Hejsan på Er alla hemmapulare. Jag ska köpa dimmer till badrumsskåpets belysning, 12 v, transfomator. Jag hittar ingen dimmer som jag kan vrida
till/från utan alla som jag tittat på tänds genom att man trycker in knappen och
därefter dimmar. Finns det en "vanlig" dimmer?

Mvh Håkan
 
Av dom dimmrar jag känner till och brukar jobba med ( Elko & Eljo ) så har dom som är anpassade för lågvoltshalogen "tryckfunktion" för själva brytningen.
Men det borde ju gå att hitta något udda fabrikat med "vridfunktion" istället, om man nu vil ha det...
 
Har nu tittat på udda fabrikat typ Biltema och Harald Nyborgs produkter men de är med tryckfunktion för on/off. Att jag vill ha den andra typen är av ren bekvämlighet, för att slippa ett tempo, trycka.....
 
Köpte Eljos enkla med bara vrid och den gick sönder efter en dryg månad, axeln på potentiometern gick av - plaskskit! Det var rätt länge sedan och jag har fortfarande inte kommit iväg och köpt en ny... Denna gång tror jag att det blir en med tryckfunktion eller kanske vanlig knapp plus dosdimmer.
 
Dalle: Ser att CO har en dosmimmer att montera bakom strömbrytaren i apparatdosan för endast 199:-. Vet Du hur detta fungerar?????
 
Kastar mig in i tråden...
Jag tycker definitivt att du ska kolla på en dosdimmer med minne, då har du bara ett moment när du vill tända. För i regel har du väl samma nivå på dimmern varje gång.

Bara att komplettera strömbrytarna med en impulsfjäder så kan du tända och släcka med ett snabbt knapptryck, vill du dimma är det bara att hålla inne (på de flesta varianter av dimmers i alla fall)
 
CO dimmern har minne.
 
Så om jag köper en Eljo, Elko, strömbrytare, så kan jag koppla in en dosdimmer? I så fall blir detta ett par hundringar billigare är en transistordimmer av samma märke!
 
CO dimmern är möjligen lite misstänkt billig. Men om den inte håller måttet så finns det ju liknande produkter av proffsigare kvailitet (eller åtminstonde proffsigare pris).
 
Säg/skriv vilket märke som är BRA och var man kan hansla. I längde blir det trots allt billigare.
 
Elbutik.se har några olika att välja på. Själv har jag dimmax till spottar i köket, inköpta på elbutik.se. Sist jag kollade så förde de inte dem längre. Någon skrev här för ett tag sedan att dimmax var dåliga. Funkar (hittils) för mig.

Jag har även köpt CO dimmern för ett projekt med en bänkbelysning i köket. Har provkört den men inte mer. Verkar funka.

Men som sagt vilken som kommer att hålla längst osv?

Det jag tycker är den stora fördelen med dosdimmer är att man kan styra den från godtyckligt antal platser. Köksbelysningen kan jag dimma från 4 olika platser i köket.

Mina Dimmax (har 2 olika grupper av lampor) sitter i egna dosor, men skall gå att få in bakom strömbrytaren.
 
Köp en transformator med separat styrning för dimmringen...

Fast fas in*
Nolla in*
Styrd fas in* (med denna så dimmras den upp eller ner)

i pricip samma funktion som en dimmax.

dimmax gillar inte alla typer av transformatorer.... Kolla ordentligt innan man köper dimmax...
 
Hej,

en följdfråga när det gäller dosdimmrar: Får de verkligen plats i apparatdosan bakom en standard eljo-brytare? Hur tight blir det?

/Martin
 
Jag köpte en DimLight dimmer och den fick då plats i en apparatdosa, det blir tight men det gick utan problem. Nu har jag iofs inte Eljos brytare men jag misstänker att det är ungefär samma storlek på de flesta samt att tillverkare av dosdimmers stödjer de vanligaste dimensionerna på brytare.
 
De får plats i apparatdosan bakom brytaren eller i takdosan....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.