Hej!
Vi hade 2 elektriker här som installerade spottar i köket. Jag bad även om ett nytt proppskåp varpå elektrikern ber mig skicka ett mail till dem att jag vill ha ett proppskåp för 8-9000:-. De var här och installerade det och skåpet är ett Garo nup 3-39. De vill nu ha 9000:- för detta skåp. Jag kollade upp det och det säljs för 1800:-.Kostnaden för installation är separat i arbetstimmar, som ni ser på fakturan. Är detta rimligt? Jag har noll koll. Tack på förhand!

Tillägg då en del kommentarer och frågor återkommer.
  1. Vi har skrivit ner den tid de har varit i huset. Detta innefattar 2 tillfällen. 20/1 och 2/3. Dag 1 var de 1 elektriker mellan 07:15 och 12:30, och den andra var där mellan ~10:00 och 12:30 vilket blir totalt ~8 timmar. Dag 2 var de 2 elektriker mellan 08:10 och 12:40, detta blir ~9timmar. Totalt är den tid de spenderat i huset ~17 timmar, alltså 12 timmar mindre än den tid de angivit de arbetat. Sen självklart tillkommer restid och materialhantering osv men 12 timmar? Företaget ligger 15 körning från mitt hus.
  2. Det är ju antagligen så att de 9000:- för skåpet är inklusive arbetstiden för installation, men då försvinner ännu mer timmar från de 17timmar i huset som ingår i de 29h total arb.tid de fakturerat för, annars blir de dubbelt betalt. Vilket då innebär att den faktiska tiden i huset är närmre 13 timmar.
  3. Sjävklart inser jag nu att 9000:- inte är ett orimligt pris för ett nytt proppskåp plus installation, det är inte frågan i sammanhanget. Problemet är att de har fakturerat tiden i 2 poster på fakturan om de 9000:- är inklusive arb.tid
 
  • Ett öppet, nyinstallerat Garo proppskåp på en vägg med elektriska säkringar inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av etikett på ett Garo proppskåp modell NUP 3-39 med tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En faktura med posteringar för elektriska installationer, inklusive en post för ett proppskåp för 9000 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
  • Arg
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
  • Haha
Dortmunder DAB och 16 till
  • Laddar…
R
Hur känner du själv ?

Har du pratat med dem.

Allt tycker jag är dyrt.

Hörn boxarna är ju skitdyra.
 
  • Gilla
Lassiter och 6 till
  • Laddar…
För 1800:- får du ett tomt skåp, sen tillkommer väl alla dvärgbrytare, jordfelsbrytare mm. När allt är på plats blir det ganska mycket... rätta mig om jag har fel
 
  • Gilla
Larsson93 och 55 till
  • Laddar…
Elektrikers påslag på material är heeelt upp åt väggarna. De borde kollektivt rumpas upp.
 
  • Gilla
  • Arg
uuu och 25 till
  • Laddar…
Nja.. under 1000-lappen kostar ett tomt skåp, men sen tillkommer ju allt i, precis som @andr.ljung säger..

Vilken storlek på säkringar har du och vilken karakteristik?
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 6 till
  • Laddar…
R Rörmokaren84 skrev:
Hur känner du själv ?

Har du pratat med dem.

Allt tycker jag är dyrt.

Hörn boxarna är ju skitdyra.
Självklart känns det mycket, men å andra sidan är jag nybliven husägare för första gången och kan absolut ingenting. Har bara svårt att få ihop hur extra-grejer utöver det tomma proppskåpet kan gå på 7200:- exklusive arb.timmar
 
Redigerat:
  • Gilla
El görs av elektriker och 1 till
  • Laddar…
Trist med överpriser men som jag förstår det så har dom faktiskt annonserat priset till dig innan installation och du har accepterat. Inte mycket att göra mer än att betala och påpeka för företaget att dom var sjukt dyra. Lärdom till nästa offert att kolla priset innan.
 
  • Gilla
  • Ledsen
swe.jocke och 16 till
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
För 1800:- får du ett tomt skåp, sen tillkommer väl alla dvärgbrytare, jordfelsbrytare mm. När allt är på plats blir det ganska mycket... rätta mig om jag har fel
Betalade 2500kr för 24 brytare, fördelat på två skåp, med en jordfelsbrytare i båda skåp.

Så 9000kr känns helt galet.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Johan Westlunnd och 26 till
  • Laddar…
Q
Det skall du inte betala, betala det du tycker är rimligt och bestrid fakturan.
Inte en chans att de kommer vinna om det blir rättsligt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 16 till
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Det skall du inte betala, betala det du tycker är rimligt och bestrid fakturan.
Inte en chans att de kommer vinna om det blir rättsligt.
Är det så? Allt detta känns så läskigt.. Men man blir ju samtidigt riktigt irriterad om de har lurat mig.
 
  • Gilla
Nicolae och 2 till
  • Laddar…
Hur ser offerten ut?
 
  • Gilla
Otto S
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Hur ser offerten ut?
Det fanns ingen offert. Vi stod i trappan och pratade då jag nämnde att jag ville ha ett nytt proppskåp varpå han säger att det kostar runt 8-9000:- och att jag då ska skicka ett mail till honom att jag vill ha ett proppskåp för 8-9000:-. Då tänker jag bara att visst, det är väl lugnt jag litar på dig. Så det är väl i detta fall en så kallad muntlig offert?

Jag och min fru är helt gröna inom allt detta att anlita hantverkare o äga hus. Man tror ju inte att folk utnyttjar det...
 
  • Gilla
  • Ledsen
majmun och 4 till
  • Laddar…
Q
Leanath Nathanael skrev:
Är det så? Allt detta känns så läskigt.. Men man blir ju samtidigt riktigt irriterad om de har lurat mig.
Du har blivit lurad, de sa att du skulle beställa en central för 9000kr och fått en som kostar 1500kr, det är att lura, Rimligt är kanske 2500kr.
 
  • Gilla
majmun och 17 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Hur ser offerten ut?
Såhär såg mitt mail ut bara
 
  • Skärmbild av ett öppet e-postmeddelande i Outlook med en beställning av ett proppskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.