Claes Sörmland
useless useless skrev:
Så gör man väl även idag? Men limmet kanske är bättre nu?
Ingen aning, jag försökte läsa GVKs regler men de gick inte enkelt att ladda ner. (Konstig branschorganisation som döljer sitt regelverk för konsumenter.) Men GVK säger på sin hemsida att det ska vara stumfog (jag läser det som svetsning) på väggmattor i våtzon 1.

Jag minns där på 90-talets slut så började man dra upp våtrumsmattan på väggen utan skarv i duschen istället för våtrumstapet där. Kanske är det fortfarande standard för att slippa fuktskador?

EDIT. Här är svaret från GVKs hemsida. De gör det lätt för sig. Mattan/våtrumstapeten måste komma med en instruktion hur den ska skarvas:

Skärmklipp av FAQ från GVKs hemsida med text om att skarva olika tätskikt givet vissa förutsättningar.
 
Redigerat:
Gick det bort med klorin? Jag har samma typ av ”problem” på ett tio år gammalt badrum.
 
Sir.DK Sir.DK skrev:
Gick det bort med klorin? Jag har samma typ av ”problem” på ett tio år gammalt badrum.
Nej, jag har provat allt jag kan hitta och har inte fått bort det ännu.
 
T Torpet123 skrev:
Nej, jag har provat allt jag kan hitta och har inte fått bort det ännu.
Skumt. Det ser lite otrevligt ut. Undrar om det finns något man kan göra?! Tänker högt nu! Om man kanske kunde lägga en sträng våtrumssilikon över. Man ska väl inte behöver renovera hela badrummet för en sån här sak kan jag tycka. :thinking:
 
Märkligt att det inte går bort med klorin, ligger det på ytan ska det ju gå att tvätta bort. Testa alg/mögeltvätt.
 
Sir.DK Sir.DK skrev:
Skumt. Det ser lite otrevligt ut. Undrar om det finns något man kan göra?! Tänker högt nu! Om man kanske kunde lägga en sträng våtrumssilikon över. Man ska väl inte behöver renovera hela badrummet för en sån här sak kan jag tycka. :thinking:
Det ser väldigt otrevligt ut tyvärr. Jag har bara detta I själva duschutrymmet. Vårat badrum är 5 år gammalt så det finns inte alls några tankar på att renovera om. Har läst lite om att det kan vara limmet som ändrat färg osv. Minns inte riktigt vad jag läste då det var ett tag sedan och jag sen försökt leva med det fula
 
J J-O skrev:
Märkligt att det inte går bort med klorin, ligger det på ytan ska det ju gå att tvätta bort. Testa alg/mögeltvätt.
Har testat flera olika mögelmedel. Ättika. Klorin. Och massa annat
 
Är det svårt att få bort så har det suttit länge. Då får man låta klorinet verka länge också, lägga på flera gånger. Mvh
 
M Micke R. skrev:
Är det svårt att få bort så har det suttit länge. Då får man låta klorinet verka länge också, lägga på flera gånger. Mvh
Ska absolut ge det ett försök. Har dock svårt för lukten men kanske kan lägga på ett lager innan man åker iväg någonstans :)
 
När silikon börjar mögla letar det sig ofta in i silikonet vilket kan göra det omöjligt att få bort. Mitt tips är att ta bort det gamla silikonet och lägga nytt. Finns bra videos på Youtube hur man gör (inte alls svårt).
 
T Torpet123 skrev:
Ska absolut ge det ett försök. Har dock svårt för lukten men kanske kan lägga på ett lager innan man åker iväg någonstans :)
Jag har provat med klorin och andra medel. Inget som fungerade. Det jag gjorde var att jag tog en plastkil likande ett ”fiskben” och skrapade bort kanten med möglet. Taaadaa borta! Jag är lekman när det gäller detta men min uppfattning att massan är nog någon form av lim inte silikon. Ser mycket fräschare ut nu!
 
  • Vit plastkil använd för att skrapa bort mögel från fogar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men, vad bra! Jag har läst någonstans att man inte sätter silikon där och att det borde vara någon form av lim. Så du tänker säkert rätt! Jag kan dock inte heller något om detta och jag har inga säkra källor. Det känns inte som det blev "öppet" och att vatten kan komma in emellan?
 
T Torpet123 skrev:
Men, vad bra! Jag har läst någonstans att man inte sätter silikon där och att det borde vara någon form av lim. Så du tänker säkert rätt! Jag kan dock inte heller något om detta och jag har inga säkra källor. Det känns inte som det blev "öppet" och att vatten kan komma in emellan?
jag skrapade precis i underkanten av själva väggmattan i en vågrätt linje. Jag skrapade inte in mellan mattorna dvs. Ett enkelt knep som jag testade först var att jag provade skrapa med enbart nageln i helgen och insåg att fasiken detta går bort då fick jag idén att använda plastkilen. Efter 20min skrapade blev det 99% bättre!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.