Hej!

Vill sätta in ett fönster i en yttervägg. Det är i en befintlig tidigare ombyggnad av garage till sovrum, alltså träpanel på utsidan, träreglar, isolering och gips.

Jag vet hur man i teorin byter ett fönster eller gör hål när reglarna är synliga. Men hur gör vi när man inte vet var reglarna är? Chansar? Och sätter nya reglar? Känns som hålet i gipset blir onödigt stort, nu är det ju en fin, målad vägg...

Vi är hyfsat händiga (kan bygga ny innervägg etc).
Tacksam för tips!
 
Mats-S
G Greeneyes skrev:
Men hur gör vi när man inte vet var reglarna är?
Dom stående reglarna i ett garage brukar stå under takstolarna, så utgå från dom till att börja med. Verifiera med att knacka på innerväggen i gips, man brukar kunna höra där det är stumt, dvs en regel bakom. Reglarna brukar dessutom ha ett CC avstånd på 60 cm.
Försök att undvika att kapa en regel under en takstol, eftersom CC på dom troligen är 120 så borde ni hitta rum för ett fönster.

Det finns även regeldetektorer att köpa för några hundralappar. Jag har personligen ingen erfarenhet från dom, men det kan ju vara ett bra sätt om ni är osäkra, googla på "regeldetektor"; https://www.google.com/search?q=regeldetektor
 
  • Gilla
Greeneyes
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Dom stående reglarna i ett garage brukar stå under takstolarna, så utgå från dom till att börja med. Verifiera med att knacka på innerväggen i gips, man brukar kunna höra där det är stumt, dvs en regel bakom. Reglarna brukar dessutom ha ett CC avstånd på 60 cm.
Försök att undvika att kapa en regel under en takstol, eftersom CC på dom troligen är 120 så borde ni hitta rum för ett fönster.

Det finns även regeldetektorer att köpa för några hundralappar. Jag har personligen ingen erfarenhet från dom, men det kan ju vara ett bra sätt om ni är osäkra, googla på "regeldetektor"; [länk]
Tack snälla! Takstolar går inte att se eftersom det är ett sovrum nu...
 
Mats-S
G Greeneyes skrev:
Takstolar går inte att se eftersom det är ett sovrum nu
Kanske finns ett utrymme ovanför där ni kan kolla, eller man kanske ser tassarna på utsidan?
 
  • Gilla
Greeneyes
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Kanske finns ett utrymme ovanför där ni kan kolla, eller man kanske ser tassarna på utsidan?
Tack, ska kolla!

Säg att vi köper ett 80 brett fönster. Är det bäst att göra hålet ”mitt mellan” 120 reglarna eller nära en av dem?
 
Mats-S
G Greeneyes skrev:
Är det bäst att göra hålet ”mitt mellan” 120 reglarna eller nära en av dem?
Spelar ingen roll, men enklast är det nog att lägga ena fönstersidan mot en befintlig stående regel.
 
  • Gilla
Greeneyes
  • Laddar…
Hej igen,
Fönstret vi har valt är 50x80 cm. Alltså behöver ingen regel kapas.
MEN, hur stort hål ska vi göra i gipsväggen?
Behöver väl regla upp runtom fönstret, i själva hålet? Blir det 50 cm på bredden, plus ca 2-3 mm per sida, plus 45 mm per sida för regel?
...och blir det inte väldigt brett dörrföder som krävs sen för att täcka hålet?
 
G Greeneyes skrev:
Hej igen,
Fönstret vi har valt är 50x80 cm. Alltså behöver ingen regel kapas.
MEN, hur stort hål ska vi göra i gipsväggen?
Behöver väl regla upp runtom fönstret, i själva hålet? Blir det 50 cm på bredden, plus ca 2-3 mm per sida, plus 45 mm per sida för regel?
...och blir det inte väldigt brett dörrföder som krävs sen för att täcka hålet?
50x80 är bredden på hålet, det är modulmått på fönster, vilket innebär att själva fönstret är mindre så man får plats med fönsterdrev och justermån. Jag hade nog tagit ner gipset mellan reglarna, kapat från golv till tak längs regeln. Du kommer säkert redan ha en skarv där. Sedan sätta nytt gips efter. Men vill ni lösa det med superbreda lister stå går säkert det också.
 
  • Gilla
Greeneyes
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
50x80 är bredden på hålet, det är modulmått på fönster, vilket innebär att själva fönstret är mindre så man får plats med fönsterdrev och justermån. Jag hade nog tagit ner gipset mellan reglarna, kapat från golv till tak längs regeln. Du kommer säkert redan ha en skarv där. Sedan sätta nytt gips efter. Men vill ni lösa det med superbreda lister stå går säkert det också.
Tack snälla! Bra tips, då tar vi nog bort gipset! Vi kan väl behålla panelen ute, så att det hålet bara blir 50x80?
 
G Greeneyes skrev:
Tack snälla! Bra tips, då tar vi nog bort gipset! Vi kan väl behålla panelen ute, så att det hålet bara blir 50x80?
Tänkte inte på att bredden här. Nu vet jag inte fabrikat på fönstret men, Räkna med att fönstret är 480-490mm brett.
Utrymmet mellan reglarna om det är cc600 Är 600-45=555mm Tar du sedan bort fönstrets mått 555-480=75mm
Då blir utrymmet på sidorna 75/2=37,5mm. Så jag ändrar mig :rofl:
Såga ett hål i gipset som är 800mm på höjden och 555mm på bredden, så att du sågar gipset precis längs kanten av regeln. Då borde du kunna fästa en regel upp och nere genom att skruva snett eller med vinkeljärn. Du fäster ända fönstret i befintliga reglar i väggen, då karmhylsorna kommer vara på sidorna. Med lister a 69mm på insidan så kommer det se fint ut och du spar massa jobb.
Och ja hålet på utsidan behöver bara vara 500x800
 
T Tompafix skrev:
Tänkte inte på att bredden här. Nu vet jag inte fabrikat på fönstret men, Räkna med att fönstret är 480-490mm brett.
Utrymmet mellan reglarna om det är cc600 Är 600-45=555mm Tar du sedan bort fönstrets mått 555-480=75mm
Då blir utrymmet på sidorna 75/2=37,5mm. Så jag ändrar mig :rofl:
Såga ett hål i gipset som är 800mm på höjden och 555mm på bredden, så att du sågar gipset precis längs kanten av regeln. Då borde du kunna fästa en regel upp och nere genom att skruva snett eller med vinkeljärn. Du fäster ända fönstret i befintliga reglar i väggen, då karmhylsorna kommer vara på sidorna. Med lister a 69mm på insidan så kommer det se fint ut och du spar massa jobb.
Och ja hålet på utsidan behöver bara vara 500x800
Toppen, tack!! En tanke: är det enklare att välja ett 60x80 fönster? Då behöver vi ju bara regla under och över?
 
G Greeneyes skrev:
Toppen, tack!! En tanke: är det enklare att välja ett 60x80 fönster? Då behöver vi ju bara regla under och över?
Det fönstret kommer att ha en bredd på 580-590mm och utrymmet mellan reglarna om det är reglat med cc600 är 555mm då reglarnas bredd är 45mm och man mäter från regelns mitt till nästa regels mitt måste man dra av 45mm av cc-måttet. Så det fönstret får inte plats. Går så klart att måttbeställa, men det kostar.
Då ska ni beställa ett fönster för ett hål på 555mm i så fall.
 
Ja ibland är det lätt att vara efterklok... :rofl:
Ett tredje bud. Om du gör hålet 510mm brett.
Då kan du skruva en regel dikt an på ena regeln för att minska måttet mellan reglerna.
Du sågar alltså gipset längs ena regeln och på andra sidan sågar du så du spar 45mm gips. På denna sida skruvar du sedan en regel dikt an den befintliga regeln.
Då kan du använda mindre lister och det blir lättare att dreva.
Hoppas du förstod min beskrivning :rofl:
 
  • Gilla
Greeneyes och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.