Oj oj oj! Tacka vet jag kol-/brikettgrill, där har man inte dessa problem... ;)

Sorry, kunde inte låta bli.
 
Jag betvivlar att du särskilt ofta kör igång din kolgrill för att grilla ett par korvar till kidsen en vinterdag ?

Men självklart måste man ju som man med självaktning ha en kolgrill också. :) Helstekta stora bitar får man ju inte lika najs på gasgrillen.
 
  • Gilla
samlarpådetmesta
  • Laddar…
R
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Oj oj oj! Tacka vet jag kol-/brikettgrill, där har man inte dessa problem... ;)

Sorry, kunde inte låta bli.
Jag har inte heller dessa problem på min gasolgrill.. Ugnen kommer upp i ca 370C vilket räcker för det mesta. Vill man verkligen grilla på en ordentlig yta så har jag en keramisk sidobrännare som kommer upp i ca 800C vilket utan problem matchar en varm brikettgrill.

W wittsjo skrev:
Jag betvivlar att du särskilt ofta kör igång din kolgrill för att grilla ett par korvar till kidsen en vinterdag ?

Men självklart måste man ju som man med självaktning ha en kolgrill också. :) Helstekta stora bitar får man ju inte lika najs på gasgrillen.
Håller helt med om att det blir betydligt mer "snabbgrillat" med gasolgrillen.

Jag håller däremot inte med om att långsam grillning av större köttbitar blir sämre med den. Snarare tvärtom eftersom det är lättare att hålla en låg, jämn, värme över tid än det är med briketter (för att inte tala om kol). I USA där det nästan bara handlar om denna sorts "grillning" är det ju gasgrill som är vanligast.
 
W wittsjo skrev:
Jag betvivlar att du särskilt ofta kör igång din kolgrill för att grilla ett par korvar till kidsen en vinterdag ?
Jo, faktum är att jag faktiskt skulle göra det, speciellt på vintern. Men jag skulle ju givetvis passa på att grilla något till mig själv också ;)
 
Nu ska väl det här inte bli någon för och i mot tråd. Det finns såklart för och nackdelar med de olika typerna, men skulle jag bara få välja en typ av grill så skulle det bli en kol/brikett.

Grilla på där ute i landet, och så får vi hoppas på en fin grillsommar :cool:
 
nikasp
Nix, bytte regulator.
 
Jag hade samma problem som ni andra med svärfars Weber Q.

Det var bara ett fåtal hål som tändes och med väldigt små lågor. Jag försökte alla knep ni tipsat om förutom att bränna rent röret med en gasolbrännare då jag inte hade någon.

Efter att plockat isär hela kedjan så såg jag hur ärjad utloppet på gaskontrollen var. Tog bort allt ’ärg’ från utloppet och då funkade den som att den vore ny.

Skruv med grön korrosion hålls mellan fingrar, närbild, otydlig bakgrund, metalloxydation, delvis gängad axel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas detta löser någons problem.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
D DIY@home skrev:
Jag hade samma problem som ni andra med svärfars Weber Q.

Det var bara ett fåtal hål som tändes och med väldigt små lågor. Jag försökte alla knep ni tipsat om förutom att bränna rent röret med en gasolbrännare då jag inte hade någon.

Efter att plockat isär hela kedjan så såg jag hur ärjad utloppet på gaskontrollen var. Tog bort allt ’ärg’ från utloppet och då funkade den som att den vore ny.

[bild]

Hoppas detta löser någons problem.
Jag hade exakt samma problem med dålig fart på grillen. Skruvade isär allt för några dagar sen och det var en liten insekt som byggt ett bo precis vid öppningen på den delen och pluggat igen hålet, därefter dött. Nu går grillen upp till 100c på sekunder.
 
  • Gilla
DIY@home
  • Laddar…
nikasp
D DIY@home skrev:
Jag hade samma problem som ni andra med svärfars Weber Q.

Det var bara ett fåtal hål som tändes och med väldigt små lågor. Jag försökte alla knep ni tipsat om förutom att bränna rent röret med en gasolbrännare då jag inte hade någon.

Efter att plockat isär hela kedjan så såg jag hur ärjad utloppet på gaskontrollen var. Tog bort allt ’ärg’ från utloppet och då funkade den som att den vore ny.

[bild]

Hoppas detta löser någons problem.
Inte helt tydligt vad du tog isär, kan du visa på annan bild? Tänkte be sambon kolla grillen i torpet 17 mil bort.
 
nikasp nikasp skrev:
Inte helt tydligt vad du tog isär, kan du visa på annan bild? Tänkte be sambon kolla grillen i torpet 17 mil bort.
Själva gas reglaget sitter innanför den svarta ratten på högersidan av grillen

Bärbar gasolgrill, svart och silverfärgad, med lock och inbyggd termometer, sidohandtag och stödben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man drar den svarta ratten rakt ut så lossnar den.

Sedan måste man även lossa brännaren med skruven som håller den på plats.

Använd handtagsknopp på en smutsig, sliten ugnslucka till gasugn eller spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ta bort röret genom att lirka loss det från gas regulatorn och dra ut det genom hålet.

Sedan så är det en mutter som håller gasreglaget på plats som man måste ta bort så att man kommer åt att göra rent utblåset från gasreglaget.

Hand håller en korroderad, metallisk föremål, möjligen en del av en vattenslang eller armatur. Sliten med gröna avlagringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man ändå har loss brännar röret så kan man passa på att skölja ur det och diska rent det innan man monterar ihop allt igen.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Tack! Då får jag ta det lite senare, hon har nog att stå i med två kids då jag jobbar den här veckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.