Vi har ett litet invändigt "fulförråd" i ett norr-hörn av huset. Vi vet att trossbotten där har ramlat ner litegrann och vill nu åtgärda detta. Vad tror ni det skulle kosta att leja bort rivning och uppbyggnad fram till ytskiktet (plastmatta eller liknande kan vi slänga dit själva, det är bara min mans blivande mancave=inte så viktigt ;)). Vi pratar totalt 6 kvm. Har tidigare fått ett cirkapris på 15.000 exkl materialkostnad. Vad kan materialkostnad vara och är 15.000 en rimlig arbetskostnad? Det låter billigt i mina öron.
 
Är det nån el/vatten/avlopp/dränering så blir det dyrare men ett rent utbyte skulle nog 15k kansle vara rimligt.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Är det nån el/vatten/avlopp/dränering så blir det dyrare men ett rent utbyte skulle nog 15k kansle vara rimligt.

/ATW
Tack för svar! Vad menar du med avlopp/el/vatten? Även om det finns sådant i krypgrunden måste man väl inte nödvändigtvis göra nåt med det? :thinking:
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Tack för svar! Vad menar du med avlopp/el/vatten? Även om det finns sådant i krypgrunden måste man väl inte nödvändigtvis göra nåt med det? :thinking:
Jag bara gissar...

För mig är det komplicerande inslag i jobbet.

/ATW
 
  • Gilla
perolito och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att det låter ganska rimligt, om det är meningen att snickaren ska riva också. Det är ju lite meckigt att arbeta i så pass trånga utrymmen. Jag antar att det var före ROT-avdrag?

Materialet bör ju inte vara så dyrt i ert fall.

Vi har en mycket bra snickare som vi har anlitat på löpande räkning när vi haft behov. Vi brukar inte ens fråga vad han uppskattar kostnaden till i förväg :p. Jag räknade om er summa till hans timpening och då blev det ca 27 timmar. (Det kan vara så att vår snickare ligger i det lägre intervallet i timpening, men säg 25 timmar.) Om man då tänker rivning, bortfraktande av rivningsmaterial, inköp av nytt material och arbetet med att bygga den nya trossbotten, plus lite extra för små överraskningar tycker jag att det verkar väldigt rimligt?

Om ni tar det löpande kan det ju mkt väl bli billigare. Om ni river och eller kör bort rivningsmaterialet kan det säkert också bli lite billigare.
 
Jiji Jiji skrev:
Jag tycker att det låter ganska rimligt, om det är meningen att snickaren ska riva också. Det är ju lite meckigt att arbeta i så pass trånga utrymmen. Jag antar att det var före ROT-avdrag?

Materialet bör ju inte vara så dyrt i ert fall.

Vi har en mycket bra snickare som vi har anlitat på löpande räkning när vi haft behov. Vi brukar inte ens fråga vad han uppskattar kostnaden till i förväg :p. Jag räknade om er summa till hans timpening och då blev det ca 27 timmar. (Det kan vara så att vår snickare ligger i det lägre intervallet i timpening, men säg 25 timmar.) Om man då tänker rivning, bortfraktande av rivningsmaterial, inköp av nytt material och arbetet med att bygga den nya trossbotten, plus lite extra för små överraskningar tycker jag att det verkar väldigt rimligt?

Om ni tar det löpande kan det ju mkt väl bli billigare. Om ni river och eller kör bort rivningsmaterialet kan det säkert också bli lite billigare.
Ja, jag räknade ut samma tidsåtgång och nej, för ett proffs kanske det känns rimligt. För två heltidsarbetare med 3 barn känns det som att det skulle ta 10 ggr så lång tid. :crysmile: Väntar på svar från snickaren vi hade som byggde vår fina altan förra året, men de har säkert mycket att göra nu i vårfix-tider. :rofl:
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ja, jag räknade ut samma tidsåtgång och nej, för ett proffs kanske det känns rimligt. För två heltidsarbetare med 3 barn känns det som att det skulle ta 10 ggr så lång tid. :crysmile: Väntar på svar från snickaren vi hade som byggde vår fina altan förra året, men de har säkert mycket att göra nu i vårfix-tider. :rofl:
Vi gillar att riva, det är vi snabba på, dock inte lika snabba på att bygga upp igen. :surprised:

Vi lejde ut hela takbytet och det är jag glad för. Det blev ändå en massa arbete runt omkring att göra.
 
Någon som vågar sig på en gissning på materialpris? Nu vet jag ju iof inte om man kan återanvända något som redan finns där, men om man räknar högt, dvs de behöver byta allt på alla 6 kvm?
 
Mailade snickare förra måndagen, ej fått svar. Anses detta vara ett sånt pluttjobb att de inte ens orkar bemöda sig med ett svar? :thinking:
 
Min snickare måste man ringa till. Eller helst åka hem till. Jag vet inte ens om han har mejl... :D
 
Jiji Jiji skrev:
Min snickare måste man ringa till. Eller helst åka hem till. Jag vet inte ens om han har mejl... :D
Men min snickare har mail och är hyfsat unga killar, borde kunna svara på ett mail på 10 dagar.... Får se om jag ringer eller om jag försöker med nån annan. Jag är en mailare, inte en ringare, tyvärr. Haha.
 
  • Haha
Jiji
  • Laddar…
A
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
borde kunna svara på ett mail på 10 dagar...
Orka.....:crysmile:(om dom tillhör den generationen!)
 
  • Haha
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Efter att jag väntat några dagar på svar via mail använde jag mig av deras kontaktformulär på hemsidan... väntade ytterligare några dagar och bad sen maken ringa. Snickaren bad direkt om ursäkt att han inte svarat mig än. :crysmile: Nu nästa väntan tills snickaren hör av sig och säger att han kan komma och titta (lär väl ske med 7 minuters varsel). Tur det inte är en ambulans man väntar på.
 
Uppdatering i denna tråd. Jobbet är nu klart. Fick tag i en ung arbetsvillig snickare. Tog ca 15 timmar för en ensam kille. Materialkostnad 4000 kr men då blev det en del längre och kortare spillbitar över, som man kan använda till diverse småprojekt.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.