Har tittat lite snabbt efter en noname blandare för fix/fog/färg etc modell stadig borrmaskin (inte en tombola). Jula har en ferm för drygt 1200sek men jag vill ha något billigare.

Tips?
 
köpte besttools på krauta för 299pix (om jag inte missminner mig)

den har överlevt att blanda ca 1 m3+ betong i hink allt eftersom under mitt verandabygge gick framåt

håller fortfarande
 
tiggre skrev:
köpte besttools på krauta för 299pix (om jag inte missminner mig)

den har överlevt att blanda ca 1 m3+ betong i hink allt eftersom under mitt verandabygge gick framåt

håller fortfarande
Det var precis nått sånt jag letade efter. Tack.
 
Jag använder en billig borrhammare från COOP som betong/fix/fog/spackel-blandare och den har lagom lågt varv för att klara jobbet, det jag kan sakna är att den inte har variabel hastighet när man ska börja blanda för det kan stänka ibland...
 
Men Mathias! Som blådåre tar du ju din blåa bosch och sätter på rätt sorts propeller. Det är hela grejen; rätt blandarverktyg.

Jag har 5 olika beroende på cement, ROT-fix, klinkerfog, rödfärg eller övrig färg. Trodde först att det var humbug med olika verktyg, men kom snabbt på andra tankar.
Generellt kan man säga att ju tyngre material desto lägre stigning och större yta.
 
Jag har en gammal hederlig stor borrmaskin säkert från -60 talet som kom med i en fyndlåda på auktion. Tror jag betalde 20 spänn för allt så priset för borrmaskinen vet jag inte...men låt säga 20 då.

Riktigt bra maskin helt i metall och inget plasttjafs..

Har vispat ihop tonvis med cement, fix och fog med den och det spelar ingen roll vilken volym man blandar. Monstret blandar lika friskt ändå.

Svårt att beskriva den så jag bifogar en bild men troligtvis kommer den överleva även mig och i framtiden om inte arvingarna förstår bättre hamna i en fyndlåda igen.

Mema heter den vid kontroll...Mildéns Elektriska Motor AB står det så vackert på en plåtetikett.
 
  • borrmaskin1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johan Gunverth skrev:
Men Mathias! Som blådåre tar du ju din blåa bosch och sätter på rätt sorts propeller. Det är hela grejen; rätt blandarverktyg.

Jag har 5 olika beroende på cement, ROT-fix, klinkerfog, rödfärg eller övrig färg. Trodde först att det var humbug med olika verktyg, men kom snabbt på andra tankar.
Generellt kan man säga att ju tyngre material desto lägre stigning och större yta.
Min blåa bosch som kan funka med detta är en GSR12V, trots att den är en bosch så tröttnar den lite för snabbt på detta arbete. Jag brukar använda en blå AEG borrmaskin till fix och fog men nu är det lite mer som ska blandas så då tänkte jag skaffa en billig blandare istället.
 
MathiasS skrev:
Min blåa bosch som kan funka med detta är en GSR12V, trots att den är en bosch så tröttnar den lite för snabbt på detta arbete. Jag brukar använda en blå AEG borrmaskin till fix och fog men nu är det lite mer som ska blandas så då tänkte jag skaffa en billig blandare istället.
Jag tar tillbaka det. Hade bestämt för mig att du hade en sladdad blå.

:)
 
Johan Gunverth skrev:
Jag tar tillbaka det. Hade bestämt för mig att du hade en sladdad blå.

:)
Ja ett par stycken, men dom med sladd har klinga....;)
 
Känner jag igen sedan 1964-1965 då jag arbetade där med olika moment i tillverkningen, rolig tid och min första erfarenhet i arbetslivet.
Ägaren Milden själv bodde tidigare mitt emot fabriken på Kronofogdevägen i Spånga och avslutade sina dagar i villans sovrum i full aktivitet med en dam som dessvärre inte var hans fru...men det gjorde ju inte borrmaskinerna sämre, de var av mycket god kvalité.
Jag fick hjälp av en äldre medarbetare att borra upp insuget på min Victoriamotor så min moped gick riktigt snabbt efter detta. Kul minnen faktiskt!
 
Dagens trådåteruppståndelse ;)
 
Trådarkeologi är ju kul, men Mathias brukar ha svårt att bestämma sig, så frågan är säkert fortfarande aktuell.:p
 
Har en likadan, funkar kanon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.