Hej,

Vi har planer på att bygga till vårt hus och har precis fått våra bygglovritningar. Nu är vi lite osäkra på vad nästa steg är.

Tillbyggnaden kommer finansernas med ett byggnadskreditiv. Vi har tidigare pratat med banken och diskuterat lån runt 1,5 Mkr. Banken vill dock ha in en byggnadskalkyl, men jag är osäker på hur jag skriver en sådan. Saker vi ska göra själva kan man lätt kalkylera, men saker som hantverkare ska göra är svårare. Jag vet ju inte vad de har för påslag på material? Räcker en offert som kalkyl?

Vi behöver även göra en förhandsvärdering för att se hur mycket vi kommer få låna.

Vi känner oss osäkra på hur mycket allt kommer gå på. Tanken är att vi ska göra allt invändigt (förutom el) för att spara pengar. Tillbyggnaden kommer bli på nästan 80 kvm.

Men just nu känns det inte som att jag kommer någonstans. Behöver verkligen hjälp med att komma vidare, så att vi kan komma igång med detta innan barnen växer upp och flyttar hemifrån...
 
Vi står också inför en tillbyggnad (+ renovering) men har ännu inte kommit så långt att vi har bygglov. Jag förstår din frustration, tycker själv att det är mycket svårt att få någon bra uppfattning om vad saker kostar.

Vi har dock varit runt hos några banker och diskuterat byggnadskreditiv/byggnadslån, och fick då uppfattningen att offert utgör ett bra underlag för byggnadskalkyler enligt de flesta. Jag har för mig att i vart fall vår nuvarande bank vill se undertecknade avtal innan kreditivet/lånet faktiskt betalas ut. Vi kom överens med vår kontaktperson på banken att vi hör av oss när vi har offerter, så ser vi hur vi tar det därifrån. (Just eftersom det har varit svårt att ta reda på vad totalkostnaden kommer att landa omkring så kommer vi att ta in en första vända av offerter innan vi ens söker bygglov, för att få en uppfattning om vi uppskattat kostnaderna i ungefär rätt härad.)

Varför tar du inte kontakt med din bank och frågar hur de vill ha det? Även om du inte har någon "personlig bankman" så har ju bankerna avdelningar som sysslar med detta och som berättar hur det går till hos dem.

Och dessutom - kan vara värt att gå till några olika banker och ta in offerter på byggnadslånet. Det finns ganska stor variation på räntesatser och kreditavgifter m.m.
 
  • Gilla
Blag
  • Laddar…
S SL85 skrev:
Vi står också inför en tillbyggnad (+ renovering) men har ännu inte kommit så långt att vi har bygglov. Jag förstår din frustration, tycker själv att det är mycket svårt att få någon bra uppfattning om vad saker kostar.

Vi har dock varit runt hos några banker och diskuterat byggnadskreditiv/byggnadslån, och fick då uppfattningen att offert utgör ett bra underlag för byggnadskalkyler enligt de flesta. Jag har för mig att i vart fall vår nuvarande bank vill se undertecknade avtal innan kreditivet/lånet faktiskt betalas ut. Vi kom överens med vår kontaktperson på banken att vi hör av oss när vi har offerter, så ser vi hur vi tar det därifrån. (Just eftersom det har varit svårt att ta reda på vad totalkostnaden kommer att landa omkring så kommer vi att ta in en första vända av offerter innan vi ens söker bygglov, för att få en uppfattning om vi uppskattat kostnaderna i ungefär rätt härad.)

Varför tar du inte kontakt med din bank och frågar hur de vill ha det? Även om du inte har någon "personlig bankman" så har ju bankerna avdelningar som sysslar med detta och som berättar hur det går till hos dem.

Och dessutom - kan vara värt att gå till några olika banker och ta in offerter på byggnadslånet. Det finns ganska stor variation på räntesatser och kreditavgifter m.m.
Det lutar åt att ta in några offerter för att få en överblick. Känslan är dock att man vill ha bygglov + lån klart när man gör det.

Vi har pratat med vår bank man, men mest om hur mycket vi skulle tänkas få låna. Mejlade honom förra veckan och frågade då om en offert var giltig som kalkyl. Fick inget rakt svar, utan mer: Ja det är svårt, men försök få med så mycket som möjligt...

En bra tanke, att prata med fler banker. Behöver kanske inte låsa sig till sin nuvarande bank bara för att man har alla andra lån där?
 
B Blag skrev:
Det lutar åt att ta in några offerter för att få en överblick. Känslan är dock att man vill ha bygglov + lån klart när man gör det.

Vi har pratat med vår bank man, men mest om hur mycket vi skulle tänkas få låna. Mejlade honom förra veckan och frågade då om en offert var giltig som kalkyl. Fick inget rakt svar, utan mer: Ja det är svårt, men försök få med så mycket som möjligt...

En bra tanke, att prata med fler banker. Behöver kanske inte låsa sig till sin nuvarande bank bara för att man har alla andra lån där?
Beroende på hur stor diff det blir mellan offerterna så kan det ju påverka lånets storlek tänker jag? Om det t.ex. visar sig vara dyrare än man trott så behöver man väl större lån. (Och för vår del så lär vi behöva krympa den planerade tillbyggnaden om priset blir mycket högre än vad vi preliminärt kalkylerat, vilket är skälet till att vi väntar med bygglov... körigt att behöva ändra, haha)

Jo, det är väl vanligt med svävande svar av den där karaktären... men hör av dig igen och föreslå ett samtal där du kan få konkret vägledning? De säljer banktjänster - det torde ligga i deras intresse att förklara hur du går till väga för att köpa den tjänsten.

Och nej precis, man behöver inte låsa sig till sin nuvarande bank. Kan dock tänka mig att många banker önskar att man har samtliga bolån hos dem sedan när det blir dags att göra om byggnadslånet till bolån. (Vi har t.ex. låtit bli att binda vårt existerande bolån för att kunna hota med att vi tar allt till en annan bank vid behov.) Om inte annat så snacka i vart fall med andra banker för att få en bättre position att förhandla ned räntan etc. hos den bank du tänker ta byggnadslånet hos.
 
Vi funderar på att göra som ni tänkt, att begära in offerter/kostnadsförslag först, för att få ett hum om vad det skulle kosta.

Nu ska man bara hitta ett bra sätt att skriva en sådan. Har hört att man ska vara så detaljerad som möjligt när man begär in offerter, så blir det färre missförstånd under byggets gång.

Egentligen har jag inget emot att byta bank. Vi har Nordea nu, men får kolla runt på olika alternativ.

Vad för poster hade ni tänkt göra själva för att spara pengar?
Fönsterbyte är en som vi funderar på att göra själva. Där borde det finnas pengar att spara. Samt att dra om avloppet.
 
Ja, vi ska också ta fram ett så specifikt förfrågningsunderlag som möjligt. Som du säger, känns bäst att ha så mycket som möjligt avtalat direkt. Det är väl bra också för att man på så sätt tvingas att tänka igenom allt som kan tänkas igenom så tidigt som möjligt och då förhoppningsvis undviker plötsliga, fördyrande infall under projektets gång. Vi kommer att ta hjälp av arkitekterna med detta, men också genom kontakt hos byggfirma som kan tipsa om vad som bör ingå osv. Det finns också folk som bloggat om detta, i vart fall på bloggen blackandzinc.com har författaren lagt upp ett exempel på förfrågningsunderlag för deras renovering/taklyft (det projektet uppmärksammades förresten nyligen här på byggahus.se också).

Vi har faktiskt inte tänkt göra så mycket själva... vi får väl se hur långt den avsikten räcker när vi väl fått in några offerter, haha, kanske får vi tänka om. I vart fall ska vi väl riva gammal inredning och sådant, men dragning av några avlopp m.m. har jag svårt att se att det skulle kunna bli fråga om för vår del, vi är nog för oerfarna för det. Har ni erfarenhet av sådant här eller tänker ni chansa på att ni fixar det ändå? :) Vi funderar på att ta projektet som totalentreprenad, och vill heller inte in och joxa med något själva som kan påverka garantier...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.