Tyvärr är det minst energi krävande och billigaste sättet att får bort skrotbilar från ens fastighet / parkering att fordonen mystiskt hamnar på kommunens mark/statlig väg(ute på landsbygden).
Att dra det via KFm , jo tjena!
De som rekommenderar det har aldrig provat göra det själva.
Så härmed tycker jag att de som säger så , kan ta på sig att driva TS ärende hon KFm så får vi se vad de säger sen ;)

Det finns otaliga sätt att flytta ett fordon "mystiskt" till kommunens/statens väg.
Det man bör tänka på är att orsaka så liten skada på fordonet som det går.
Därvid är en domkraft, 4st hjuldollys, bil med dragkrok samt bogserlina bland de bättre sätten.
samt en lämplig tidpunkt för fordonet att mystiskt göra förflyttningen ... typ kl3 på natten mot en måndag
 
  • Gilla
tb97tool och 6 till
  • Laddar…
En bekant fick tipsen att borra hål så de läcker olja/bränsle och anmäla de till polisen så dom måste ta bort den så de inte blir miljöförorening.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M Mlindahl skrev:
En bekant fick tipsen att borra hål så de läcker olja/bränsle och anmäla de till polisen så dom måste ta bort den så de inte blir miljöförorening.
fast om du gör det på din mark så är väl risken rätt stor att du åker på att betala sanering av bil och mark och sen står bilen kvar där den stod fast utan vätskor
 
  • Gilla
tb97tool och 9 till
  • Laddar…
harry73
T Thomas_Blekinge skrev:
Läs på. I detta fall kan trafikförsäkringsföreningen hjälpa till med at betala skadan men det är inte samhället utan ett samarbetsorgan av olika försäkringsbolag.
Du har en snäv syn på vad samhället är.
Alla trafikförsäkringsbolag är enligt lag medlemmar, stadgarna bestäms av regeringen och TFF står under tillsyn av finansinspektionen. Det låter inte som ett privat initiativ i mina öron.
Om en skada inträffar pga ett oförsäkrat fordon, betalar TFF ut, dvs pengarna kommer från alla som har en trafikförsäkring och från de som inte har en trafikförsäkring och är tvungna att betala 100kr per oförsäkrad dag till TFF.

Nej, TFF är inte en myndighet, men oförsäkrade trafikskador betalas av samhället.

https://www.tff.se/sv/Om-oss/
TFF bildades 1929 när obligatorisk trafikförsäkring infördes i Sverige. Alla trafikförsäkringsbolag i Sverige är enligt lag medlemmar. Verksamheten grundas i huvudsak på bestämmelser i trafikskadelagen. Stadgarna är fastställda av regeringen och vi står under tillsyn av Finansinspektionen.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vaddå ta på sig andras problem? Det är TS's problem att det står två bilar på hans fastighet, ingen annans problem. Det får TS lösa på egen bekostnad. Problemet hör inte hemm i det allmänna, varför skulle det?
Om det står något oönskat på min tomt kan jag inte heller få någon annan att lösa det för mig.
Det märks att du inte vet vad du pratar om. Du får inte lagligt göra något alls med bilarna. Du måste få tag i ägarna om det ska gå rätt till.
Bevisa mig gärna fel. Jag har nämligen rotat i en sån soppa tidigare.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
I ikeo skrev:
fast om du gör det på din mark så är väl risken rätt stor att du åker på att betala sanering av bil och mark och sen står bilen kvar där den stod fast utan vätskor
det kan jag inte svara på tyvärr.

Men då de var anmält att till polisen att en bil stod på ens mark och sen anmält att den börjat läcka så skulle dom vara tvungna att ta hand om den.
 
  • Gilla
Rem och 1 till
  • Laddar…
M Mlindahl skrev:
En bekant fick tipsen att borra hål så de läcker olja/bränsle och anmäla de till polisen så dom måste ta bort den så de inte blir miljöförorening.
Gör det inte när den står på din mark. Då är det du som får både böterna och problemet i knäet
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
  • Gilla
Rem
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Gör det inte när den står på din mark. Då är det du som får både böterna och problemet i knäet
fast du inte äger det? Så jag kan åka till vilken fastighet som helst och dumpa min bil. Borra hål så de läcker och fastighetsägaren får ta all skit?
 
  • Gilla
Rem
  • Laddar…
Mikael_L
M Mlindahl skrev:
fast du inte äger det? Så jag kan åka till vilken fastighet som helst och dumpa min bil. Borra hål så de läcker och fastighetsägaren får ta all skit?
Typ så.
Men det underlättar om du är på obestånd och jagad av kronofogden, ty då lär den fastighetsägaren ha svårt att få ut någon ersättning av dig.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Typ så.
Men det underlättar om du är på obestånd och jagad av kronofogden, ty då lär den fastighetsägaren ha svårt att få ut någon ersättning av dig.
så sjukt men då är de bara som tidigare sagt att flytta bort den till kommunalmark så får de bli deras problem. Dom lär flytta bort den inom 2 veckor
 
  • Gilla
Rem
  • Laddar…
Du känner ingen med en gaffeltruck , torde vara busenkelt i så fall ,bara lyfta och ställa på gatan
 
  • Gilla
Rem
  • Laddar…
Mikael_L
Det är ingen större skillnad mot att någon som river sitt badrum åker iväg en natt och tömmer skräpet från släpet på någons mark. Det blir ju dennes problem då.
Skillnaden med en bil är att det då kan gå att binda en ägare till bilen, som man då kan gå på. Men om denne är ovillig samt utan pengar, så blir det lite samma sak igen.

Det mest sjuka i detta med bilar, är att man knappt får röra bilarna om de hamnat på ens mark.
Jag tycker det borde finnas ett system där man efter att följt några regler om hur man påtalar och kräver att bilen ska bort, sen borde få full rätt att själv ta den till skroten, eller skriva över på valfri ny ägare (som kan vara intresserad). Dvs att man ska kunna få handskas med problemet på egen hand.
Men visst, det kräver ju förstås att man har kontaktat ägaren till fordonet först, och berett denne möjlighet att forsla bort sitt fordon.
 
  • Gilla
Artemisia och 3 till
  • Laddar…
P
Det saknas ju i verkligheten effektiva metoder att få bort dumpade bilar på privat mark, särskillt om den som dumpat skiten redan är hos kronofogden och saknar utmätbara tillgångar. dom som tror att det går att lösa på enkelt vettigt lagligt vis har aldrig försökt eller förstått hur omständigt det är.

Det finns en orsak att både poliser och kommuner inofficellt rekommenderar folk att "råka flytta" ut dom på kommunens mark när få ser ,och på den vägen få bort dessa dumpade skrotbilar. Det är i verkligheten det enda sättet som inte kostar stora pengar och tar en hel evighet i tid att försöka förmå bilägaren att flytta sin dumpade bil..

Trådskaparen frågade efter metoder att enkelt bli av med bilarna.. inte efter moralpredikningar om att det är att utnyttja det allmänna,, och liknande funderingar
 
  • Gilla
Artemisia och 6 till
  • Laddar…
M Mlindahl skrev:
fast du inte äger det? Så jag kan åka till vilken fastighet som helst och dumpa min bil. Borra hål så de läcker och fastighetsägaren får ta all skit?
I teorin så är det ägaren till bilen. Men i praktiken så åker markägaren på det om inte bilens ägare bryr sig.
Och tyvärr så brukar såna ägare inte vilja eller kunna göra rätt för sig så problemet är då kvar på markägaren.
Man kan tycka att det är enkelt när det finns ett regnummer men det är tyvärr tvärtom.
Kommunen får dessutom inte hämta bilen om den står på privat väg.
Och polisen hämtar bara om den står trafikfarligt till.
 
  • Gilla
Rem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.