Jag har bryderier betr staket och vad som är tillåtet.
Grannen har en tomt som är omgärdad av en gammal stenmur ca 1,20 hög och 1,50 bred (meter). Allt i tomtgräns.Kan jag bygga ett staket som direkt ansluter till denna stenmur? Se bild
Av tomtkarta går ej att utröna om tomtgräns går mitt i stenmuren eller på min sida om muren
 
  • Handritad skiss av en tomt med en stenmur och anteckningar om ett planerat staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Avstyckning skedde 1945
Förrättningskartan är otydlig
Ingen vet någonting mer exakt. Inga gränsmarkeringar finns. Dock går det att orientera sig bra pga stenmuren
 
Har du pratat med grannen. Be att få okej att bygga till stenmur och be sen att få det skriftligt.
 
Det är det som blir svårt
Grannen använder min tomt som genväg. Finns inga servitut men han har tom gjort en grind i stenmuren. Han tjänar 50 m på genvägen. Jag blir bara trött
 
Plantera ett par vinbärsbuskar framför grinden, de brukar inte vara så dyra någon hundring styck.
 
Gillar det, men jag vill inte ha krig. Bara vanligt hyfs.
 
Tror du att du får hyfs med ett staket, eller blir det krig?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Staket får du ju bygga på din tomt. Kolla med din kommun hur högt du får bygga utan bygglov. På många kommuners hemsida brukar det gå att läsa sig till vilken höjd som gäller.
 
  • Gilla
Per.berge00
  • Laddar…
P Per.berge00 skrev:
Gillar det, men jag vill inte ha krig. Bara vanligt hyfs.
Har du pratat med grannen? Är det en vanlig villaträdgård som han genar igenom så låter det ju inte riktigt klokt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.