R Rkarlsson skrev:
Inte för jag tror det händer om de inte har brytt sig om bilarna på ett år.
Men du nämnde inte ditt namn för polisen? Det är olagligt att flytta skiten.

Jag hade själv flyttat dem såklart.
Leta efter hjuldollys så är de borta på några minuter.
Kändes lite som att polisen tyckte att jag skulle flytta dem. Hur som helst kan det ju inte vara olagligt om en bil råkar rulla ut i gatan ...
 
  • Gilla
  • Haha
santos och 16 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fogden är den rätta och lagliga vägen att gå, men det kommer sannolikt att kosta dig. Fogden kommer att ta betalt för att forsla bort bilarna och om den ena ägs av ett konkursbo och den andra av en kriminell lär det finnas en person kvar som kan betala – du.

Bolagsbilen, om den är värd något, kan du ju vända dig till konkursförvaltaren och uppmärksamma denne på så kanske den säljs och hämtas (om konkursen fortfarande är aktiv). Men det bygger som sagt på att den är värd något. Tjuvbilen får du nog dras med oavsett.
Har redan pratat med konkursförvaltaren och hon verkade inte så intresserad för det var ett halvår sedan, MEN ...

nu kom jag på en annan idé, hon styr ju bolaget, så hon borde kunna skriva över den på mig och sen kan jag skänka bort den.

Detta måste jag kolla!
 
  • Gilla
Patrik440 och 11 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Exakt, rätten att flytta bilen gäller bara statlig eller kommunal myndighet. Så de får flytta bilen och lägga kostnaderna på dig.
Detta kan jag bara svara på, men inte gilla, det är ju ett helt stört system ...
 
P pmd skrev:
Jag tror inte att polisen får uppmana till brott. Inte ens passivt.
Det tror inte jag heller, men så var det. Skämtade lite med henne och sa att jag spelat in det, fick ett litet nervöst skratt ...
 
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
R Rem skrev:
Har redan pratat med konkursförvaltaren och hon verkade inte så intresserad för det var ett halvår sedan, MEN ...

nu kom jag på en annan idé, hon styr ju bolaget, så hon borde kunna skriva över den på mig och sen kan jag skänka bort den.

Detta måste jag kolla!
Passa dig så den inte har skulder bara.
 
  • Gilla
Razmataz och 10 till
  • Laddar…
B larry78 skrev:
Passa dig så den inte har skulder bara.
Bra tanke, fast det borde ju hon veta i så fall.
 
  • Gilla
Kizzekatten
  • Laddar…
R Rem skrev:
Kändes lite som att polisen tyckte att jag skulle flytta dem. Hur som helst kan det ju inte vara olagligt om en bil råkar rulla ut i gatan ...
Har den stått still i ett år så är det väldigt stor osannolik att den skulle flytta sig. Men det blåste kanske rätt bra den kvällen?

Men gör det snyggt. Var en bilverkstad som fått ett vrak på sin tomt, de fick ju såklart inte flytta på det. Den stod där ett par år tills den plötsligt började brinna, sen 2 dygn senare stod den i en bussficka 1 km därifrån. Märkligt att en uppbrunnen bil blir flyttad så va? ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Det är ju inte rätt men om den skulle råka läcka lite olja (rinner lätt ner genom motorrummet från torkar motorn) så får kommunen ännu mera bråttom att ta den därifrån efter den hamnat på gatan...
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Skulle precis skriva det. En liten skvätt olja under motorn och ett samtal till kommunen så borde det där kunna lösa sig.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
R Rem skrev:
Jag äger en fastighet i en större stad.

I över ett år har två bilar stått parkerade på vår parkering. Det är uppenbart att att ingen vill ha bilarna, de är inte direkt senaste modellerna. De har inte heller något samband med varandra.

En av bilarna tillhör en före detta hyresgäst som för ett tag sedan flyttade ut och sedan gick i konkurs och det var då det slog mig, jag fick följande idé:

Om ett bolag går i konkurs så finns det ju inte längre vilket borde innebära att bilen inte tillhör någon. Jag tänkte, lite kreativt, att jag kanske kunde anmäla bilen till polisen som upphittad och efter tre månader blir den lagligt min. Då kan jag ju skänka bort den till någon som vill ha den, det lär ju inte vara något problem.

Ringde polisen, men nej, nej, så lätt var det inte. Även om bolaget gått i konkurs så kunde jag inte få den av någon konstig anledning eftersom den fanns i registret. De visste inte vad jag skulle göra.

Jag föreslog för polisen att jag skulle putta ut den i gatan och det tyckte polisen var en bra idé, för då blev det kommunens problem ...

Blir ju lite bökigt med en låst bil dock.

Den andra bilen tillhör någon halv eller helkriminell.

Så till frågan: Är det någon som VET vad man bör göra eller har några andra kreativa idéer?

Så klart kan jag bogsera bort dem, men då lär jag få betala en bra slant för det och det har jag ingen lust med och sen är ju frågan vart de i så fall skall bogseras.
Ett registrerat fordon kan aldrig lämnas in som hittegods till polisen och sedan återfås efter några månader, jag har försökt ... det går inte


Även om det är en konkurs så finns det ju ägare
En konkursförvaltare tar ju över tillsvidare
 
  • Gilla
Återanvändare och 1 till
  • Laddar…
P
Bästa är att själv se till att bilen kan flyttas ut på kommunens mark. Det är såklart inte helt lovligt.. men i det läget så är det minst dåligt. självklart gör man det när så få som möjligt ser vad som händer..och man glömmer snabbt efteråt hur det gick till..

Sen vilket som är bästa sättet att flytta varierar ju lite på hur det ser ut på plats och vilken bil det gäller och om den står på P läge på automat eller bara växel i på manuell eller om det är handbroms dragen.

Även poliser och ibland till och med folk på kommuner berättar dessa metoder för folk då det är så väldigt lång och krokig väg att lyckas på annat helt lagligt sätt och med folk som redan är hos kronofogde med mera sällan tänker betala nåt och det finns inget att utmäta..

Enklast är väl att i samband med snöröjning bara be traktorn att dra den bort dit och stoppa på han några hundralappar för besväret. man behöver ju inte berätta hela storyn för honom utan den har ju gått i baklås och verkstan ska hämta den sen eller nåt.. :)

Är det hård yta och minusgrader så kan ju nägra välplacerade hinkar vatten få även stillastående hjul att halka lätt och man kan med att dra med en annan bil eller bara vara några gubbar knuffa iväg bilen en bit så den hamnar på rätt ställe..

Andra bilar kan man sticka in armen undertill och lägga ur växeln på vissa manuella bilar. tråkigare om handbroms är idragen..

Finns ju en del snillen som ringer bärgare och skickar bilen till verkstad men som visar sig inte vara bilägaren som beställt bärgaren och plötsligt är det verkstans problem att råka tappa den på kommunens mark... Hur jag vet det? jag jobbade på verkstan och vi hade ibland bilar som kommit dit utan att vi visste nåt mer om det och bärgaren lämnade bil och ett telefonnummer som det inte fanns nån bilägare på...kontantkort som ingen nånsin svarade på och inte reggat... Vet inte om bärgaren fick nå betalt eller om det också sket sig men vi lyfte ut skrotet på kommunens mark med hjullastaren med gafflar på så vi slapp skrotet.. Tror dock bärgarna blivit duktigare att kolla att bilägaren är kreditvärdig innan dom bärgar numera.. :)
 
  • Gilla
Buildgates och 2 till
  • Laddar…
B
R Rem skrev:
Har redan pratat med konkursförvaltaren och hon verkade inte så intresserad för det var ett halvår sedan, MEN ...

nu kom jag på en annan idé, hon styr ju bolaget, så hon borde kunna skriva över den på mig och sen kan jag skänka bort den.

Detta måste jag kolla!
En av konkursförvaltarens uppgifter är att avyttra tillgångarna och fördela de slantar som kommer in till borgenärerna. Du kan bjuda en hundralapp för bilen så har lite samlats in till konkursboet genom att konkursförvaltaren har sålt en tillgång.
 
  • Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Sätt ut din egen bil på Blocket. Billigt som fan så "rätt" köpare dyker upp. Förklara sen att din utannonserade bil är såld och tipsa om att det står två bilar i närheten som är gratis att hämta.

Det finns alltid några mindre nogräknade personer som kan tänka sig att "återvinna" ett par gamla bilar utan krav på registreringsbevis eller annan dokumentation.
 
  • Gilla
  • Haha
yonna och 8 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
En kulen natt natt natt.... Någons bil jag styrde....

Nä skämt o sido. Bogsera ut på kommunens mark och glöm det hela... har du snö eller is på gatan är det toppen.. Då syns inte spåren i asfalten.
Det är de enda sätt du kan få bort dem inom rimlig tid.
Och då lastar man de egna problemen till allmänheten. .
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 3 till
  • Laddar…
Grannen här hade skrotbil utanför sitt hus, den stod där i ett par år. Plötsligt stod den på en affärs parkering 100 meter bort. Kvällen efter hör jag en vrålande motor, det var en hjullastare som dånade förbi med bilen på gafflarna och tillbaka med den på puckots uppfart. Det var lite kul...
 
  • Gilla
  • Haha
YuGi och 44 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.