Hej

Har nyligen köpt tomt som vi ska bygga hus på. Idag är 2 av de 4 hörnen utmärkta med stålrör. De övriga två är utmärkta med träpinnar nedstuckna i marken. Oklart varför. Dom ligger mot en väg så det kan ju hända att dom grävt upp stålrören när dom gjort något med vägen och sen bara stuckit ner en träpinne i marken. Men förmodligen hände detta för ganska länge sedan så jag kommer nog inte ha nån möjlighet att reda i vems fel det är. Men jag är nöjd med nuvarande position av träpinnarna, men jag är inte nöjd med materialet.
Kan jag helt enkelt köpa ett vanligt rostfritt stålrör på järnaffärn och banka ner det? Eller måste det vara lantmäteriet som gör såna här saker? Något annat jag bör tänka på?
 
Du kan i princip banka ner vad du vill, men det blir inte ett juridiskt gällande gränsrör för det - tvärtom kan det bara bli förvirrande för framtida gränsutredningar.
Det är bara Lantmäteriet som får markera gränsrör. Men hör med dem först - det är inte ovanligt att man först markerar med träkäppar, för att senare, när vägar, diken, häckar, murar etc är på plats, markera de riktiga rören - allt för att de inte ska förstöras vid tomtexploateringarna.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
coconut
Kan även vara så att gränsrören är övertäckta med jord. Inte minst om det är en gammal tomt. Du kan kolla på dina handlingar för din fastighet vad det ska vara för typ av markering i de hörn där det sitter pinnar.

Du kan även kontaka en mättekniker som kommer och markerar ut dina gränspunkter, de brukar även ha metalldetektor för att kunna hitta eventuella markeringar under mark.

Men som ovan skriver för att det ska blir juridiskt korrekt om markeringarna saknas måste lantmäteriet komma och göra en särskild gränsbestämning.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
T
R riktigadavid skrev:
Hej

Har nyligen köpt tomt som vi ska bygga hus på. Idag är 2 av de 4 hörnen utmärkta med stålrör. De övriga två är utmärkta med träpinnar nedstuckna i marken. Oklart varför. Dom ligger mot en väg så det kan ju hända att dom grävt upp stålrören när dom gjort något med vägen och sen bara stuckit ner en träpinne i marken. Men förmodligen hände detta för ganska länge sedan så jag kommer nog inte ha nån möjlighet att reda i vems fel det är. Men jag är nöjd med nuvarande position av träpinnarna, men jag är inte nöjd med materialet.
Kan jag helt enkelt köpa ett vanligt rostfritt stålrör på järnaffärn och banka ner det? Eller måste det vara lantmäteriet som gör såna här saker? Något annat jag bör tänka på?
Nej, det är olagligt.

"9 § Den som obehörigen anbringar ett märke eller annat föremål som kan förväxlas med gällande gränsmärke, vattenmärke, fixpunkt eller annat märke för plan- eller höjdmätning eller flyttar, tar bort, skadar eller förstör ett sådant märke döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för förfalskning av fast märke till fängelse i högst fyra år."
 
  • Gilla
  • Wow
sunqan och 8 till
  • Laddar…
Intressant. När dom la ner luftledningar till kabel (i diket utmed allmän väg) vid fritidshuset så försvann ett av mina hörnrör i farten.
Då kan jag alltså hävda att det är en olaglig handling och kräva att det betalas en ny utmätning?
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Intressant. När dom la ner luftledningar till kabel (i diket utmed allmän väg) vid fritidshuset så försvann ett av mina hörnrör i farten.
Då kan jag alltså hävda att det är en olaglig handling och kräva att det betalas en ny utmätning?
Ja, om du kan bevisa att det var de som förstört det.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Nej, det är olagligt.

"9 § Den som obehörigen anbringar ett märke eller annat föremål som kan förväxlas med gällande gränsmärke, vattenmärke, fixpunkt eller annat märke för plan- eller höjdmätning eller flyttar, tar bort, skadar eller förstör ett sådant märke döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för förfalskning av fast märke till fängelse i högst fyra år."
Stämmer bra det. Lantmäteriets rör brukar väl vara galvade eller bara vanliga järnrör. Frågan är om TS slår ner ett rostfritt rör, eller ett kopparrör - kan det då förväxlas med ett gällande gränsmärke? Ett bit VP-rör i plast borde dock vara safe?
 
Redigerat:
T
B b8q skrev:
Stämmer bra det. Lantmäteriets rör brukar vara galvade - och längre tillbaks bara vanliga järnrör. Frågan är om TS slår ner ett rostfritt rör, eller ett kopparör - kan det då förväxlas med ett gällande gränsmärke? Ett bit VP-rör i plast borde dock vara safe?
Ingen aning. Jag slog ned ett armeringsjärn, men när jag läste lagboken och tänkte att fyra år på kåken skulle vara lite tråkigt för resten av familjen tog jag bort det igen och ersatte med en gammal skruvmejsel.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Fast i vilka fall slås det ner rör då? På en del låter det som det alltid finns men så är det väl inte och slås det överhuvudtaget ner några idag?
 
coconut
S Stefan1972 skrev:
Fast i vilka fall slås det ner rör då? På en del låter det som det alltid finns men så är det väl inte och slås det överhuvudtaget ner några idag?
Här styckades det av två tomter i höstas och både dessa har gränsrör monterade i marken. Så än så länge verkar det i alla fall komma rör i marken. Men det kanske skiljer sig på andra håll och i andra typer av exploateringar än enstaka avstyckningar.
 
T tanaris skrev:
Ingen aning. Jag slog ned ett armeringsjärn, men när jag läste lagboken och tänkte att fyra år på kåken skulle vara lite tråkigt för resten av familjen tog jag bort det igen och ersatte med en gammal skruvmejsel.
Så länge det inte är ett RÖR kan du knappast anklagas för förväxlingsrisk.
 
Nu har jag pratat med lantmäteriet. Dom säger att enligt deras uppgifter så är det 1 av 4 som är markerad som "saknad" (dom letade tydligen efter den för några år sedan). Jag insåg att jag nog hade fel och att det nog är 3 stålrör utsatta och endast en saknas. Men dom har koordinater på den saknade pinnen som kommer från beräkningar som gjordes för några år sedan. Dom sa att jag kunde antingen be dom (lantmäteriet) göra jobbet att sätta ut en ny pinne eller anlita någon privat eller mäta ut den själv och sätta upp nått rör, men det kommer aldrig bli juridiskt gällande om inte dom sätter ut pinnen. Jag tror jag tar och trycker ner något rör som iallafall har längre livslängd än en träkäpp. Just nu har jag ju ingen tvist med grannen eller nått sånt, det är mest att jag vill veta eftersom jag precis köpt tomten och är nyfiken :)
I och med att den är markerad som "saknad" hos lantmäteriet så gissar jag att det inte gör så mycket om jag bankar ner något. Det sitter ju redan en träpinne där så någon har ju redan markerat ut den, jag byter bara materialet :)
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Tack MH, den där var ju väldigt bra! De står att noggrannheten till samtliga punkter och noggrannheten vid samtliga linjer är 0,05 (vilket jag gissar betyder 5cm). Men lyckas inte hitta vilken typ av rör det är (borde jag det?). Enligt tjejen på lantmäteriet jag pratade med så skulle den som var "saknad" vara av typen gjuten stolpe och dom andra nerbankat stålrör.
 
Ibland är det inte infört, men om det är det skall det stå ett nummer och sedan typ. Tex "12345 rm", där rm står för rör i mark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.