Håller på och byter avlopp i källaren och ska samtidigt lägga dräneringsslang för en radonsug. I dom delar av huset som är uppgrävda finns det egentligen bara ett halvlämpligt ställe att sätta utblåset, och det är under entren. Tyvärr är där två friskluftsventiler med två meters avstånd och radonfläkten (en väggfläkt https://soliduct.se/yttervaggsflakt-rs-125-c-ec.htm) tänkte jag placera mitt emellan dessa.
Finns två alternativ till dragning men med det ena kan jag inte koppla på fläkten förens jag gör iordning tvättstugan om x år, och det andra innebär dragning genom garaget i anslutning till huset ca 15m rör.

Jag vet att det är långt ifrån optimalt, men tror ni det i verkligheten kommer vara ett stort problem med friskluftsventilerna? Kommer inte det som blåser ut hinna spädas en del med luften. Bör jag titta på något av alternativen?
 
Ja, svårt att veta hur utblås och insug samverkar.
Men det låter ju inte optimalt att ta in luft just där man samtidigt blåser ut kall, fuktig och radonhaltig källarluft.
Vilka höjder kommer de olika ventilerna att sitta på?
Tycker personligen att ni skall se över möjligheterna att placera till- och frånluft-donen annorlunda.
 
Tja, friskluftsventiler två meter bort *bör* ju inte drabbas så grymt hårt, som du säger så blir det ju rätt "utspätt", så det borde ju bli bättre än det är idag.

Frågan som uppstår då: Om du drar det på detta vis nu och sedan göra en mätning och se om resultatet blev bra eller ej nästa vinter, har du då möjlighet att ta något av de andra alternativen utan att det blir allt för kostsamt?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, svårt att veta hur utblås och insug samverkar.
Men det låter ju inte optimalt att ta in luft just där man samtidigt blåser ut kall, fuktig och radonhaltig källarluft.
Vilka höjder kommer de olika ventilerna att sitta på?
Tycker personligen att ni skall se över möjligheterna att placera till- och frånluft-donen annorlunda.
Ventilerna sitter ca 50 cm över marken, och båda ventilerna är till förråd i källaren, varav ett är i andra ändan av rummet där radonröret går ut. Så inte rakt in i ett sovrum åtminstone.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tja, friskluftsventiler två meter bort *bör* ju inte drabbas så grymt hårt, som du säger så blir det ju rätt "utspätt", så det borde ju bli bättre än det är idag.

Frågan som uppstår då: Om du drar det på detta vis nu och sedan göra en mätning och se om resultatet blev bra eller ej nästa vinter, har du då möjlighet att ta något av de andra alternativen utan att det blir allt för kostsamt?
Nu blir det ju en meter bort då utblåset placeras mitt emellan två ventiler som sitter med ca två meters mellanrum. Har en RadonEye RD200 digital radonmätare så jag kommer att mäta kontinuerligt. Är också inne på tanken att testa och sedan mäta för att se hur det blir. Går absolut att byta till något av dom alternativa dragningarna i efterhand utan någon egentlig merkostnad. Då skulle det bli ut i tvättstugan den dagen det blir. Har redan nu tänkt att förbereda så att slangen vänder under väggen till tvättstugan så jag kan utöka slingan där senare.

Sedan kan ju tilläggas att jag inte har några extrema radonvärden. Har mätt det till mellan 300-400 med uppgrävd källare och självdragsventilation... tyvärr skaffade jag mätaren nyligen så jag vet inte vad det var innan jag sågade upp plattan. Resonerar som så att det är bättre att lägga ner slangen nu när jag har möjlighet. Sågar inte upp plattan en gång till :)

Hittade denna tråden Markradon och utblås av radonhaltig luft | Byggahus.se som också menar att det späds ut så mycket att det inte blir skillnad mot vad som vanligtvis sipprar upp ur marken. Jag är ju dock bara en meter från ventilerna, ju längre desto bättre såklart.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.