Jag äger en fastighet i en större stad.

I över ett år har två bilar stått parkerade på vår parkering. Det är uppenbart att att ingen vill ha bilarna, de är inte direkt senaste modellerna. De har inte heller något samband med varandra.

En av bilarna tillhör en före detta hyresgäst som för ett tag sedan flyttade ut och sedan gick i konkurs och det var då det slog mig, jag fick följande idé:

Om ett bolag går i konkurs så finns det ju inte längre vilket borde innebära att bilen inte tillhör någon. Jag tänkte, lite kreativt, att jag kanske kunde anmäla bilen till polisen som upphittad och efter tre månader blir den lagligt min. Då kan jag ju skänka bort den till någon som vill ha den, det lär ju inte vara något problem.

Ringde polisen, men nej, nej, så lätt var det inte. Även om bolaget gått i konkurs så kunde jag inte få den av någon konstig anledning eftersom den fanns i registret. De visste inte vad jag skulle göra.

Jag föreslog för polisen att jag skulle putta ut den i gatan och det tyckte polisen var en bra idé, för då blev det kommunens problem ...

Blir ju lite bökigt med en låst bil dock.

Den andra bilen tillhör någon halv eller helkriminell.

Så till frågan: Är det någon som VET vad man bör göra eller har några andra kreativa idéer?

Så klart kan jag bogsera bort dem, men då lär jag få betala en bra slant för det och det har jag ingen lust med och sen är ju frågan vart de i så fall skall bogseras.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Har du kollat med Kronofogden?
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Har du kollat med Kronofogden?
Nej, inte än, men fick det tippset av polisen. Får göra det!
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Är inte lagligt att flytta dom men om man parkerar dom på kommunens mark så försvinner dom snart
 
  • Gilla
Aron72 och 15 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Några länkar som ger en fingervisning om vad som kan göras.
Lutar åt Kfm.

[länk]
[länk]
Såg detta:

Tänk på
Om du begär flytt av fordon kan du i vissa fall själv få stå för kostnaden.
 
harry73
Börja med att försöka öppna bilen själv. Det borde inte vara svårt att hitta tips på nätet för just den bilmodellen.
Kan du öppna bilen, kan du också flytta den.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Inte för jag tror det händer om de inte har brytt sig om bilarna på ett år.
Men du nämnde inte ditt namn för polisen? Det är olagligt att flytta skiten.

Jag hade själv flyttat dem såklart.
Leta efter hjuldollys så är de borta på några minuter.
 
  • Gilla
MorpH och 13 till
  • Laddar…
Fogden är den rätta och lagliga vägen att gå, men det kommer sannolikt att kosta dig. Fogden kommer att ta betalt för att forsla bort bilarna och om den ena ägs av ett konkursbo och den andra av en kriminell lär det finnas en person kvar som kan betala – du.

Bolagsbilen, om den är värd något, kan du ju vända dig till konkursförvaltaren och uppmärksamma denne på så kanske den säljs och hämtas (om konkursen fortfarande är aktiv). Men det bygger som sagt på att den är värd något. Tjuvbilen får du nog dras med oavsett.
 
  • Gilla
houston och 9 till
  • Laddar…
Köp en par hjuldolly och ställ under de låsta hjulen då borde gå att rulla iväg den på några plywoodskivor
 
  • Gilla
bodda olsson och 3 till
  • Laddar…
En kulen natt natt natt.... Någons bil jag styrde....

Nä skämt o sido. Bogsera ut på kommunens mark och glöm det hela... har du snö eller is på gatan är det toppen.. Då syns inte spåren i asfalten.
Det är de enda sätt du kan få bort dem inom rimlig tid.
 
  • Gilla
bodda olsson och 10 till
  • Laddar…
P
Om man har talat om för ägaren att den ska flytta bilen och ägaren inte har gjort det efter sju dygn så får man själv se till att bilen flyttas. Om man inte har lyckats få på ägaren på en månad gäller samma sak. Man måste kunna styrka sina försök att få tag på ägaren.

https://lagen.nu/1982:129#P2S3

Man måste gå via polisen eller kronofogden för att verkställa flytten av bilen.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
harry73
P pmd skrev:
Man måste gå via polisen eller kronofogden för att verkställa flytten av bilen.
Exakt, rätten att flytta bilen gäller bara statlig eller kommunal myndighet. Så de får flytta bilen och lägga kostnaderna på dig.
 
Låsta bilar flyttas lättast på garagedomkrafter. Om de hamnar på kommunal mark försvinner de fort.
 
  • Gilla
Razmataz och 12 till
  • Laddar…
P
R Rem skrev:
Jag föreslog för polisen att jag skulle putta ut den i gatan och det tyckte polisen var en bra idé, för då blev det kommunens problem ...
Jag tror inte att polisen får uppmana till brott. Inte ens passivt.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.