster. Funderar på att fråga hyresvärden då de snart ska bygga nya staket, men vill inte vara jobbig så kollar här först vad ni tror. Det ser dock ut som att det kan vara hyresvärden som hängnat in den, men känns konstigt.
 
Hej. Fick du någon ytterligare klarhet i den här frågan? Jag har en liknande situation och ifrågasätter också om det verkligen är ok att tilldela mark direkt utanför ett fönster till någon annan.
 
Jag tror inte det fungerar riktigt så. Däremot brukar folk ”claima” en uteplats i anslutning till sin lägenhet på markplan men den hör inte till deras lägenhet på något sätt utan har väl själv byggt en trall, ställt fram utemöbler och grill.
 
vilken våning bor du på? Har du utgång/dörr i anslutning till uteplatsen? Har du kanske balkong?
Det finns hus där bottenlägenheter har inga balkonger så dom har en uteplats istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.