Hej,
Ett av mina nyare intressen är min gräsmatta och utmaningen att få den, och hålla den, grön.

Jag är på gång med att förbereda mig inför första klippningen och letar roliga tillbehör till min åkgräsklippare (som bara används för att dra saker).

Nu till min/mina fråga. Vertikalskärare och piphålsluftare? Vertikalskäraren skär spår i yttersta jordlagret för att vatten och näring skall ta sig ner. Piphålsluftare gör istället hål för att vatten och näring skall ta sig ner. Vad är den stora skillnaden på dessa? Behövs båda eller räcker det med en av dom?
 

Bästa svaret

Piphålsluftare är väl mest overkill. Den gör hål och plockar ut pluggar med jord som du sen måste stödså och återfylla med t ex dressand eller dressjord. Beroende på vilken typ av jord du har och vad som behövs.
Vertikalskäraren är precis som du säger plus att den också delar gräsplantan och på så vis stimulerar tillväxten.
Mossrivare är mer en kratta som du kan använda för att ta bort dött gräs. Kör den inte på mossa då sprider du bara mossan. Finns bättre metoder för att bli av med mossa.
 
1 markus1 skrev:
Piphålsluftare är väl mest overkill. Den gör hål och plockar ut pluggar med jord som du sen måste stödså och återfylla med t ex dressand eller dressjord. Beroende på vilken typ av jord du har och vad som behövs.
Vertikalskäraren är precis som du säger plus att den också delar gräsplantan och på så vis stimulerar tillväxten.
Mossrivare är mer en kratta som du kan använda för att ta bort dött gräs. Kör den inte på mossa då sprider du bara mossan. Finns bättre metoder för att bli av med mossa.
Tack för ett bra svar! Det får bli en vertikalskärare för min del :D Känns bäst ju nu.
 
P Pistol skrev:
Tack för ett bra svar! Det får bli en vertikalskärare för min del :D Känns bäst ju nu.
Tänk på att inte vertikalskära för tidigt bara. Början av juni, slutet av maj beroende på var i landet du bor.
 
1 markus1 skrev:
Tänk på att inte vertikalskära för tidigt bara. Början av juni, slutet av maj beroende på var i landet du bor.
Så sent. Beror det på att det kan bli ”för mycket” vatten i marken så det ruttnar? Jag tänkte att jag skulle köra om en månad och sedan gödsla för att få ner näringen.
 
P Pistol skrev:
Så sent. Beror det på att det kan bli ”för mycket” vatten i marken så det ruttnar? Jag tänkte att jag skulle köra om en månad och sedan gödsla för att få ner näringen.
Nej det för att vertikalskärning tar rätt mycket stryk på gräsplantan, då är det bättre att göra det när den är som starkast och kan återhämta sig. Greenkeepers brukar säga att när det är som bäst, då är det läge att förstöra :crysmile:
 
1 markus1 skrev:
Nej det för att vertikalskärning tar rätt mycket stryk på gräsplantan, då är det bättre att göra det när den är som starkast och kan återhämta sig. Greenkeepers brukar säga att när det är som bäst, då är det läge att förstöra :crysmile:
Jaha, det låter ju rimligt
 
T
För alla gräsnördar så kan jag rekommendera gräspodden på spotify.

Ganska roligt att lyssna på.
 
T Thörre skrev:
För alla gräsnördar så kan jag rekommendera gräspodden på spotify.

Ganska roligt att lyssna på.
Är den gräsligt bra?
(förlåt, kunde inte låta bli :crysmile:)
 
T
M mxjolle skrev:
Är den gräsligt bra?
(förlåt, kunde inte låta bli :crysmile:)
Dom börjar alltid med "Gräsligt välkomna till Gräspodden" så ja det stämmer nog :p

Men som sagt väldigt intressant även för dom som inte är super intresserade utan bara vill lära sig lite.
 
  • Haha
mxjolle
  • Laddar…
B
1 markus1 skrev:
Piphålsluftare är väl mest overkill. Den gör hål och plockar ut pluggar med jord som du sen måste stödså och återfylla med t ex dressand eller dressjord. Beroende på vilken typ av jord du har och vad som behövs.
Vertikalskäraren är precis som du säger plus att den också delar gräsplantan och på så vis stimulerar tillväxten.
Mossrivare är mer en kratta som du kan använda för att ta bort dött gräs. Kör den inte på mossa då sprider du bara mossan. Finns bättre metoder för att bli av med mossa.
Klart man kan vertikalskära eller mossriva sin gräsmatta. Ingen fara alls att det sprider sig av det. Gammal myt.
Gör såhär.

1. Mossriv ordentligt.
2. Vertikalskär
3. Dressa med jord och hönsgödsel blandat.
4. Kratta ut fint lager.
5. Stödså.

Sen blir det topoftheline
 
  • Gilla
Pistol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.