Najjs Najjs skrev:
Vi har stenbeläggning på både fram- och kortsida, hade inte tänkt riva upp den för att dra slang. I alla fall inte just nu.
Men även med pemslangar och anslutningar så måste man koppla in slangar för spridare och placera ut dem, vad blir vinsten?
kanske mer på det estetiska planet och att du slipper rulla ut/ihop så mkt slang
 
O olofh skrev:
kanske mer på det estetiska planet och att du slipper rulla ut/ihop så mkt slang
Det är sant. Blir dock en del ändå när gräsmattan ser ut som den gör. Hade varit trevligt med en rektangulär gräsmatta :)
 
harry73
Najjs Najjs skrev:
Men även med pemslangar och anslutningar så måste man koppla in slangar för spridare och placera ut dem, vad blir vinsten?
Med en större diameter 32 eller 64 mm, minskar man tryckfallet
 
  • Gilla
Najjs
  • Laddar…
N nyss ny husägare skrev:
Ett annat enkelt och billigt alt som vi använt på vår långsmala sida är sprinklerslang för man vänder hålen uppåt. Täcker in ca 3m brett område.

[länk]
Tycker du att det har fungerat bra? På alla bilder ser det ut som att det mer är en dimma som puffar upp i skyn. Blir det ordentligt bevattnat?
 
Najjs Najjs skrev:
Tycker du att det har fungerat bra? På alla bilder ser det ut som att det mer är en dimma som puffar upp i skyn. Blir det ordentligt bevattnat?
Beror ju lite på hur länge man har på slangen, men det är ett rejält flöde i den inte som en droppslang. Vi använder samma slang till häcken men vänder då hålen nedåt och då sprutar den så det blir 5-10cm hål ner i jorden och man får en ordentlig rotblöta på 30min. Om vi inte använder slangen till gräset får vi sätta vattenspridare på ”fel håll” och med väldigt liten pendelrörelse och flytta den massa gånger för att inte vattna in i grannens carport. Dvs mkt jobbigare även om slangen kanske får stå på lite längre totalt. Men beror nog på hur bred din passage är. Funkar bra hos oss som har 3m.
 
Najjs Najjs skrev:
[bild]
Är det den här?
Just att kunna ställa in dem olika låter behändigt när man har lite olika storlekar på ytor att bevattna.
Denna var det jag tänkte på: https://www.newgarden.se/gardena_micro-drip_sprinkler_180
Finns.med olika vinklar men jag hade nog fel att det går att ställa in trycket. Däremot kan man ju anpassa vinklarna så det mesta vattnet hamnar rätt. (På smala ställen kör en med snäv vinkel som sprutar längs med).

Jag har grävt ner slangen några cm längs med kanten på planteringen och använder små rör/förlängare för att få munstyckena att titta upp lagom högt över markytan. Dess är lite känsliga så det bygger på att man kan göra det på ett ställe man inte springer på.
 
  • Gilla
Najjs
  • Laddar…
Jag hoppas att vi har hittat en bra lösning nu. Vi har en droppslang på vardera sida för häckbevattning. På ena sidan ligger anslutningen mellan önskade bevattningspunkter. På den andra sidan är anslutningspunkten i alla fall en bit in på gräsmattan. Så nu har jag beställt slang och fyra puckar i två olika modeller som går att ställa in på olika sätt. Vi testar alltså en modifierad variant av den första skissen, där vi i alla fall slipper dra ett par meter slang från utekranen. Det kommer att bli en del bytande av anslutningar för att vattna gräsmatta, häck och övrigt, men det blir ändå smidigare än vad det varit.

Har de flesta hus normalt sett bara en utekran eller snålades det när vårt hus byggdes?
 
Najjs Najjs skrev:
Jag hoppas att vi har hittat en bra lösning nu. Vi har en droppslang på vardera sida för häckbevattning. På ena sidan ligger anslutningen mellan önskade bevattningspunkter. På den andra sidan är anslutningspunkten i alla fall en bit in på gräsmattan. Så nu har jag beställt slang och fyra puckar i två olika modeller som går att ställa in på olika sätt. Vi testar alltså en modifierad variant av den första skissen, där vi i alla fall slipper dra ett par meter slang från utekranen. Det kommer att bli en del bytande av anslutningar för att vattna gräsmatta, häck och övrigt, men det blir ändå smidigare än vad det varit.

Har de flesta hus normalt sett bara en utekran eller snålades det när vårt hus byggdes?
Har nog aldrig sett ett "vanligt" hus som har mer än en. Vi har en och en halv ... även en blandare i garaget som är bra när man ska fylla ljummet vatten i barnens badbalja.
 
  • Gilla
Najjs
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.