Vi vill bygga ett atriumhus på 190 kvm. Vi har en tomt som vi får bygga 150 kvm plus 40 kvm garage. Har hört att man ibland får räkna in garaget och bygga 190 kvm bostadsyta. Har bokat telefonmöte med handläggaren på torsdagn vill kolla om det är någon här som vet?

Har skissat ner FHVs atriumhus så det blir 190 kvm
Skiss av ett atriumhus på 190 kvm med planlösning ovanifrån och perspektiv från sidan, inklusive rum och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av ett atriumhus på 190 kvm som visar planlösning med rum och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
me
 
Jag har ingen aning, men jag skulle inte blanda in kommunen i den ekvationen, fastighetsskatten verkar inte vara långt borta. Normala fönster och inred garaget efter slutbesiktning säger jag.
 
P Plutus skrev:
Jag har ingen aning, men jag skulle inte blanda in kommunen i den ekvationen, fastighetsskatten verkar inte vara långt borta. Normala fönster och inred garaget efter slutbesiktning säger jag.
Du får ursäkta min okunskap men jag förstår inte vad du menar:
- varför inte blanda in kommunen?
- fastighetsskatt??
- normala fönster??
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
A AlexHo skrev:
Vi vill bygga ett atriumhus på 190 kvm. Vi har en tomt som vi får bygga 150 kvm plus 40 kvm garage. Har hört att man ibland får räkna in garaget och bygga 190 kvm bostadsyta. Har bokat telefonmöte med handläggaren på torsdagn vill kolla om det är någon här som vet?

Har skissat ner FHVs atriumhus så det blir 190 kvm
[bild]
[bild] me
Om detaljplanen säger 150 + 40 så är svaret nej. Du måste börja med att läsa i DP, utan det går det inte att svara med säkerhet.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Om detaljplanen säger 150 + 40 så är svaret nej. Du måste börja med att läsa i DP, utan det går det inte att svara med säkerhet.
En DP från 60-talet
Bild av en skrivmaskinstext från ett detaljplanedokument från 60-talet som beskriver byggnadsregler för tomter.
Scannad sida av en detaljplan från 1960-talet med regler för byggande i olika områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Autodidak1 skrev:
Om detaljplanen säger 150 + 40 så är svaret nej. Du måste börja med att läsa i DP, utan det går det inte att svara med säkerhet.
Förstår inte när jag läser DP
 
A AlexHo skrev:
Förstår inte när jag läser DP
Vad står det för beteckning på detaljplanens karta där din fastighet ligger? Det kan vara något i stil med BF1, BF1v eller liknande. Utifrån det tolkas texten.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Jag menade att du kan alltid inreda garaget i efterhand, om du skulle få godkänt att ha det som bostadsyta så kommer det att kosta mer om fastighetskatten kommer tillbaka. Men om du planerar för att inreda garaget i efterhand som boyta, så är det bra om fönsterna ser ut som vanliga fönster som man vill ha i en bostad. (normalt lite större)
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
A AlexHo skrev:
Förstår inte när jag läser DP
Du får inte bygga 190 kvm hus, måste vara max 150 respektive 40.

Men du kan komma runt det genom att planera för att bygga om ditt garage till bostad efter att huset är klart. Eller rättare sagt, det måste inte vara garage, det ska vara biyta (uthus).

Men det tråkiga är att det blir merkostnader omständigt och kanske omöjligt med exakt den planlösning ni vill ha.

PS. Håller själv på med planer att bygga hus där en del av garaget blir ett sovrum efter att huset är klart.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Jag menade att du kan alltid inreda garaget i efterhand, om du skulle få godkänt att ha det som bostadsyta så kommer det att kosta mer om fastighetskatten kommer tillbaka. Men om du planerar för att inreda garaget i efterhand som boyta, så är det bra om fönsterna ser ut som vanliga fönster som man vill ha i en bostad. (normalt lite större)
Om garaget är sammanbyggt med huvudbyggnaden så räknas det som huvudbyggnad. Dvs då blir byggrätten 150 kvm inkl garage.
 
  • Gilla
term och 6 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Du får inte bygga 190 kvm hus, måste vara max 150 respektive 40.

Men du kan komma runt det genom att planera för att bygga om ditt garage till bostad efter att huset är klart. Eller rättare sagt, det måste inte vara garage, det ska vara biyta (uthus).

Men det tråkiga är att det blir merkostnader omständigt och kanske omöjligt med exakt den planlösning ni vill ha.

PS. Håller själv på med planer att bygga hus där en del av garaget blir ett sovrum efter att huset är klart.
A Autodidak1 skrev:
Du får inte bygga 190 kvm hus, måste vara max 150 respektive 40.

Men du kan komma runt det genom att planera för att bygga om ditt garage till bostad efter att huset är klart. Eller rättare sagt, det måste inte vara garage, det ska vara biyta (uthus).

Men det tråkiga är att det blir merkostnader omständigt och kanske omöjligt med exakt den planlösning ni vill ha.

PS. Håller själv på med planer att bygga hus där en del av garaget blir ett sovrum efter att huset är klart.
Kolla upp att detaljplanen medger det. Är den formulerad som TS gör den inte det. (Utgår att det inte finns tillräcklig bya för huvudbyggnad, annars skulle ju inte omvägen behövas).
 
  • Gilla
Alex Holmén och 1 till
  • Laddar…
N Noell skrev:
Om garaget är sammanbyggt med huvudbyggnaden så räknas det som huvudbyggnad. Dvs då blir byggrätten 150 kvm inkl garage.
Det kan stämma, regleras i DP (exakta formuleringar är viktiga och även hur gammal den är). Så här står det i min DP: Garage etc som sammanbyggs med huvudbyggnad räknas som komplementbyggnad
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Det står uthus. Får man bygga ihop det med huvudbyggnaden?
Textdokument med markerad fras "uthus" som diskuterar byggregler för huvudbyggnad och uthus.
 
BirgitS
Nej, för då skulle det ju vara en del av huvudbyggnaden som inte får vara större än 150 kvm.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Jag menade att du kan alltid inreda garaget i efterhand, om du skulle få godkänt att ha det som bostadsyta så kommer det att kosta mer om fastighetskatten kommer tillbaka. Men om du planerar för att inreda garaget i efterhand som boyta, så är det bra om fönsterna ser ut som vanliga fönster som man vill ha i en bostad. (normalt lite större)
Du vet väl att ändring av användning är lovpliktig?
 
  • Gilla
jarlh och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.