Hej på er,


Jag har en gammal trotjänare från -04 som mer eller mindre från en dag till en annan ger dåligt med värme. Den sitter ihop med en MSZ-A12YV innerdel vars filter och lameller är rena och fina.

Så här beter den sig: Fläkten från innderdelen går som den skall men värmer inte mycket. Har inte mätt men gissar på en 25 grader jämfört med 45-50 grader som den normalt blåser. Jag har provat göra den strömlös under en hel dag (så den dessutom fick tinat och droppat ifrån sig). Jag har testat att växla till kyla under en kvart-tjugo minuter ett par gånger men ingen skillnad.

Igår em hade den stått strömlös sen på morgonen och jag kikade lite närmare på utedelen från start och lägger märke till följande under kvällen;

Lamellerna blir jämt frostiga över hela ytan.
Kompressorn låter normalt.
Till en början ger den rätt bra med värme men minskar efter nån timme.
Fläkten snurrar inte..
Den verkar inte frosta av..


Snurrar jag igång fläkten med fingret känns den mjuk och fin, inga rassel eller glapp. Tror till och med att den fortsätter snurra lite grann ungefär som om att den inte fått tillräcklig med ström för att orka gå för egen maskin. Känner dock ingen "kraft" i den när jag snurrar/rör den för hand.

Har laddat hem manualen och där finns ju en hel del förslag på saker att mäta kolla. Första saken torde vara matningen till fläkten och termistor för avfrostning. Problemet är att den sitter så dumt till upp under hustaket att jag vette sjutton om jag ens kan komma åt att skruva av locket på den utan att montera ner den. (Vilket jag inte kan eftersom rör och annat måste kopplas loss).

Så nu till min fråga: finns det någon som har erfarenhet av dessa maskiner och felsymtom liknande det jag beskriver och har historik på vad som brukar vara anledningen till problemet?
All info tas tacksamt emot.

Vänligen,

/ Per
 

Bästa svaret

Om fläkten uppträder så kan det ha blivit fel på kondensatorn till fläkten. Sitter den på kretskortet i utedelen kan den ha vibrerat loss till slut. Är en ganska tung komponent.
 
  • Gilla
Keeefan
  • Laddar…
A
fläkten på utedelen måste fungera för att få effekt.
det finns kretskort i fläktmotorn som kan gå sönder, då är det enklast att prova med en fungerande fläktmotor
en givare kan spöka de får man då mäta i kontakterna och se att man har de enligt specifikationen som står i manualen.
kanske en säkring på kretskortet det fanns ju sådana på den tiden.
kretskortet i sig kan ju vara fel på

tyvärr så måste du för all felsökning ta bort taket och framsidan på utedelen
 
  • Gilla
Keeefan
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
fläkten på utedelen måste fungera för att få effekt.
det finns kretskort i fläktmotorn som kan gå sönder, då är det enklast att prova med en fungerande fläktmotor
en givare kan spöka de får man då mäta i kontakterna och se att man har de enligt specifikationen som står i manualen.
kanske en säkring på kretskortet det fanns ju sådana på den tiden.
kretskortet i sig kan ju vara fel på

tyvärr så måste du för all felsökning ta bort taket och framsidan på utedelen
Toppen, tack för snabbt och som alltid konkreta svar. Är absolut införstådd i att den måste isär, ville mest höra om någon hade erfarenhet av de här maskinerna och vad som brukar kunna pajja när den beter sig på det här viset. Blir helt enkelt att ta en titt till helgen. Utan att gå händelserna i förväg, vet du om kortet i fläktmotorn är åtkomligt för reparation eller är det kapslat och byte som gäller om det skulle visa sig att den får spänning som den skall?
 
J Josth skrev:
Om fläkten uppträder så kan det ha blivit fel på kondensatorn till fläkten. Sitter den på kretskortet i utedelen kan den ha vibrerat loss till slut. Är en ganska tung komponent.
Toppen, skall försöka komma åt och mäta lite i helgen.
 
A
K Keeefan skrev:
Toppen, tack för snabbt och som alltid konkreta svar. Är absolut införstådd i att den måste isär, ville mest höra om någon hade erfarenhet av de här maskinerna och vad som brukar kunna pajja när den beter sig på det här viset. Blir helt enkelt att ta en titt till helgen. Utan att gå händelserna i förväg, vet du om kortet i fläktmotorn är åtkomligt för reparation eller är det kapslat och byte som gäller om det skulle visa sig att den får spänning som den skall?
Kortet sitter inne i motorn och det kan vara nog så knepigt öppna den så att det går att sätta ihop den ingen
 
  • Gilla
Keeefan
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Kortet sitter inne i motorn och det kan vara nog så knepigt öppna den så att det går att sätta ihop den ingen
Tack för info. Lyckades få loss toppen på den igår och vinglandes på en stege mätte jag säkringen till motorn men den var hel. Hade alltför trubbiga mätpinnar till fluken för att komma åt att mäta spänning under drift så jag får se till att kunna stå bättre och komma åt bättre i helgen.
Du som har koll på ålder vs. kvalite vs. livslängd på prylarna; hur länge bör man försöka hålla liv i en sån här rackare? Jag brukar leva efter devisen att om det är en rimlig instats i form av arbete/pengar så är det både bra och kul att reparera men någonstans finns det ju en skiljelinje när det är dags att byta till nytt. Egentligen en omöjlig fråga, du vet ju så klart inget om just mitt exemplar utan det var i allmänna ordalag om den här serien pumpar.

Ha en go dag!

/ Per
 
A
Detta är bra pumpar som du märkt inte minst när den gått så här länge.
men
även om du hittar felet så kanske det inte finns grejer att få tag på, hittar man delar kanske de är ohemuligt dyra.
Det är väl där som livslängden bestäms.

K Keeefan skrev:
Tack för info. Lyckades få loss toppen på den igår och vinglandes på en stege mätte jag säkringen till motorn men den var hel. Hade alltför trubbiga mätpinnar till fluken för att komma åt att mäta spänning under drift så jag får se till att kunna stå bättre och komma åt bättre i helgen.
Du som har koll på ålder vs. kvalite vs. livslängd på prylarna; hur länge bör man försöka hålla liv i en sån här rackare? Jag brukar leva efter devisen att om det är en rimlig instats i form av arbete/pengar så är det både bra och kul att reparera men någonstans finns det ju en skiljelinje när det är dags att byta till nytt. Egentligen en omöjlig fråga, du vet ju så klart inget om just mitt exemplar utan det var i allmänna ordalag om den här serien pumpar.

Ha en go dag!

/ Per
 
  • Gilla
Keeefan
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Detta är bra pumpar som du märkt inte minst när den gått så här länge.
men
även om du hittar felet så kanske det inte finns grejer att få tag på, hittar man delar kanske de är ohemuligt dyra.
Det är väl där som livslängden bestäms.
Precis så jag resonerar också. Ja, snart sjutton år får man ändå säga är rejält över förväntan. Dock ingen slump att det blev just den här modellen, fick starka rekommendationer från folk jag litar på att välja Mitsubishi och gå upp lite i storlek. Så om den visar sig att den behöver bytas - finns det någon anledning att köpa något annat än Hero LN35 2.0?

Tack för alla goda råd till mej och andra!

/ Per
 
A
nej!!!
 
  • Älska
Keeefan
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
nej!!!
Gött, då vet jag vad som gäller ifall den gamle får pensionera sig.

Ha en go helg!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Den gamle lever och är stark!

Med väl förankrad stege, långkalsonger, mössa, vantar och med vårsolen i nacken gav jag mej på pumpen i lördags. Lyckades klä av den trots att den satt väldigt trångt monterad upp under yttertaket.

Kollade anslutningskontakten till fläkten, ingen oxid, ren och fin. Kollade över kretskorten (lödsidan, de som är uppåt så som den är konstruerad) men kunde inte se några lödningar som blivit dåliga med tiden. Värme/kyla samt mekaniskt slitage kan ju ibland få releäer, kondingar och annat tungt att lossa, men inget synbart.

Nähe, så nästa steg är att dra igång den och mäta spänningen till fläkten.. Och den fanns..

Jaha, då lutar det väl åt fläkten men den känns ju så fin när man snurrar på den så det är lite konstigt ändå.. Ähh, jag tar och lödar om kontakterna till fläkten, motorkondensatorn och lite andra potentiella felkällor innan jag tar loss fläkten för vidare felsökning.

Börjar med första lödningen, ena benet på kondingen och ser benet försvinna och hör ett ljudligt klonk.. Den där känslan.. Har reparerat elektronik hela mitt 50-åriga liv så jag förstod genast.. YES!! ena benet på kodensatorn är av.. det är såklart därför den inte går. Och mycket riktigt, när jag lyckades fiska fram den attan så var ena benet borta. Hade förmodligen vibrerat av. Det stack dock ut ett par millimeter så det gick att löda på ett litet nytt ben, mest för att se att det funkade och minsann.. tre minuter efter jag slog igång pumpen hoppade fläkten så vackert igång och innerdelen värmer så fint igen.

Blir till att skaffa en ny konding då jag inte tror att lödningen jag gjorde kommer att hålla i evighet men det är ju inga problem. Pumpen har suttit där den sitter i snart sjutton år och jag blev faktiskt lite förvånad över att den var så fräsch inuti. Det säger en del om kvalitén med värme, kyla, torrt, vått och saltstänkt havsluft i beaktande.

Stort tack till Josth och Electroluxaren för goda råd på vägen. Ert engagemang här på forumet kan inte lovordas tillräckligt.

Ha en bra vecka, alla!

/ Per
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.