Hehe, man ska inte lämna över svarte-petter till någon som kan ge tillbaka honom.

Är det något värde i bilarna kan man ju erbjuda sig att köpa dem från konkursboet.
Annars är det det lite tveksamma att ge svarte-petter till kommunen. De har ffa juridiska möjligheter att ta hand om övergivna bilar även om det belastar det allmänna.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
R Rem skrev:
Har redan pratat med konkursförvaltaren och hon verkade inte så intresserad för det var ett halvår sedan, MEN ...

nu kom jag på en annan idé, hon styr ju bolaget, så hon borde kunna skriva över den på mig och sen kan jag skänka bort den.

Detta måste jag kolla!
Jag tror inte att konkursförvaltaren tycker att det är värt tiden att bara ge bort bilen. Men om du hotar med fogden så finns det ju en alternativ administrativ börda att väga det mot.

Så ring eller skicka ett brev med att bilen måste bort, men att hon kan skriva över den på dig om hon vill. Om inte kommer du gå till fogden för att få bort den på konkursboets bekostnad. Kostnaden landar säkert på dig ändå, men det blir onödig administration för henne.
 
  • Gilla
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
det blir onödig administration för henne.
.....eller kanske debiterbar tid a' 1500:-/h. ???
 
Redigerat:
Konkursförvaltare är dyra men effektiva. Väger de en kostnad på 5.000 för bolaget mot en på 1.500 kommer den absoluta majoriteten ta de 1.500 även om de själva kunnat debitera två timmar i det dyrare fallet och en i det billigare. Det är ju oavsett struntsummor i det stora hela.
 
  • Gilla
Pojkflickan
  • Laddar…
Kan ju alltid ställa en egen bil på konkursförvaltarens tomt om denna inte vill besvära sig tiden att hjälpa till att skriva över bilen.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Hehe, man ska inte lämna över svarte-petter till någon som kan ge tillbaka honom.

Är det något värde i bilarna kan man ju erbjuda sig att köpa dem från konkursboet.
Annars är det det lite tveksamma att ge svarte-petter till kommunen. De har ffa juridiska möjligheter att ta hand om övergivna bilar även om det belastar det allmänna.
Det finns ju alltid något värde i dem, de är ju inte sönderrostade eller så.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
harry73
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte att konkursförvaltaren tycker att det är värt tiden att bara ge bort bilen
Gör inte så, risken är stor att det finns obetalda skulder på fordonet och de kan följa med vid köp
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och då lastar man de egna problemen till allmänheten. .
Man lastar väl ändå över den första personens problem på samhället där de hör hemma. Jag tror det är ganska få folk som frivilligt tar på sig andras problem utan vidare och sen dessutom betalar för dem.
Regelverket ser dessutom ut som det gör.
 
  • Gilla
Lajmen och 5 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Man lastar väl ändå över den första personens problem på samhället där de hör hemma. Jag tror det är ganska få folk som frivilligt tar på sig andras problem utan vidare och sen dessutom betalar för dem.
Regelverket ser dessutom ut som det gör.
Väl talat (skrivet)!

Dock var det inte meningen att detta skulle bli en filosofisk diskussion om rätt och fel, utan mer en kreativ debatt om hur man kan lösa problemet på bästa (billigaste sätt).
 
  • Gilla
Peternow och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Man lastar väl ändå över den första personens problem på samhället där de hör hemma. Jag tror det är ganska få folk som frivilligt tar på sig andras problem utan vidare och sen dessutom betalar för dem.
Regelverket ser dessutom ut som det gör.
Vaddå ta på sig andras problem? Det är TS's problem att det står två bilar på hans fastighet, ingen annans problem. Det får TS lösa på egen bekostnad. Problemet hör inte hemm i det allmänna, varför skulle det?
Om det står något oönskat på min tomt kan jag inte heller få någon annan att lösa det för mig.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 7 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vaddå ta på sig andras problem? Det är TS's problem att det står två bilar på hans fastighet, ingen annans problem. Det får TS lösa på egen bekostnad. Problemet hör inte hemm i det allmänna, varför skulle det?
Om det står något oönskat på min tomt kan jag inte heller få någon annan att lösa det för mig.
Ja, bevisligen är det så. Någon annan hade ett problem som de löst genom att dumpa det på mig. Jag har inte för avsikt att dumpa det vidare till någon annan stackare, det är inte sån jag är.

Kommunen å andra sidan betalar man ganska mycket skatt till och de har inte riktigt bidragit i diverse andra ärenden så det kan jag mycket väl tänka mig.

Hade det dock inte varit praktisk om det fanns en lag kring detta, typ upphittade föremål, och ett företag som kunde ta hand om dylikt utan kostnad och sen sälja delarna, då hade man löst en himla massa problem.
 
  • Gilla
Artemisia och 8 till
  • Laddar…
harry73
T Thomas_Blekinge skrev:
Om det står något oönskat på min tomt kan jag inte heller få någon annan att lösa det för mig.
Du kan ju skicka in barnet och be hen att städa sitt rum, om du inte vill ha barnen utomhus på tomten.
I för sig vet jag ju inte om dina barn var oönskade eller inte, men de flesta barn blir det för eller senare.

Skämt åsido är ju TS problem att någon försöker belasta ts med sitt eget problem.
Där tycker jag att samhället blir mycket trevligare om det bär dessa problem gemensamt.
Lite samma sak som när någon krockar på din bil och inte gör rätt för sig. Då träder samhället in.
 
  • Gilla
tb97tool och 8 till
  • Laddar…
Mycke OT med diskutioner om div olagliga sett att bli av med bilarna mm. Och mer kommer här.
Tycker det är konstigt att inte fogden har en färdig mall för detta som borde kunna användas både privat och när komunen får detta problem. Helt klart finns det i vissa fall ett värde i de dumpade bilarna och värdet minskar ju längre tid de blir stående. Det betalas in skrotningspremier som borde kunna ta denna kostnad att bli av med bilen. Och även delar som går att sälja. Behöver så klart ändras i lagar så att det är lätt och smidigt för tex. en demonteringsfirma kan bara anmäla att de hämtar den och vill ägaren ha tbx den så får de köpa ut den. På liknande sett som komuner gör vid farligt parkerade bilar i Stockholm.
 
  • Gilla
Artemisia och 3 till
  • Laddar…
Även jag fick tips av polisen att dra ut den i gatan, så länge bilen står kvar på ens mark är det knepigt.

/S
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Lite samma sak som när någon krockar på din bil och inte gör rätt för sig. Då träder samhället in.
Hur träder samhället in här?
Läs på. I detta fall kan trafikförsäkringsföreningen hjälpa till med at betala skadan men det är inte samhället utan ett samarbetsorgan av olika försäkringsbolag.
Kommun, region eller stat skiter fullständigt i om någon krockar i min bil.
Det är mycket tråkigt för TS men det är inte samhällets uppgift att lösa dessa problem. Om någon slänger en soppåse på min tomt är det inte heller samhällets uppgift att hämta.
 
  • Gilla
Anneli123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.