Din lösning, som Polisen supporterade, var bra. En stark fyrhjulsdriven bil med kätting och sedan är det bara att dra.
 
  • Gilla
Rem och 1 till
  • Laddar…
R Rem skrev:
Har redan pratat med konkursförvaltaren och hon verkade inte så intresserad för det var ett halvår sedan, MEN ...

nu kom jag på en annan idé, hon styr ju bolaget, så hon borde kunna skriva över den på mig och sen kan jag skänka bort den.

Detta måste jag kolla!
Akta så att det inte finns skulder på bilen som du i så fall får ta över och bli betalningsskyldig till;

https://www.kronofogden.se/fordonsskuld.html
 
  • Gilla
Rem och 1 till
  • Laddar…
R Rem skrev:
Jag äger en fastighet i en större stad.

I över ett år har två bilar stått parkerade på vår parkering. Det är uppenbart att att ingen vill ha bilarna, de är inte direkt senaste modellerna. De har inte heller något samband med varandra.

En av bilarna tillhör en före detta hyresgäst som för ett tag sedan flyttade ut och sedan gick i konkurs och det var då det slog mig, jag fick följande idé:

Om ett bolag går i konkurs så finns det ju inte längre vilket borde innebära att bilen inte tillhör någon. Jag tänkte, lite kreativt, att jag kanske kunde anmäla bilen till polisen som upphittad och efter tre månader blir den lagligt min. Då kan jag ju skänka bort den till någon som vill ha den, det lär ju inte vara något problem.

Ringde polisen, men nej, nej, så lätt var det inte. Även om bolaget gått i konkurs så kunde jag inte få den av någon konstig anledning eftersom den fanns i registret. De visste inte vad jag skulle göra.

Jag föreslog för polisen att jag skulle putta ut den i gatan och det tyckte polisen var en bra idé, för då blev det kommunens problem ...

Blir ju lite bökigt med en låst bil dock.

Den andra bilen tillhör någon halv eller helkriminell.

Så till frågan: Är det någon som VET vad man bör göra eller har några andra kreativa idéer?

Så klart kan jag bogsera bort dem, men då lär jag få betala en bra slant för det och det har jag ingen lust med och sen är ju frågan vart de i så fall skall bogseras.
Bönder dom tröttnat på att bilar ligger övergivna på en åker brukar ju bara ta lastaren och flytta den till närmsta parkering. Sen löser det sig av sig själv.
Jag hade gjort samma sak.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
R Rem skrev:
Jag äger en fastighet i en större stad.

I över ett år har två bilar stått parkerade på vår parkering. Det är uppenbart att att ingen vill ha bilarna, de är inte direkt senaste modellerna. De har inte heller något samband med varandra.

En av bilarna tillhör en före detta hyresgäst som för ett tag sedan flyttade ut och sedan gick i konkurs och det var då det slog mig, jag fick följande idé:

Om ett bolag går i konkurs så finns det ju inte längre vilket borde innebära att bilen inte tillhör någon. Jag tänkte, lite kreativt, att jag kanske kunde anmäla bilen till polisen som upphittad och efter tre månader blir den lagligt min. Då kan jag ju skänka bort den till någon som vill ha den, det lär ju inte vara något problem.

Ringde polisen, men nej, nej, så lätt var det inte. Även om bolaget gått i konkurs så kunde jag inte få den av någon konstig anledning eftersom den fanns i registret. De visste inte vad jag skulle göra.

Jag föreslog för polisen att jag skulle putta ut den i gatan och det tyckte polisen var en bra idé, för då blev det kommunens problem ...

Blir ju lite bökigt med en låst bil dock.

Den andra bilen tillhör någon halv eller helkriminell.

Så till frågan: Är det någon som VET vad man bör göra eller har några andra kreativa idéer?

Så klart kan jag bogsera bort dem, men då lär jag få betala en bra slant för det och det har jag ingen lust med och sen är ju frågan vart de i så fall skall bogseras.
Jag har hört att om de läcker olja så kanske det är lättare att få hjälp.
Det kan ju vara en skröna.
 
  • Arg
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Det märks att du inte vet vad du pratar om. Du får inte lagligt göra något alls med bilarna. Du måste få tag i ägarna om det ska gå rätt till.
Bevisa mig gärna fel. Jag har nämligen rotat i en sån soppa tidigare.
Det är helt rätt det du skriver, och många med dig.
Men ofta, tyvärr, går juridiken (läs lagen) och verkligheten inte hand i hand, ofta till och med åt helt olika håll.
I grunden håller jag med, att saker skall skötas på ett korrekt sätt. Men ibland måste man ta till okonventionella metoder för att nå framgång, i synnerhet om det är en privat (icke statlig/kommunal) angelägenhet. Annars finns det risk att problemet inte löses, eller i vissa fall till och med förvärras.
Just i sådana här fall tycker jag att man kan få ta till lite okonventionella metoder för att slippa problem.
Alla aktörer vet att det är ett problem, och alla aktörer inklusive polisen säger, mellan raderna, den lösningen som presenterats här.
Se till att få bort fordon från privat mark utan att någon vet hur, så löser det sig för markägaren.
Ja, det är en kostnad för kommun/stat. Men den kostnaden är så obefintlig så jag är beredd att bidra med de ören/kronor det kostar att forsla bort dem.

Är det rätt?
Nej.
Är det en lösning för en enskild markägare utan att behöva betala massa pengar eller få andra problem på halsen?
Ja.
Fram tills någon har ändrat lagstiftningen, eller fått till ett schysst prejudikat så får vi nog leva med att det är som det är.

Lycka till!
 
  • Gilla
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
Foxy Lisa Foxy Lisa skrev:
Jag har hört att om de läcker olja så kanske det är lättare att få hjälp.
Det kan ju vara en skröna.
Om de läcker så kan du som fastighetägare bli ålagd att sanera.
Detta får man sen som fastighetsägare driva vidare mot ägare av bilen (som oftast redan har massa skulder, mao då får stå för saneringen själv)

Enda gången det går "fortare" att få bort bilarna som "läcker" är om de redan står på kommunal mark/statlig väg, för då är det ju kommunen/staten som får betala saneringen
 
  • Gilla
Rem
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Du har en snäv syn på vad samhället är.
Alla trafikförsäkringsbolag är enligt lag medlemmar, stadgarna bestäms av regeringen och TFF står under tillsyn av finansinspektionen. Det låter inte som ett privat initiativ i mina öron.
Om en skada inträffar pga ett oförsäkrat fordon, betalar TFF ut, dvs pengarna kommer från alla som har en trafikförsäkring och från de som inte har en trafikförsäkring och är tvungna att betala 100kr per oförsäkrad dag till TFF.

Nej, TFF är inte en myndighet, men oförsäkrade trafikskador betalas av samhället.

[länk]
Jag vet mycket väl hur TFF fungerar. Tack ändå för din upplysning.
Det jag vände mig emot är att TS uppmuntras här att vältra över sitt problem på skattebetalarna. Hoppas att han inte gå i den fällan.
Det är för övrigt anmärkningsvärt hur många idiotiske förslag som görs på BH för att "lösa" olika problem och som luktar egenmäktighet, hämnd, förstöra för andra. Vissa medlemmar utmärker sig tyvärr i den grenen.
 
  • Gilla
molntjanst
  • Laddar…
bara jag som skulle lägga i lågen och dra ut bilarna från tomten? Är lagarna så långt efter så får man vara lite kreativ själv. Blåneka flytten sen bara och se kommunen ta hand om det
 
  • Gilla
SaabNiklas och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag vet mycket väl hur TFF fungerar. Tack ändå för din upplysning.
Det jag vände mig emot är att TS uppmuntras här att vältra över sitt problem på skattebetalarna. Hoppas att han inte gå i den fällan.
Det är för övrigt anmärkningsvärt hur många idiotiske förslag som görs på BH för att "lösa" olika problem och som luktar egenmäktighet, hämnd, förstöra för andra. Vissa medlemmar utmärker sig tyvärr i den grenen.
@Thomas_Blekinge anmäler du dig nu frivilligt att lösa problemen via KFm åt TS?
I så fall vill jag höra din åsikt i frågan igen efter problemen är lösta
 
Tokslut Tokslut skrev:
bara jag som skulle lägga i lågen och dra ut bilarna från tomten? Är lagarna så långt efter så får man vara lite kreativ själv. Blåneka flytten sen bara och se kommunen ta hand om det
Alltså skattebetalarna menar du?
 
Som hyresvärd får man ibland ta sina smällar, som i det här fallet.

Om en hyresgäst lämnade en trasig frysbox efter sig i lägenheten, skulle du dumpa den på gatan då med?
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Ta hål med en flatmejsel på oljetråget, ring kommunen deras miljövän lär då reagera snabbt och fixa undan bilarna. Då går det under miljöfarligt.
 
  • Ledsen
Workingclasshero
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Som hyresvärd får man ibland ta sina smällar, som i det här fallet.

Om en hyresgäst lämnade en trasig frysbox efter sig i lägenheten, skulle du dumpa den på gatan då med?

Ah så du menar att du gladerligen tar gratis hand om allt som tex Irlänska Asfaltläggare dumpar eftersig?

Att gämföra en trasig fyrsbox som en hyresgäst(där du faktiskt varit hyresvärd) lämnar eftersig mot en bil (där det finns helt annan lagstiftning) som dumpats på din tomt .... jepp schyst jämförelse
 
  • Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
A AceAce46 skrev:
Ta hål med en flatmejsel på oljetråget, ring kommunen deras miljövän lär då reagera snabbt och fixa undan bilarna. Då går det under miljöfarligt.
Dålig ide. varför ? Se inlägg ovan
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Alltså skattebetalarna menar du?
reglerna skyddar ju inte ts/skattebetalaren, då blir det ju såhär...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.