G guggen skrev:
Nja, garo är förhållandevis billiga grejer, den bestyckning vi ser ovan kostar 2013 kr på elbutik. Då tog jag skåp, 20 dvärg, jfb, brytare, noll+jord skena.
Det är hagergrejjer i den centralen på bilden...
 
  • Gilla
Ulf Peter och 6 till
  • Laddar…
Leanath Nathanael skrev:
8-9000:- är inte inkluderat arbetstimmar. Timmarna för att sätta upp skåpet är inräknat i de 29 timmar överst.
Ok.
Då är du antingen felfakturerad eller blåst.
 
  • Gilla
CarVal och 2 till
  • Laddar…
Du får skriva att du vill ha det där proppskåpet som skulle kosta 9kkr. Inte det som kostade 3kkr. Fråga dem om du inte var tydlig nog i ditt mejl!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Björn i skogen och 38 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Det är hagergrejjer i den centralen på bilden...
Då hamnar vi på ca 2400 kr.
Dessutom sugigt att snåla in o köra garo låda istället för Hager...
 
  • Gilla
SF84 och 5 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Dessutom sugigt att snåla in o köra garo låda istället för Hager...
Bara en elektriker kan tycka att det spelar någon roll om det är Porsche eller Volvo som säljer plastlådan som döljer elcentralen längst in i ett hörn i tvättstugan. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Embee och 27 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Då hamnar vi på ca 2400 kr.
Dessutom sugigt att snåla in o köra garo låda istället för Hager...
Du får nog räkna om lite då det på bilden är 4 st 3-pol, 1 st 2-pol, 6 st 1-pol.
Så det skiljer lite i pris mot 20 st 1-pol.
 
  • Gilla
Jern
  • Laddar…
sunnis
Beställningen av elcentralen du gjorde skriftlig via mail tolkar jag som att du accepterar tilläggsarbete om 8-9k för att få en ny elcentral + material + arbetstid, dvs en komplett installerad och färdig lösning inom kostnadsramen.

Har ni på plats tillsammans med elektrikern under annat pågående arbete gjort en prisgenomgång att tilläggsarbete i tid, innehåll i centralen, material och elcentral som en komplett lösning ska göras till ett fast pris om 9000kr? Det ser ju ut som att ni har allt på löpande men att just själva elcentralsutbytet blev en fastprisuppgörelse mitt i allt?

Det är ju så att löpande arbete så ska ju allt redovisas löpande precis som din faktura. Fastpris-uppgörelser om en färdig paketlösning monterad och klar normalt sett inte redovisas detalj för detalj.

Att det är åt helvete dyrt är inget snack om saken, men det gäller ju att ifrågasätta fakturan på rätt sätt beroende på hur det är upphandlat.
 
  • Gilla
Saxsson och 10 till
  • Laddar…
Magnus E K
Enligt mejlet har du beställt ett "proppskåp" för (om vi bortser från den felaktiga grammatiken) mellan 8 och 9000 kronor, inte mellan 8000 och 9000 kronor.
 
  • Gilla
  • Haha
TickyNucker och 25 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Enligt mejlet har du beställt ett "proppskåp" för (om vi bortser från den felaktiga grammatiken) mellan 8 och 9000 kronor, inte mellan 8000 och 9000 kronor.
Ja, jag kanske kan hävda att jag ville ha ett proppskåp för 8kr :D Som sagt, jag skrev mailet i all hast när elektrikern stod jämte.
 
  • Gilla
Zoki_ och 3 till
  • Laddar…
Elektrikerbranchen har blivit så sjuk. Undrar vad det beror på? Själv ville jag ha ett hägerskåp uppmonterade. Hade en liggande. Det gick inte alls för sig. Han satte dessutom upp en näst intill identiskt Hägerskåp till priset av det dubbla. Sen visar det sig att jordfelsbrytaren var kass. Då gick det helt plötsligt bra att installera den som satt i den gamla. Detta skedde utom min vetskap. När fakturan kom så tog de dessutom betalt för jfbn. Jag fick bråka med dom ett tag innan dom erkände att de hade gjort fel. Visst det var kaffepengar men ändå en principsak. Rätt ska vara rätt. Hur många betalar i god tro? Sen vill jag påtala att det finns bra och ärliga elektriker där ute också. Branschen i helhet skulle nog må bra av att bli synad i sömmarna.
 
  • Gilla
  • Arg
Saxsson och 21 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Beställningen av elcentralen du gjorde skriftlig via mail tolkar jag som att du accepterar tilläggsarbete om 8-9k för att få en ny elcentral + material + arbetstid, dvs en komplett installerad och färdig lösning inom kostnadsramen.

Har ni på plats tillsammans med elektrikern under annat pågående arbete gjort en prisgenomgång att tilläggsarbete i tid, innehåll i centralen, material och elcentral som en komplett lösning ska göras till ett fast pris om 9000kr? Det ser ju ut som att ni har allt på löpande men att just själva elcentralsutbytet blev en fastprisuppgörelse mitt i allt?

Det är ju så att löpande arbete så ska ju allt redovisas löpande precis som din faktura. Fastpris-uppgörelser om en färdig paketlösning monterad och klar normalt sett inte redovisas detalj för detalj.

Att det är åt helvete dyrt är inget snack om saken, men det gäller ju att ifrågasätta fakturan på rätt sätt beroende på hur det är upphandlat.
Om det skulle vara som du säger, att proppskåpet är ett fast pris med arb.tid inräknat men resten löpande så får jag definitivt inte ihop arbetstimmarna. Min fru har varit hemma alla timmar de varit här. Den 20/1 var de här 1 elektriker mellan 07:00 och 10:00 och 2 elektriker mellan 10:00 och 14:00. Idag, 2/3 var de 2 elektriker mellan 08:15 och 12:40. Det innebär att de har varit på plats 20 timmar. Om de då räknar proppskåpsinstallationen som en extern tid på jag vet inte hur lång tid det tar att installera men vi säger 1 timme? Då är vi nere på 18 timmar. Var kommer då de 11 extra timmarna? Företaget ligger 15 minuters körning från mitt hus.
 
E
Leanath Nathanael skrev:
Om det skulle vara som du säger, att proppskåpet är ett fast pris med arb.tid inräknat men resten löpande så får jag definitivt inte ihop arbetstimmarna. Min fru har varit hemma alla timmar de varit här. Den 20/1 var de här 1 elektriker mellan 07:00 och 10:00 och 2 elektriker mellan 10:00 och 14:00. Idag, 2/3 var de 2 elektriker mellan 08:15 och 12:40. Det innebär att de har varit på plats 20 timmar. Om de då räknar proppskåpsinstallationen som en extern tid på jag vet inte hur lång tid det tar att installera men vi säger 1 timme? Då är vi nere på 18 timmar. Var kommer då de 11 extra timmarna? Företaget ligger 15 minuters körning från mitt hus.
Detta låter mycket märkligt och du får nog ta och reda upp detta.

Jag har inte hört talas om att kunden ska beställa något till ett visst pris elektriker tycker är rimligt. Det brukar inte vara så priser sätts.

Sen den andra tidsättningen..

Måste tyvärr säga att det låter som att Humle & Dumle försöker sig på något fuffens, kan vara någon slags vadslagning kanske. Finns det någon chef? Och hur mycket övrigt jobb är utfört om du försöker speca grovt?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
sunnis
Leanath Nathanael skrev:
Om det skulle vara som du säger, att proppskåpet är ett fast pris med arb.tid inräknat men resten löpande så får jag definitivt inte ihop arbetstimmarna. Min fru har varit hemma alla timmar de varit här. Den 20/1 var de här 1 elektriker mellan 07:00 och 10:00 och 2 elektriker mellan 10:00 och 14:00. Idag, 2/3 var de 2 elektriker mellan 08:15 och 12:40. Det innebär att de har varit på plats 20 timmar. Om de då räknar proppskåpsinstallationen som en extern tid på jag vet inte hur lång tid det tar att installera men vi säger 1 timme? Då är vi nere på 18 timmar. Var kommer då de 11 extra timmarna? Företaget ligger 15 minuters körning från mitt hus.
Då har du några solida argument. Ifrågasätt tidens rimlighet och påpeka att en del av tiden de har varit på plats ska ju också vara inkluderad i "fastpris" uppgörelsen med elcentralen, den borde ju rimligen tagit några timmar i anspråk.

Viss tidsspillan från effektiv arbetstid får du ju dock räkna med.

Ett tips för framtiden, blanda aldrig in nya fasta prisuppgörelser i löpande uppgörelser, då är det bättre att ta det löpande. Även tvärtom, har man ett fastprisuppgör och börjar blanda in nya påkommna jobb på löpande så hamnar man också i dessa fakturerings-loopholes.
 
Nissens
Leanath Nathanael skrev:
Hehe, ja vi får se. Oavsett så ska jag ringa och försöka resonera med dem imorgon och försöka få ner priset lite förhoppningsvis. Vilken frukt det bär får vi se.
Det bästa du kan göra är att säga att de 9000:- skall vara inklusive installation. Att det var det ni var överens om...alltså har de nu tagit betalt 2ggr för arbetstiden eftersom den redan är med i översta posten...

Edit: ser nu att du redan är inne på det spåret. :)
Lycka till!
 
  • Gilla
lidholmen och 8 till
  • Laddar…
K
Du har beställt ett proppskåp för 8-9000 och det har du fått.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Lassiter och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.