Dra ut på på vägen nån mörk natt. En pling till ordningsmaketen att nån tydligen gjort nåt stöldförsök och nu står bilarna olämpligt till.
 
  • Gilla
Jakobk och 2 till
  • Laddar…
harry73
jarlh jarlh skrev:
Om en hyresgäst lämnade en trasig frysbox efter sig i lägenheten, skulle du dumpa den på gatan då med?
Skillnaden är att frysboxen blir din egendom efter att du har upplyst föredetta hyresgästen om frysboxen och efter att du väntar en månad (tror jag) eller om du inte får tag på personen gäller en något längre period.
Därefter får man sälja eller slänga den.

En bil blir inte din egendom efter ett tag och man får enligt lag inte flytta fordonet. Så då är man beroende av kronofogden.
Det är inte dyrt att bli av med din egen bil. den kan säljas eller så finns det många skrotfirmor eller bilexportörer som hämtar bilen gratis samma dag man ringer.
Jag hade en 20 år gammal Seat Alhambra som gick sönder, och som vi fick bogsera hem.
Fick sedan fler år tillbaka lappar i brevlådan om vi inte ville sälja bilen, så då ringde jag en av dessa personer.
De hoppade i princip på direkten i sin bil (typ biltransport), körde från Göteborg till Skåne, och hämtade bilen samma kväll.
Jag fick inte mycket för bilen, men jag tror det var i alla fall 2000 kr.

TS problem är att detta förfarandet är olagligt om TS inte äger bilen.
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
R Rem skrev:
Jag äger en fastighet i en större stad.

I över ett år har två bilar stått parkerade på vår parkering. Det är uppenbart att att ingen vill ha bilarna, de är inte direkt senaste modellerna. De har inte heller något samband med varandra.

En av bilarna tillhör en före detta hyresgäst som för ett tag sedan flyttade ut och sedan gick i konkurs och det var då det slog mig, jag fick följande idé:

Om ett bolag går i konkurs så finns det ju inte längre vilket borde innebära att bilen inte tillhör någon. Jag tänkte, lite kreativt, att jag kanske kunde anmäla bilen till polisen som upphittad och efter tre månader blir den lagligt min. Då kan jag ju skänka bort den till någon som vill ha den, det lär ju inte vara något problem.

Ringde polisen, men nej, nej, så lätt var det inte. Även om bolaget gått i konkurs så kunde jag inte få den av någon konstig anledning eftersom den fanns i registret. De visste inte vad jag skulle göra.

Jag föreslog för polisen att jag skulle putta ut den i gatan och det tyckte polisen var en bra idé, för då blev det kommunens problem ...

Blir ju lite bökigt med en låst bil dock.

Den andra bilen tillhör någon halv eller helkriminell.

Så till frågan: Är det någon som VET vad man bör göra eller har några andra kreativa idéer?

Så klart kan jag bogsera bort dem, men då lär jag få betala en bra slant för det och det har jag ingen lust med och sen är ju frågan vart de i så fall skall bogseras.
Om kronofogdemyndigheten ska agera så tar det tid 6-12 månader. Det är helt uppåt väggarna. Förra året tog det 9 månader innan skatteverket startade en utredning om folkbokföringsadress som var felaktig, som ett exempel.
 
Kolla på forum för respektive bil om någon vill ha en reservdelsbil.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag vet mycket väl hur TFF fungerar. Tack ändå för din upplysning.
Det jag vände mig emot är att TS uppmuntras här att vältra över sitt problem på skattebetalarna. Hoppas att han inte gå i den fällan.
Det är för övrigt anmärkningsvärt hur många idiotiske förslag som görs på BH för att "lösa" olika problem och som luktar egenmäktighet, hämnd, förstöra för andra. Vissa medlemmar utmärker sig tyvärr i den grenen.

Ts ville ha tips på hur han ska lösa problemet.
Inte förslag på hur han inte ska lösa problemet. Du får gärna visa en bättre lösning. Problematiken är redan beskriven tidigare i tråden.
 
jarlh jarlh skrev:
Som hyresvärd får man ibland ta sina smällar, som i det här fallet.

Om en hyresgäst lämnade en trasig frysbox efter sig i lägenheten, skulle du dumpa den på gatan då med?
Olika regler.
 
M MrDizzy skrev:
Ah så du menar att du gladerligen tar gratis hand om allt som tex Irlänska Asfaltläggare dumpar eftersig?

Att gämföra en trasig fyrsbox som en hyresgäst(där du faktiskt varit hyresvärd) lämnar eftersig mot en bil (där det finns helt annan lagstiftning) som dumpats på din tomt .... jepp schyst jämförelse
Peka på lagstiftning, tack!
 
A Alexn72 skrev:
Ts ville ha tips på hur han ska lösa problemet.
Inte förslag på hur han inte ska lösa problemet. Du får gärna visa en bättre lösning. Problematiken är redan beskriven tidigare i tråden.
Och då får han en massa förslag som är antigen olagliga, eller så är dom på bekostnad av skattebetalarna, eller rent idiotiska, eller allt tillsammans.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Peka på lagstiftning, tack!
Orkar inte leta exakta lag paragrafer men
se inlägg #77 av Harry73 så han sammanfattade det väldigt bra

Citat
"Skillnaden är att frysboxen blir din egendom efter att du har upplyst föredetta hyresgästen om frysboxen och efter att du väntar en månad (tror jag) eller om du inte får tag på personen gäller en något längre period.
Därefter får man sälja eller slänga den.

En bil blir inte din egendom efter ett tag och man får enligt lag inte flytta fordonet"

Tror du mig inte så leta själv.

Så ...ja det är olagligt att flytta på fordonet. Säger jag inget om.
Det jag säger är att det som tar minst tid energi och pengar från fastighetsägaren är att "magiskt" låta fordonet förflyttas med så liten påverkan som möjligt från ens fastighet till kommunal mark/statlig väg.
Ty du som fastighetsägare får betala handräckningen hos KFm som du sen får driva in själv mot ägaren av bilen. (kontakta KFm själv och kolla får du se)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Man kan ju också fundera lite över var man vill att kostnaden för det hela ska hamna.

Om bilen hamnar på kommunal mark så att kommunen får ansvara för bortforslingen, så blir det ju en del av kommunalskatten, som man själv och alla andra i kommunen är med och betalar.

Om Polisen tar ärendet, så lär det väl dras på den statliga skattesedeln.

Och är det Kronofogden så är det i BÄSTA fall fordonsägaren som får stå för kalaset, men annars alla statliga skattebetalare där också.

Eller har jag uppfattat något fel?
 
Och ibland kan civil olydnad vara värt ev bötesstraff.
Ser dock inte i fallet "Flytta skrotbil från fastighet" till kommunal mark att man någonsin skulle "åka dit" på det.
Skulle väl ev vara man har en grannfejd / lagparagraf-ryttare till granne som filmar med mobilen då fordonet "magiskt" förflyttas kl3 på natten måndag ....
 
B b8q skrev:
Man kan ju också fundera lite över var man vill att kostnaden för det hela ska hamna.

Om bilen hamnar på kommunal mark så att kommunen får ansvara för bortforslingen, så blir det ju en del av kommunalskatten, som man själv och alla andra i kommunen är med och betalar.

Om Polisen tar ärendet, så lär det väl dras på den statliga skattesedeln.

Och är det Kronofogden så är det i BÄSTA fall fordonsägaren som får stå för kalaset, men annars alla statliga skattebetalare där också.

Eller har jag uppfattat något fel?
Ja
Tar Kronofogden är det den som begärt handräckeningen (dvs TS/fastighetsägare) som får stå för kalaset
 
A AceAce46 skrev:
Ta hål med en flatmejsel på oljetråget, ring kommunen deras miljövän lär då reagera snabbt och fixa undan bilarna. Då går det under miljöfarligt.
Detta förslaget är så bottendumt. Nästan helt säkert kommer markägaren vara skyldig att lösa problemet.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Kolla här istället:
[länk]
Så polisen eller kronofogden...
Kronofogden har redan konstaterats kommer leda till kostnader för TS, troligt är väl att polisenalternativet också kommer göra det. Båda kommer ta lååååång tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.