Hej! Vet inte om detta är rätt forum, men testar ändå.

Bor i en vanlig hyreslägenhet i flerbostadshus. Kommer under perioder vara borta i runt 6-12 månader, är det lugnt för avlopp och dylikt att dessa torkar ut då, eller kan det bli någon sorts skada?

Det kanske kan bli lite lukt från avlopp men det är väl inte hela världen antar jag, är väl inte direkt så att lukt komma sätta sig permanent i kläderna som kommer att vara kvar i lägenheten när jag är borta, som inte går att få bort med en sväng i tvättmaskinen om det nu skulle bli så?

Något man bör tänka på när man är borta så långa perioder? Rensa kylskåp, dra ut kontakter och stänga fönster ordentligt är typiska, rätt självklara saker men kanske finns fler grejer man borde tänka på?
 
Hej, Tänker mest på avloppen så de skulle jag nog plasta o tejpa,givetvis avstängningar för tvätt o diskmakin
 
  • Gilla
MangoMagnus
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Hej, Tänker mest på avloppen så de skulle jag nog plasta o tejpa,givetvis avstängningar för tvätt o diskmakin
Tror du det blir så illa att det stinker utav bara fan?

Tänker att det måste ju vara en del hyreslägenheter som står tomma rätt länge i orter där det inte är bostadsbrist utan tvärtom, brukar hyresvärd/fastighetsskötare gå in där och spola i kranarna med jämna mellanrum?
 
Du kan inte anförtro någon med en nyckel, så hen kan titta till det nån gång/månad? Kanske du kan byta batteriet i brandvarnarna innan du åker, dels för att den ska fungera om det mot förmodan skulle börja brinna i din lgh, men även för att grannar ska slippa batteri-pipet om batteriet börjar ta slut.
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 2 till
  • Laddar…
Har man inte behov av sin hyresrätt kan den sägas upp från uthyraren. Ha detta i åtanke när du är borta så länge.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
M MangoMagnus skrev:
Hej! Vet inte om detta är rätt forum, men testar ändå.

Bor i en vanlig hyreslägenhet i flerbostadshus. Kommer under perioder vara borta i runt 6-12 månader, är det lugnt för avlopp och dylikt att dessa torkar ut då, eller kan det bli någon sorts skada?

Det kanske kan bli lite lukt från avlopp men det är väl inte hela världen antar jag, är väl inte direkt så att lukt komma sätta sig permanent i kläderna som kommer att vara kvar i lägenheten när jag är borta, som inte går att få bort med en sväng i tvättmaskinen om det nu skulle bli så?

Något man bör tänka på när man är borta så långa perioder? Rensa kylskåp, dra ut kontakter och stänga fönster ordentligt är typiska, rätt självklara saker men kanske finns fler grejer man borde tänka på?
Häll lite matolja i golvbrunnarna så avdunstar vattnet inte.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 7 till
  • Laddar…
SysterNett SysterNett skrev:
Har man inte behov av sin hyresrätt kan den sägas upp från uthyraren. Ha detta i åtanke när du är borta så länge.
Å andra sidan så får uthyraren pengar på sitt konto trots att fastigheten inte utsätts för något invändigt slitage. :)
 
  • Gilla
MangoMagnus och 1 till
  • Laddar…
Glöm inte att också ha kylskåps/frysdörren öppen efter att de kopplats bort från elen.
 
  • Gilla
MangoMagnus
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Häll lite matolja i golvbrunnarna så avdunstar vattnet inte.
Funkade inte för mig med golvvärme, avdunstar ändå och lämnar ett j*vla kladd.
Finns täta lock till golvbrunnar att köpa.
Plastlock till golvbrunn med gummipackning och hållare, avsett att täcka och försegla oanvänd brunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen finns ju en fara för vattenskada om vatten inte kan rinna ner i golvbrunnen.
(täcker golvbrunn nr två som inte används i badrummet).
 
  • Gilla
MangoMagnus
  • Laddar…
Uttorkade avlopp kan ge väldigt dålig lukt som dels sätter sig i möbler, väggfärg osv. Lägenheten kan behöva totalsaneras. Lukten kan även spridas i huset.
Är du borta så länge bör du anlita en ”hustomte” som ser över lägenheten ibland. Du behöver ju även få posten kontrollerad. Även om du ordnar eftersändning eller liknande, så kan vital post direktutdelas i din brevlåda. Ex. En påhittad skuld och delgivning från kronofogde. Trist att komma hem och upptäcka att någon helt lagligt tagit över allt du äger.
 
  • Gilla
MangoMagnus
  • Laddar…
David-O David-O skrev:
Funkade inte för mig med golvvärme, avdunstar ändå och lämnar ett j*vla kladd.
Finns täta lock till golvbrunnar att köpa.
[bild]
Sen finns ju en fara för vattenskada om vatten inte kan rinna ner i golvbrunnen.
(täcker golvbrunn nr två som inte används i badrummet).
Finns det en golvbrunn nr två? :D
 
H hempularen skrev:
Uttorkade avlopp kan ge väldigt dålig lukt som dels sätter sig i möbler, väggfärg osv. Lägenheten kan behöva totalsaneras. Lukten kan även spridas i huset.
Är du borta så länge bör du anlita en ”hustomte” som ser över lägenheten ibland. Du behöver ju även få posten kontrollerad. Även om du ordnar eftersändning eller liknande, så kan vital post direktutdelas i din brevlåda. Ex. En påhittad skuld och delgivning från kronofogde. Trist att komma hem och upptäcka att någon helt lagligt tagit över allt du äger.
Jo jag får be någon göra det. Känns inte som att risken är så stor för totalsanering dock va?

Hur länge tar det innan lukt kan sätta sig i möbler och kläder? Borde gå bort i tvättmaskin dock när det gäller kläder?
 
Finns medel i syfte att stoppa lukt/avdunstning.
 
M MangoMagnus skrev:
Finns det en golvbrunn nr två? :D
En i duschen och en för badkaret, men ej fått in n:rofl:ågot badkar ännu
 
David-O David-O skrev:
En i duschen och en för badkaret, men ej fått in n:rofl:ågot badkar ännu
Jaså, jag har aldrig sett mer än ett avlopp. I hyreslägenhet brukar det väl vara byggt för antingen badkar eller för en dusch? I t.ex. en dusch är det ju bara ett avlopp där vattnet åker ner, samma när det är badkar, att det brukar vara ett rör som leder vattnet ned i avlopp/golvbrunn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.