Håller på att fundera vilken typ av styrning man kan tänkas ha för vattenburen golvvärme som är ingjuten i platta på mark. Är det kanske någon som har erfarenhet av hur det fungerar med tex. "elektronisk radiostyrd rumsreglering från Uponor"? Hur driftsäkert är det? Kan det vara en fördel att slippa att dra kablar i väggarna är en tanke. Huset är ett 1-plan och på 128m².
 
Det finns ju dom som är allergiska mot trådlösa saker men det är vad jag tänkt använda om det skulle behövas. Jag siktar dock på att köra helt utan elektronisk reglering på fördelarna och förlitar mig på att värmepumpen klarar detta själv.
 
helt klart kan du spara pengarna du tänkt köpa regler utrustning för, då det bara fördyrat instaletion & drift !

det tar dig några timmar extra att trimma in systemet manuelt & sen sköter det sig självt.
 
Om du har något fönster mot söder, och bor på en plats där solen skiner någon gång, vill du ha termostater! Det är stor skillnad mellan -10 grader på norrsidan av huset( där utegivaren bör sitta) och kanske8-10 kvadrat med fönster mot söder i januari, februari när solen går rakt in i huset.....
mvh
greenbay
 
Vi har hela vår södervägg med fönster från golv till tak (9 fönster som är 110 respektive120cm breda och 210cm höga) och har inte rumsgivare (dock förberett med kablar osv. för säkerhets skull) vi upplever inte att det är något problem med att det blir för varmt. Visst blir det varmare inne men inte så farligt, 2-3grader ungefär om solen ligger på hela dagen.

Även om man kör med rumstermostat så är det sådan fördröjning med ingjuten golvvärme så frågan är om det funkar tillfredställande?
 
med en inna givare till värmepumpen kan man medla lite = du fpr lite kallare där solen inte värmer & lite carmare där solen värmer.
med en sån så får värmpumpen reda på att solen eller nåt annat värme & kan anpassa framledningstempraturen efter detta.
det vi vinner på detta är att vattnet hela tiden cirkulerar & at det på så sett minskar risken för eltillskott när solen försvinner, desotom håller vi en jämnare tempraut på plattan
 
Rumsgivare är relevanta om en temporär värmeökning kan motverkas med sänkt värme i golvet. Om du har golvvärme i platta svalnar den så långsamt att rumsgivare är onödiga. Spar pengarna tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.