S
Hej, jag har en köksfläkt som är kopplad till utsugsventilationen som suger ut luft från badrum och tvättstuga med mera. Köksfläkten är alltid igång och när man ska laga mat så slår man till ett spjäll med en vridknapp för att köksfläkten ska börja suga. Man får då även öka farten på fläkten för att få bättre effekt. Detta system begränsar oss att köpa en ny fläkt eftersom det måste vara en viss sorts fläkt. Problemet är att fläkten vibrerar/låter dygnet runt och är störande.
Jag vet inte vad systemet heter...

Vad jag vill ha är ett separat system med en fläkt på taket för frånluften så man slipper höra skiten och en separat köksfläkt som bara är igång när man lagar mat.

Vad krävs för att lösa mitt problem och vad kan det kosta att få det gjort av någon vetilationsfirma?
 
Bor du i hus eller bostadsrätt?
 
S
Radhus, fläkten heter Bahco-Ventilation och är troligen från 1987 när huset byggdes.
 
Köksfläktar är designade att alltid suga lite. På den köksfläkt jag har så kan man ställa in grundflödet ovanför motorn. Visserligen är det en nyare Franke, men nåt liknande borde finnas på din. Det kanske tar hand om vibrationerna? Har du öppnat och kollat inuti? Den fläkten som jag har har även en "signalkabel" som styr huvudfläkten som jag förstod att din gjorde, eller missförstod jag?
 
Redigerat:
Ändrar mitt inlägg då det inte är aktuellt längre då TS fick fram en bild. :)

Problemet går att lösa med fläkt på tak och separat köksfläkt.
Vad det kostar beror ju lite på hur det ser ut.
Vänd dig till en ventilationsfirma som kan lämna en offert på det.
 
Redigerat:
Mekanisk frånluft heter ventilationssystemet du har..vi har likadant hemma hos oss..

det är ett jättebra system och tycker inte ni ska byta bort det..

Vi köpte en fläkt från franke och den låter men inte särskilt mycket..går inte att jämföra med den gamla...Men visst,lite begränsning i urval blir det ju och de blir ju dessutom väldigt dyrt jämfört med en kolfilterfläkt..
 
S
Det ser ut så här...
http://www.minhembio.com/Badguy/275164/

Det jag troligen vill är att byta ut systemet så jag kan få en separat fläkt(snygg) och slippa störas av köksfläkten när jag inte lagar mat. Tror att jag så fall får ha en annan fläkt på taket för ventilationen.

Vad kan detta kosta ungefär?
 
S
Ingen som känner till något?
 
hmm men alltså,du har hela fläkten nere i din fläkt alltså??

Vi har en fläkt sitter på taket,den är konstant igång men vi STYR den från vår köksfläkt...så vår köksfläkt låter ju alltid lite lite men inte så jättemycket..

Är det så du vill ha det??

Isf borde du kunna ringa vilken ventilationsfirma som helst,det borde inte vara alltför svårt för dom att fixa...
 
S
Ja, jag vill ha ventilationen på taket för då slipper jag höra den och köksfläkten vill jag ha i köket. Det var mest kostnaden i runda slängar som jag var intresserad över. Har inte tid just nu att ringa runt då jag har massor att stå i.
 
Det är jätte svårt att säga utan att ha sett hur det ser ut.Som du kanske noterat så finns det ju inte bara en hus typ i Sverige.

Det är som att säga att bilen är trasig o fråga vad det kostar att laga den utan att veta vad som är fel.

Men om vi gissar lite så kostar en fläkt på tak med en genomföring runda slängar 2-3 tusen utan montage för vi vet inte vad det är för tak.
En spisfläkt mellan 500 spänn på blocket eller 23000 på design butiken.
Ev nydragning av rör till köksfläkt med isolering, helt omöjligt att säga utan att sett det på plats.
El inkoppling, tja finns det ström framdraget upp på vind? eller ska det dras ny el från källaren genom hela huset?

Lite svårt att bara höfta på ett pris när man inte vet någonting om hur det ser ut.

Så det enklaste är att du ringer en ventilations firma och ber dom komma och titta och lämna en offert.
 
Har samma skit jag med i min villa från 1988.
Ska renovera köket snart och då vill jag ha en snygg kåpa över hällen.

Jag har även problemet idag att det går en slang från köksfläkten till avlopp i diskhon som ibland gör att det kluckar i diskhon när det kommit kondens eller bakvatten in i slangen.

Riktig dynga!

Hur har det gått för dig?
 
Den där ”fläkten” troligen även en värmeväxlare som återvinner värme.

Jag tror det är omöjligt att uppskatta kostnad så här. Du vill i princip bygga om husets ventilation. Det kan vara busenkelt, eller på nivån ”riva halva huset”.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Den där ”fläkten” troligen även en värmeväxlare som återvinner värme.

Jag tror det är omöjligt att uppskatta kostnad så här. Du vill i princip bygga om husets ventilation. Det kan vara busenkelt, eller på nivån ”riva halva huset”.
Ja precis. Det är en värmeväxlare från bahco. Jag tänker att det kanske blir att installera en ftx enhet uppe på vinden som får driva ventilationen separat och sedan sätta in en separat köksfläkt isolerad från husets ventilation.
 
En vanlig typ av fläktsystem är Bahcos Minimaster-system. I samma låda ovanför spisen fick man husventilation med värmeväxling, förvärmning vid kallt väder och spisfläktsventilation.
Det finns nya ersättningsmodeller från Fläktwoods som är uppfräschade i design och konstruktion.

Helt tysta blir dock inte dessa system, ett visst sus/brum från de två fläktarna finns kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.