Har funderat på två lösningar för att bevattningen av gräsmattan ska bli så smidig och snabb som möjligt varje gång.
Vi har bara en utomhuskran, så enligt skisserna:
Med plupparna: slang som man skarvar och monterar två flyttbara puckar från vardera håll (så att trycket håller i alla spridare)
Skissen med linjer: Sprinklerslang som man får flytta runt lite (området på gaveln är ju mycket snävare än på långsidan).

Någon som har testat sprinklerslang? Ser smidigt ut, tar inte så mycket plats när man rullat ihop den.
 
  • Skiss över gräsmatta med en bevattningsslang planerad runt ett hus och över två gräsområden med anslutningspunkter markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss över bevattningssystem med förgrenade linjer representerande sprinklerslangar runt en byggnads omkrets.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Håller med, själva har vi avverkat 15 års bortglömd djungel de senaste 2,5 åren sen vi flyttade till hus. Lycka till med golfgreenen! :D
Bra jobbat! :) Och tack!
 
Najjs Najjs skrev:
Tack! Precis sådana här tips som jag önskade! Visste inte ens att det fanns nåt som hette bevattningstraktor
Känner en som hade just den traktorn innan han installerade sprinklers. Och han var jättenöjd. Finns på rinkabyrör, har man tur kommer det ut en och annan traktor till salu.
Det finns ju i större variant men då är du inne på fotbolls, åkerstorlek.
 
harry73 harry73 skrev:
Det är ett utbredd missförstånd att man ska dränka sin gräsmatta.
Om man behöver vattna gräsmattan, räcker det gott och väl med lite vatten på kvällen efter solnedgång.
Fel att vattna på kvällen då det ökar risken för svampangrepp. Dessutom är marken varmare och mer vatten dunstar. Tidig morgon är det som gäller.

Skulle spana in Gardena som tidigare nämnt. Framgick inte om du var sugen på att gräva ner? Annars skulle du kunna montera dem så du kan dra runt slangen men inställda för ytan.
 
R Rkarlsson skrev:
Känner en som hade just den traktorn innan han installerade sprinklers. Och han var jättenöjd. Finns på rinkabyrör, har man tur kommer det ut en och annan traktor till salu.
Det finns ju i större variant men då är du inne på fotbolls, åkerstorlek.[/QUOTE

Låter vansinnigt behändigt. Men vi behöver kunna reglera bevattningsytan lite olika på olika delar av tomten. På smalaste stället hamnat vattnet på intilliggande tomt och grannens fönster om man trycker på för hårt.
 
1 markus1 skrev:
Fel att vattna på kvällen då det ökar risken för svampangrepp. Dessutom är marken varmare och mer vatten dunstar. Tidig morgon är det som gäller.

Skulle spana in Gardena som tidigare nämnt. Framgick inte om du var sugen på att gräva ner? Annars skulle du kunna montera dem så du kan dra runt slangen men inställda för ytan.
Tänkte inte gräva ner. Det lutar åt Gardenapuckar, men funderar på två olika modeller för att kunna vattna med precision och inte riskera att stänka ner grannarnas fönster.
 
Möt först ditt tryck och flöde så att du faktiskt har kapacitet att ha igång flera samtidigt. Blir väl rätt stora tryckföeluster om du grenar på det sätter och såna sträckor..fast du kanske inte har tänkt ha igång de samtidigt
 
harry73
1 markus1 skrev:
Fel att vattna på kvällen då det ökar risken för svampangrepp. Dessutom är marken varmare och mer vatten dunstar. Tidig morgon är det som gäller.

Skulle spana in Gardena som tidigare nämnt. Framgick inte om du var sugen på att gräva ner? Annars skulle du kunna montera dem så du kan dra runt slangen men inställda för ytan.
Fel och fel, det är fel att vattna mitt på dagen i strålande sol. Att vattna på morgonen innan det blir för varmt, undviker jag helst, framförallt om jag vill ge vattnet tid att sugas upp litegrann
 
O olofh skrev:
Möt först ditt tryck och flöde så att du faktiskt har kapacitet att ha igång flera samtidigt. Blir väl rätt stora tryckföeluster om du grenar på det sätter och såna sträckor..fast du kanske inte har tänkt ha igång de samtidigt
Ursäkta, en dum fråga: Hur mäter jag trycket?

vanligtvis när vi driver en vattenspridare får vi dra på ganska försiktigt så att vi inte vattnar både husväggar, altan och grannars fönster.
 
harry73
Du kan även gräva när vattenslang (pem) och installera några utomhuskranar Välj då större diameter för att minska friktion.
 
S Svedis skrev:
Gardena har anslutningspunkter man kan gräva ner, har själv funderat på detta.
Det enda du behöver köpa till är PEM-slang.

[länk]
Har ett gäng anslutningar. Ruggigt smidiga och pem-slang kostar inte många kronor. Ska du beställa flera brukar det vara värt att köpa från tyskland. Speciellt om du ska köpa lite mer gardenagrejer.
 
Najjs Najjs skrev:
Ursäkta, en dum fråga: Hur mäter jag trycket?

vanligtvis när vi driver en vattenspridare får vi dra på ganska försiktigt så att vi inte vattnar både husväggar, altan och grannars fönster.
Vanligast brukar väl vara tid för att fylla en 10-liters hink. Gardena har guider på sin hemsida om du ska bygga ett helt system.
 
  • Gilla
Najjs
  • Laddar…
Najjs Najjs skrev:
Ursäkta, en dum fråga: Hur mäter jag trycket?

vanligtvis när vi driver en vattenspridare får vi dra på ganska försiktigt så att vi inte vattnar både husväggar, altan och grannars fönster.

Jag fick hjälp på hornbach att sätta ihop kopplingar till en vanlig manometer. Lösningen är vanlig utomlands men här får man sätta ihop delarna själv. Sen har gardena ett ok online verktyg som tar fram hur många spridare o slingor du bör ha. Den spottar ut förslag på typ 500 spridare men man kan gallra lite, de vill så klart sälja ...

jag följde denna tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/maeta-tryck-i-vattenledning.343114/
 
  • Gilla
Najjs
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Du kan även gräva när vattenslang (pem) och installera några utomhuskranar Välj då större diameter för att minska friktion.
Vi har stenbeläggning på både fram- och kortsida, hade inte tänkt riva upp den för att dra slang. I alla fall inte just nu.
Men även med pemslangar och anslutningar så måste man koppla in slangar för spridare och placera ut dem, vad blir vinsten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.