Lektionen till alla nya husägare (och gamla för den delen):

Meddela att du kan betala listpris för konsument till elektrikern med prislista från tex. elbutik.se . Om elektrikern då vill att du beställer eller hen själv vill beställa är upp till elfirman.

Det finns marginal även på elbutiks priser så många gånger vill elektrikern handla. Man behöver ju heller inte vara onödigt tuff. Men om en brytare kostar 180kr på elbutik är det ju helt orimligt att betala 300 för exakt samma sak, som elektrikern ofta köpt billigare än konsumentpriset dessutom.
 
  • Gilla
Micke1973 och 2 till
  • Laddar…
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Lektionen till alla nya husägare (och gamla för den delen):

Meddela att du kan betala listpris för konsument till elektrikern med prislista från tex. elbutik.se . Om elektrikern då vill att du beställer eller hen själv vill beställa är upp till elfirman.

Det finns marginal även på elbutiks priser så många gånger vill elektrikern handla. Man behöver ju heller inte vara onödigt tuff. Men om en brytare kostar 180kr på elbutik är det ju helt orimligt att betala 300 för exakt samma sak, som elektrikern ofta köpt billigare än konsumentpriset dessutom.
Och invänta hur offerter bara strömmar in...

Tyvärr så kan elektriker välja och vraka bland jobb i många delar av landet, så är man det minsta krånglig hör de aldrig av sig igen. Samma gäller rörkrökare.
 
L Lellemars skrev:
Jag kollade just på Storel där jag inte har några speciellt höga rabatter och exakt den garocentral som du nämnt kostar färdigbyggd 2647kr plus moms. Inklusive 10st säkr C10 och 3st C16 och huvudbrytare samt jordfelsbrytare, på bilden är det fler säkringar än det så lägg på 400kr +moms
Är det den med nr 7331185079844 du kollar på? Jag fick upp 2308kr ex moms med 33% rabatt, och det är väl egentligen rabattsatsen, eller ännu hellre GN-priset på 3450kr en ska titta på. För om GN-priset hade legat på 9000kr så hade det nog varit svårare att hävda ocker. Vissa saker köps ju in med 90% rabatt.

Fick själv bytt 2 centraler för drygt 10000 i Göteborgs-området för 3 år sedan. Men flera andra firmor skulle ha det dubbla. Dock inte lätt att hitta en elfirma som hade tid så det är säljarens marknad.
 
F Fula ankungen skrev:
I det här fallet är det inte så lätt! Elektrikern är ju återförsäljare av ett skåp som han själv köpt in! Ofta så köper hantverkare billigt och gör ordentliga påslag vid material försäljning! Naiv som man är så jämför man timpris...Har ni någonsin undrat varför både elektriker och rörmokare inte vill installera det kunder köper direkt!? Förmodligen har han som fackman betalt några hundralappar!
Håller med om att det är fel av elektrikern men det blir lika lätt som att ta strid mot IKEA som säljer en dyr stol trots att inköpspriset var 10 sek! Samma med Systembolaget...tror det blir svårt
Jag tycker han har all möjlighet att bestrida fakturan. Men han skall då vara noga med att påpeka att han fått ett pris på komplett installerat ny el central för 8-9000:- Detta måste med hänsyn till materialets kostnad inkludera arbete. Vilket TS borde kunnat förutsätta med den prisnivån om han har lite kunskap om materialkostnader. Begär en ny faktura där endast materialet för Elkåpet tas upp, då all installation lagts i första raden. Alternativt att de särskriver elskåp material, mot arbetstid. Och drar av det från första posten så det inte blandas. Om entreprenören då hävdar att 9K är för bara material, så skall han absolut bestrida fakturan och hänvisa att till att de kommit överens om ett tillägg för elskåp för totalt 8-9K.
 
pixelKänns väll inte helt orimligt med ca 5000kr för jobbet och sen 4000kr för materialet. 1800kr är väll bara för kapslingen. 10000kr för ett centralbyte är ju inte ovanligt... inte 15000kr heller.
Det framgår ju inte av fakturan vad som ingår i centralbytet... är det utan tid så är det kanska lite i överkant.
 
  • Arg
René W
  • Laddar…
O Ofoxer skrev:
[bild]Känns väll inte helt orimligt med ca 5000kr för jobbet och sen 4000kr för materialet. 1800kr är väll bara för kapslingen. 10000kr för ett centralbyte är ju inte ovanligt... inte 15000kr heller.
Det framgår ju inte av fakturan vad som ingår i centralbytet... är det utan tid så är det kanske lite i överkant.
Det är väl ganska klarlagt utifrån TS tidsbevakning att tiden ingår i den andra 29h posten. Så detta är bara material.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Inte läst hela tråden men jag läser ditt mejl som att det var det är en elcentral installerad och klar för 8-9 tkr som du säger ok till. Inte att själva elcentralen skulle kosta 8000-9000tkr. Det gör den ju bevisligen inte heller.

Ska man tolka ditt mejl ordagrant så har hen inte levererat, då du ville ha ett skåp som kostade 8-9tkr.

Bestrid fakturan i sin helhet tills dom rättar
 
M mojjen skrev:
Det är väl ganska klarlagt utifrån TS tidsbevakning att tiden ingår i den andra 29h posten. Så detta är bara material.
jag tycker väll som du, men det är ju inte helt omöjligt att man lämnat ett separat pris på centralbytet med tid. Utöver redan utfört jobb.
 
Om vi börjar i rätt ände så givetvis ska man inte ta ut överpriser. Detta kan ju var ett enkelt fel hos företaget på ekonomi sidan. En enkel lösning hade ju varit ett telefonsamtal alternativt ett Mail och ifrågasatt fakturan.

Men som vanligt på detta forum så går vi direkt på strupen på hantverkarjäveln.

BRÄNN BRÄNN BRÄNN .

Vad är det som gör att ni hatar hantverkare så mycket???
 
  • Gilla
  • Haha
Rollerörkrök och 5 till
  • Laddar…
Jag hoppas TS lycks lösa det på "diplomatiskt" sätt med Entreprenören. Om de fortsätter vidhålla så hoppas jag TS Bestrider fakturan, anmäler till ARN. Samt publicerar vilken entreprenör det är. Jag är av åsikt att man inte skall hänga ut en entreprenör om det är minsta tveksamhet om det är fulspel eller ej.
Att Beställare tycker det dyrt och leverantören tycker det är rätt eller billigt gäller nog rätt ofta. Denna leverantör verkar ju i övrigt ha ganska rejäla påslag. Men jag har sett värre. Man får nog också inse att en billig produkt, som en kort kabelbit måste tillåtas ett högre procent påslag, då hanteringen utgör en betydande del.

Men när det övergår i rent ocker, så skall inte företagen få fortsätta verka. glöm dock inte MISSTAG GÖR VI ALLA. Så det är viktigt att se om TS får en positiv respons av leverantören. Det kan vara en miss, där ekonomi har en not om max 9K, lagt in det och samtidigt fått tidsrapport på att jobben är löpande. Inte ok, men mänskligt.
 
  • Gilla
Rollerörkrök
  • Laddar…
Nej det framgår inte av fakturan. Men det fanns en muntlig offert att centralbytet skulle kosta 8-9 000. Det är i så fall en uppskattning av en kostnad för löpande räkning. Hade varit ett fast pris, så skulle det offererats som 8 eller 9 000.
Den muntliga offerten kan knappast uppfattas på annat sätt än inkl. arbete och moms.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Leanath Nathanael skrev:
Förlåt, men vad är ett testprotokoll? Jag är helt grön inom alla dessa termer dessvärre
(Jag har inte läst alla inlägg i tråden, så jag ber om ursäkt om någon redan skrivit något liknande tidigare.)

Nathanael,

Välkommen till livet som husägare och till forumet! :D

Här finns otroligt mycket hjälp och tips att få, så jag vill tipsa om att söka mycket här innan ni gör något, speciellt som har med hantverkare att göra och i synnerhet när det gäller prissättningen på material (sök på "materialpåslag" så har ni att läsa tills nästa pandemi lamslår världen).

Jag skriver detta för att ni ska vara beredda när ni får fakturor från hantverkare. Det är mer regel än undantag att det tillkommer kostnader som man som privatperson tycker är helt orimliga, så det gäller att vara påläst och se till att allt, precis ALLT, avtalas i förväg.

Du skrev i något inlägg tidigare i tråden att du vill tro att folk är hederliga. Dessvärre är det inte alltid så, och min upplevelse är dessutom att många hantverkare har en helt egen uppfattning om vad som är hederligt än vad vi privatpersoner tycker. Det blir ganska tydligt i den här typen av trådar, när medlemmar som är privatpersoner försöker visa på ohederlighet och medlemmar som är hantverkare försvarar sina kollegors agerande och branschernas prissättning till varje pris.

Bli inte förskräckt dock...det finns massor av väldigt bra hantverkare där ute...det svåra är att hitta dem och få dem att komma till en ( i alla fall om man bor i storstadsområdena). Ett sista tips är att prata med vänner, kollegor, grannar efter bra firmor. Det är sällan någon man har en relation till rekommenderar en hantverkare som är en skummis. (y)

Lycka till med husägandet!
 
  • Gilla
Micke1973 och 3 till
  • Laddar…
Leanath Nathanael skrev:
Hehe, ja vi får se. Oavsett så ska jag ringa och försöka resonera med dem imorgon och försöka få ner priset lite förhoppningsvis. Vilken frukt det bär får vi se.
Den offert som du accepterade var Gruppcentral inkl installation för 9k kr, inte centralen + installation .
 
Leanath Nathanael skrev:
Självklart känns det mycket, men å andra sidan är jag nybliven husägare för första gången och kan absolut ingenting. Har bara svårt att få ihop hur extra-grejer utöver det tomma proppskåpet kan gå på 7200:- exklusive arb.timmar
Det kan det inte!
 
Mikael_L
G guggen skrev:
Då hamnar vi på ca 2400 kr.
Dessutom sugigt att snåla in o köra garo låda istället för Hager...
Men Garo-lådan är dock snyggare, så som kund vill jag hellre ha den, men som elektriker vill jag hellre koppla i Hager-lådan, med sina utmärkta snabbplintar.

Prisskillnaden mellan lådorna är småpengar dock. Vi snackar om en hundring hit eller dit.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.