M Mattias Svederberg skrev:
Även komplementerat är det rätt dyrt. Dvärgbrytare är inte speciellt dyra, inte ens de lite bättre profsvarianterna. Även ABB brytarna kostar inte mer än si så där 70kr. Och tre fas brytarna kosta typiskt 2.5 gång så mycket.
Det är mycket tyckande
Ser ut som 19 populerade platser, lite blandade 3 och 1 fas.. så säg 1400 för dvärgbrytarna absolut maximum.

Huvudbrytaren bör gå på under 200kr.

Sedan vet jag inte vad de andra är på övre raden. ser ut som en 3fas jordfelsbrytare.


Överlag är tipset när man håller på med elektriker att köpa alla sakerna själv.. Elektrikern kommer svära och fräsa.. men göra jobbet.. och då ofta fort för att de vill slippa det.
M Mattias Svederberg skrev:
Även komplementerat är det rätt dyrt. Dvärgbrytare är inte speciellt dyra, inte ens de lite bättre profsvarianterna. Även ABB brytarna kostar inte mer än si så där 70kr. Och tre fas brytarna kosta typiskt 2.5 gång så mycket.

Ser ut som 19 populerade platser, lite blandade 3 och 1 fas.. så säg 1400 för dvärgbrytarna absolut maximum.

Huvudbrytaren bör gå på under 200kr.

Sedan vet jag inte vad de andra är på övre raden. ser ut som en 3fas jordfelsbrytare.


Överlag är tipset när man håller på med elektriker att köpa alla sakerna själv.. Elektrikern kommer svära och fräsa.. men göra jobbet.. och då ofta fort för att de vill slippa det.
M Mattias Svederberg skrev:
Även komplementerat är det rätt dyrt. Dvärgbrytare är inte speciellt dyra, inte ens de lite bättre profsvarianterna. Även ABB brytarna kostar inte mer än si så där 70kr. Och tre fas brytarna kosta typiskt 2.5 gång så mycket.

Ser ut som 19 populerade platser, lite blandade 3 och 1 fas.. så säg 1400 för dvärgbrytarna absolut maximum.

Huvudbrytaren bör gå på under 200kr.

Sedan vet jag inte vad de andra är på övre raden. ser ut som en 3fas jordfelsbrytare.


Överlag är tipset när man håller på med elektriker att köpa alla sakerna själv.. Elektrikern kommer svära och fräsa.. men göra jobbet.. och då ofta fort för att de vill slippa det.
 
Tyvärr är nog detta satt i system för många hantverkare - de kan låtsas att de har en rimlig timpenning och istället lägga på hutlöst på materiel.
Har försökt få en Helt ny varmvattenberedare, av känt märke och butik, installerad - men rörmokarna jag fått tag på har samma besked allihop: " Vi installerar inte kundens materiel, bar vårt eget"!
De skyller på garantier, att de ska kunna stå för arbetets kvalitet mm. Saken är ju att de tjänar ett antal 1000-lappar extra med samma arbetsinssats om de tillhandahåller materiel till överpris.
Här handlar det om en varmvattenberedare med egen produktgaranti, ny i sin originalförpackning med kvitto, så det de skulle behöva stå för är bara garanti på korrekt utförd installation.
Att överföra en del av sin "arbetskostnad" , och hålla nere den, genom att ta hutlösa påslag på materiel berövar ju dessutom kunden en del av underlaget för ROT-.avdrag!
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
O Ofoxer skrev:
jag tycker väll som du, men det är ju inte helt omöjligt att man lämnat ett separat pris på centralbytet med tid. Utöver redan utfört jobb.
Absolut, men det skulle då innebära att den arbetstid de vill ta betalt för (29 timmar), inte är inkluderat proppskåpsinstallationen. Vilket då innebär att den totala tid de spenderat i huset inklusive proppskåpsinstallation, som är 17 timmar, är ännu längre ifrån 29 timmar än väntat. Då får man ta bort tid för proppskåpet från de 17 timmar. Vilket skulle innebära att det i själva verket är kanske 13 timmar totalt EXKLUSIVE proppskåpsinstallation och då ännu längre ifrån de 29 timmar de hävdar de lagt ner. Jag förstår att transport och hantering av material tillkommer men inte 16 timmar när företaget dessutom ligger i samma stad???
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
A Anders_Tranås skrev:
Att jämföra priser med webb-butiker blir fel. Tycker det att är självklart att man ska betala ett högre pris om man köper det via elektrikern.
Tja, just detta vi diskuterar i denna tråd, som i massor av andra. Prissättningen är fri förvisso, men konkurrensen fungerar helt enkelt inte. Jag vet inte varför det skulle vara självklart att betala mer, jag har inga direkta argument för att man ska betala mindre heller, utan det är väl just det ordet "självklart" jag undrar över, varför ska just det vara så självklart?
A Anders_Tranås skrev:
Elektrikern sitter och beställer hem ditt material och behöver ha täckning för den tiden,
Behöver och behöver, det kan ju vara lite beroende på vald affärsmodell, man kan ju täcka upp de där minuterna i timpenningen också, det är ju inte som att varenda krona ramlar rakt ner som lön ändå.
A Anders_Tranås skrev:
sedan ska han ha marginal på materialet.
Varför det? Finns det något enda helt giltigt skäl till att det "måste" vara så?

A Anders_Tranås skrev:
webbutikerna säljer stora volymer och har mycket automatiserat, därför kan de hålla ett lägre pris.
Sant. Det skulle min grossist också kunna fixa åt mig, att jag kan sitta på kvällen innan och knappa in min order, sen åker jag bara förbi och hämtar paketet, och genom en minimal belastning av deras säljorganisation så erhåller jag ett bättre pris.
Skulle de verkligen vilja föra kampen mot nätbutikerna så får de nog ta sig i kragen och kolla upp hur de kan förändra sin affärsmodell.
A Anders_Tranås skrev:
Sen kan jag hålla med om att 8-9000kr låter lite mycket, dock är 1800kr för denna centralen väldigt billigt tycker jag som en del skriver. kapsling, huvudbrytare, jordfelsbrytare, 4st 3fas automatsäkringar samt 8st enfas säkringar, sen tillkommer skenor och byglar inne i centralen.
Jag skulle nog få betala ca 3000:- + moms hos någon av mina grossar, för allt, utan att ha räknat allt för noga, bara uppskattat lite snabbt.
 
  • Gilla
Thomas59 och 3 till
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
För 1800:- får du ett tomt skåp, sen tillkommer väl alla dvärgbrytare, jordfelsbrytare mm. När allt är på plats blir det ganska mycket... rätta mig om jag har fel
har precis installerat en undercentral i min verkstad. Jordfelsbrytare,huvudbrytare och tre dvärgbrytare. Materialkostnad c:a 1000:-. finns kompletta skåp att köpa med allt redan installerat upp till 13 dvärgbrytare för under 2000:-. Och det är butikspris.
Är ju ingen elektriker själv men har kunskapen. har installerat allt i mitt eget hus. Elektriker generellt är ett skrå och orimligt dyra. Så blir det när konkurrens fattas. Allt material du redovisat kan jag köpa för halva priset i en yrkesbutik. ännu billigare om du handlat på Jula eller Biltema. problemet du har är att du redan godkänt prislappen och elfirman tackar o tar emot tusenlappar som kommer flygande utan arbetsinsats. Normalt ber man om offert och alternativ. Som kund skall man alltid vara besvärlig.Först då lär de sig att komma med rätt priser. Och troligen har de själva gett runt 1500 för skåpet.
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
För 1800:- får du ett tomt skåp, sen tillkommer väl alla dvärgbrytare, jordfelsbrytare mm. När allt är på plats blir det ganska mycket... rätta mig om jag har fel
har precis installerat en undercentral i min verkstad. Jordfelsbrytare,huvudbrytare och tre dvärgbrytare. Materialkostnad c:a 1000:-. finns kompletta skåp att köpa med allt redan installerat upp till 13 dvärgbrytare för under 2000:-. Och det är butikspris.
Är ju ingen elektriker själv men har kunskapen. har installerat allt i mitt eget hus. Elektriker generellt är ett skrå och orimligt dyra. Så blir det när konkurrens fattas. Allt material du redovisat kan jag köpa för halva priset i en yrkesbutik. ännu billigare om du handlat på Jula eller Biltema. problemet du har är att du redan godkänt prislappen och elfirman tackar o tar emot tusenlappar som kommer flygande utan arbetsinsats. Normalt ber man om offert och alternativ. Som kund skall man alltid vara besvärlig.Först då lär de sig att komma med rätt priser. Och troligen har de själva gett runt 1500 för skåpet.
 
Leanath Nathanael skrev:
Absolut, men det skulle då innebära att den arbetstid de vill ta betalt för (29 timmar), inte är inkluderat proppskåpsinstallationen. Vilket då innebär att den totala tid de spenderat i huset inklusive proppskåpsinstallation, som är 17 timmar, är ännu längre ifrån 29 timmar än väntat. Då får man ta bort tid för proppskåpet från de 17 timmar. Vilket skulle innebära att det i själva verket är kanske 13 timmar totalt EXKLUSIVE proppskåpsinstallation och då ännu längre ifrån de 29 timmar de hävdar de lagt ner. Jag förstår att transport och hantering av material tillkommer men inte 16 timmar när företaget dessutom ligger i samma stad???
Hej.

Tråkigt det du råkat ut för men som jag ser i diskussionen är det nog så att du blivit lurad på en hel del - men kanske inte medvetet. Elektriker är inte bokförare, och ibland sker misstag. En diskussion direkt med dem om fakturan kan lösa upp det mesta.

Själv installerade jag ny elcentral och drog kablage genom huset ut till baksidan, kopplade in ett spabad och lite annat. Landade på totalt 16.000 ink moms för det. Inte så blodigt alls. Arbetskostnaden tog de upp med 510kr/tim, och eftersom de besökte oss tre tillfällen blev det en bilkostnad på 200kr/gång - inte heller dyrt. Totalt 15 timmar på en person men då var det mycket håltagning i väggar och kabelskenor. Exakt km.rapportering med: 44km á 8,40 kr (grymt billigt ju).

Men - summan av det hela är att de tagit upp alldeles för många timmar för utfört arbete. Elcentralen är för dyr. Och jag har aldrig varit med om att kunden ska maila och säga vad de vill ha och till vilket pris. Husägarskapet lär man sig bit för bit - ta alltid in skriven offert vad det än gäller. Och gärna från minst två olika firmor för att jämföra :)

Lycka till!! Vet att det svider i skinnet men det här löser sig säkert. Om man vågar vara lite tuff och säga vad man tänker och bestrida tid+centralkostnaden kommer de att vika sig.
 
Mikael_L
S SueCia skrev:
Man kan lämna pris åt kund utan att gå igenom sin affärsmodell... det kan vara ett jävla skitjobb som han egentligen inte vill göra också.

hade jag egen firma med mer eller mindre full arbetsbok skulle jag dra mig för att t.ex stå i nån fuktig jävla kulvert o dra kabel om jag inte behöver, men för rätt pengar så gör jag det ändå. Det behöver jag knappast förklara för kunden då, det räcker att kunden får en offert som stämmer med vad jag tänker debitera.
Nja, visst delvis rätt, helt klart. Men att lämna smått löjliga, eller svårt uppskörtade offerter tyder på dåligt affärssinne, eller förakt för kunden eller något annat knepigt. Genom att inte ha en schysst attityd här så kan det bita en i svansen sen, konjunkturen kanske går ner, t.ex.
Så mig skulle det aldrig falla mig in att lämna en löjligt prissatt offert, bara för att slippa ett jobb. Då skulle jag bara tacka nej helt vänligt.
Och Staffan var inne på ett bra alternativ, berätta att offerten är överprissatt för att ... ja t.ex. måste jobba övertid, ta in extra personal som blir dyrare, eller något annat skäl.
Ett bra sätt att både äta kakan och ha den kvar (dvs inte stöta sig med kunderna, de som inte förstår detta heller, de kanske man kan undvara).
 
  • Gilla
Nps
  • Laddar…
Sablar vad sen jag är :cool:
Person stressar med snacks och dryck, texten "OH SHIT... THE COMMENTS ALREADY STARTED EXCUSE ME, PARDON ME, COMING THROUGH...
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
plåtrickard och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
M mpostma skrev:
Jag fick själv lägga runt 15.000 inklusiva material och arbete för ett nytt proppskåp och runt 30.000 för att installera om allt el i köket. Då drog jag själv rören, men elektrikern satt in alla trådar, satt in nya kontakter, brytare, och installerade diverse bänk och skåpbelysning osv, Vilket tog nästan 3d att göra av en erfaren elektriker och hans lärling.
oops, det lät dyrt. Ett väldigt stort kök?
 
9000 kr är det inkl moms?
Har bytt elcentral som äta i entreprenad i mitt jobb dock med färre brytare men det kostade ca 5000 kr ex moms inkl själva arbetet så 9000 kr inkl moms för enbart materialet låter något i överkant.
 
Leanath Nathanael skrev:
Hej!
Vi hade 2 elektriker här som installerade spottar i köket. Jag bad även om ett nytt proppskåp varpå elektrikern ber mig skicka ett mail till dem att jag vill ha ett proppskåp för 8-9000:-. De var här och installerade det och skåpet är ett Garo nup 3-39. De vill nu ha 9000:- för detta skåp. Jag kollade upp det och det säljs för 1800:-.Kostnaden för installation är separat i arbetstimmar, som ni ser på fakturan. Är detta rimligt? Jag har noll koll. Tack på förhand!
Leanath Nathanael skrev:
Hej!
Vi hade 2 elektriker här som installerade spottar i köket. Jag bad även om ett nytt proppskåp varpå elektrikern ber mig skicka ett mail till dem att jag vill ha ett proppskåp för 8-9000:-. De var här och installerade det och skåpet är ett Garo nup 3-39. De vill nu ha 9000:- för detta skåp. Jag kollade upp det och det säljs för 1800:-.Kostnaden för installation är separat i arbetstimmar, som ni ser på fakturan. Är detta rimligt? Jag har noll koll. Tack på förhand!
Det är inte så att 9000kr är inkl. arbetstid för att byta den och de andra 29 timmarna är arbetstid för allt det andra de verkar ha gjort hos dig?
 
9000 kr inkl installation ska delas upp så det blir mtrlkostnad på ca 3.500 och 8h arbete å 520 = 4500 så det blir korrekt kring ROT-avdrag för de 4.500 kr.

Sen får de minska arbetskostnaden den totala från 29 till 21h så blir allting korrekt.

Tror ni kommer fram detta vid det diplomatiska samtalet.

Lycka till. Man lär sig på vägen och be om offert nästa gång. Materialpris brukar skilja sig något om mot privatkund och företagskund. Du kanske fick företagskund priser som brukar ligga lite högre.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Jag hoppas TS lycks lösa det på "diplomatiskt" sätt med Entreprenören. Om de fortsätter vidhålla så hoppas jag TS Bestrider fakturan, anmäler till ARN. Samt publicerar vilken entreprenör det är. Jag är av åsikt att man inte skall hänga ut en entreprenör om det är minsta tveksamhet om det är fulspel eller ej.
Att Beställare tycker det dyrt och leverantören tycker det är rätt eller billigt gäller nog rätt ofta. Denna leverantör verkar ju i övrigt ha ganska rejäla påslag. Men jag har sett värre. Man får nog också inse att en billig produkt, som en kort kabelbit måste tillåtas ett högre procent påslag, då hanteringen utgör en betydande del.

Men när det övergår i rent ocker, så skall inte företagen få fortsätta verka. glöm dock inte MISSTAG GÖR VI ALLA. Så det är viktigt att se om TS får en positiv respons av leverantören. Det kan vara en miss, där ekonomi har en not om max 9K, lagt in det och samtidigt fått tidsrapport på att jobben är löpande. Inte ok, men mänskligt.
Det känns ju lite konstigt att beställaren kollat vad en del i centralen kostar och sen tror att hela centralen ska kosta detta. Dessutom har har beställaren fått ett pris som bör omfatta även tiden.
 
Mikael_L
N Nps skrev:
Vad är det som gör att ni hatar hantverkare så mycket???
Nejdå, bara vissa - rötäggen, som även blir ett problem för mig, jag som är elektriker själv.
Och se upp, om du inte förstår är det stor risk att du istället är problemet ...
 
  • Gilla
Donn och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.