En lantligt belägen fastighet har en grind 150 meter från huset. Ägaren önskar få ljudsignal i huset när någon passerar grindöppningen. Elström är framdragen till grinden men inget som kan användas för svagström. Jag försöker komma på en lösning, fr a till problemet att få signalen till huset.

IR barriär med reläutgång som reagerar när ljusstrålen bryts.
Velleman reläkort med ethernetutgång
Devolo Dlan homeplug vid grinden och i huset
I huset reläkort med erhernetingång
utgång till dingdong signal.

Detta är tekniskt möjligt men en hisklig massa elektronik för enkel funktion så det blir dyrt.
Jag antar att avståndet är för långt för wifi-lösning. Så fort man använder homeplug så behöver man gå över ethernet. Bra vore om det funnes ett system i stil med Telias gamla fjärrstyrning Butler som skickar khertz-frekvent signal över elnätet och som kan ge puls till relä. ( Butler finns men de grejorna är till för av/på och inte puls). Tekniken är självklar men jag hittar ingen färdig lösning som gör att man slipper gå över ethernet.

Vanliga nexagrejor på 439 MHz har för kort räckvidd. Tror att även radiostyrda garageportsöppnare har för kort räckvidd. I och för sig så är nog miljön rätt störningsfri. SMS-sändare kunde gå men det är osäkert hur länge SMS finns kvar och dessutom känns det som overkill att behöva använda två sim-kort.

bygga om walki-talkie fria 446 Mhz med tonanrop?
 
Företaget gardslarm.se har produkter som klarar avståndet med radio
 
Det blir nog inte lätt att hitta något enkelt med färdiga billiga moduler.
Några idéer

A) En Arduino shield som borde gått att använda för att sända någon godtycklig ton direkt. :p Men verkar tyvärr vara en utgången produkt.
Mamba - Narrow Band Powerline Communication Shield for Arduino, linksprite

B) WisPLC PRO, ett kort med ethernet/RJ45, Power Link anslutningen till elnätet, strömmatning och en ijackad LX200V30 modul för powerLine till ethernet omvandlingen. Aliexpress
Klarar 500Mbit/s enl AV standarden, och 300 meter.

Får väl byggas ihop med en rasberrypi för att få ethernet, eller en Arduino + ethernet shield
kan väl bli lite smidigare och mindre inbyggt i någon låda, än att använda powerLine adapter för vägguttag + övriga grejor.

Riktantenn för wifi vid huset är kanske bäst så slipper man koppla in grejer på elnätet.
 
Intressant att få tips om ethernet till powerline kort. Men det är ändå en omväg.

riktad wifi skulle väl också. Men då måste man ändå gå via ethernet.

jag tror mig ha läst om någon som kopplade en riktantenn för TV till Nexa men det är inte uppenbart hur man ansluter till antennslingan i Nexa.

Här är en färdig radiolösning som bör klara avståndet till infarten. Den är framtagen för ändamålet.

https://gardslarm.se/gardsvakt-protect-800/gardsvakt-protect-800/
 
tommib
Kolla på LoRa till Arduino. Det finns färdiga moduler.
 
Små walki-talkies, kostar 400-500 kr och brukar ha en anropsknapp för sändning av tonsignal.
Koppla in grindöppningsdetektorn mot denna kontakt. Kanske behövs någon krets/relä som skiljer grindsensorn från elektroniken i radion.

Bygg någon nätdel som kan mata radion.
 
Ja, jag har varit inne på walkie talkie 446 MHz med tonanrop. Tonanrop bör gå fram och höras även om squelchen är ställd så att sprak inte går igenom.
Men jag åtog mig bara att tänka på en teknisk lösning, inte att utföra den. Personen som vill ha uppfartskontrollen är inte kunnig på teknik så jag rekommenderat den färdiga lösningen framtagen för ändamålet. Lite märkligt att det skulle fungera över 800 meter fri sikt på 869 MHz. Det är inte ett tjuvlarm så risken för utstörning behöver inte beaktas.

Tack för tipset om LoRa moduler till Arduino. Det är en snygg teknisk lösning som inte går några omvägar och räckvidden verkar klaras mer än väl.
Här är en youtubevideo om tillämpningen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.