Skippade att elda i kamin under hela vintern när jag noterade sprickbildning kring och i öppna spisen.
Bakgrund, tvättstugan som ligger rakt under spiselkransen bilades ur och gjöts ny platta för ett par år sedan.
Badrummet som ligger på andra sidan murstocken, i källaren, bilades ur och gick en ny platta för ett par år sedan.
ingen åverkan på murstock eller dess syll har gjorts.
Konstruktionsmässigt så verkar inte spiselkransen vila/hänga på själva murstocken.
Huset är från 1949.

Men, ser sprickor runt om samt inne i öppna spisen - Mellan det som man då kan kalla murstock och spiselkrans.
Kan man anta att alla vibrationer i källaren gjort så att spiselkransen satt sig något!?

enklaste väg ut?!
Spritsa/pressa i eldfast bruk så mycket det bara går efter att ha kratsat ur fogarna?!
Riva hela skiten och ta in folk!?

Kaminen fick sotning och orovtryckning när vi köpte huset för 10 år sedan då man inte kunde säga när det senast var gjort innan dess.
Inga sprickor finns inne på det eldfasta bruket i själva murstocken...
inga andra sprickor alls har noterats på vinden eller i köket på murstocken.

Spekulera på! Det här måste lösas på nått sätt...

Här kommer bilder;
Sprickbildning i vitmålad mur vid öppen spis som kan ha orsakats av husets vibrationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprickbildning i hörnet av en vitmålad vägg mot en stengolvplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vertikal spricka i en vitmålad vägg som kan indikera strukturell sättningsproblematik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på sprickbildning i svärtad öppen spis med synliga fogar och murverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på sprickor i och omkring en öppen spis, som kan indikera sättning eller strukturella problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fulkemisten
Kan man få en bild på hela spisen?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Kan man få en bild på hela spisen?
Murstenskamin med inramat foto, ljusstakar och fjärrkontroller, bredvid ett fönster och TV.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fulkemisten
Ok. Nu klarnar det. Vad står den på? Det är väl det viktiga? Gå ned i källaren och mät. Jag skulle tro att det där är kosmetiskt. Hela yttre delen vilar troligen på något. Du har väl inte tagit ned nån vägg i källaren?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ok. Nu klarnar det. Vad står den på? Det är väl det viktiga? Gå ned i källaren och mät. Jag skulle tro att det där är kosmetiskt. Hela yttre delen vilar troligen på något. Du har väl inte tagit ned nån vägg i källaren?
Ingen vägg i källaren ändrad - Mätningarna visar att det är helt kosmetiskt. Dvs, spiselkransen står inte på stocken utan måste vila på bjälklaget i vardagsrummet.
Murstocken i sin helhet står i köket bakom öppna spisen och på samma sätt i badrummet nere ser jag samma mått som i köket plus minus ett par centimeter. Rakt under spiselkransen står pannan mot en rak och fin vägg (hjärtväggen) utan utstick.

Misstänker således att vibrationer fått denna del att släppa lite från murstocken då den inte vilar på densamme...

Men - Det ryker in i sprickorna och måste således åtgärdas. Tror forat att pressa in eldfast bruk löser mitt problem!?
 
Redigerat:
Jag har ett förslag på hur du löser det där:
PICT0112.JPG


Vad gäller konstruktionen så gissar jag att det är gjort på samma sätt som här. Diverse konstiga avväxlingar som den inre delen vilar på och sedan ihopmurad med skorstenen. Här stod alltså skorstenen till höger och till vänster är urtaget i vardagsrumsgolvet där själva spisen var.

Är det inte bättre att ersätta spisen med en kamin som faktiskt kan ge ett nettotillskott av värme också? Ett litet projekt du fixar på en helg!

PICT0134.JPG
 
  • Haha
slacker
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har ett förslag på hur du löser det där:
[bild]


Vad gäller konstruktionen så gissar jag att det är gjort på samma sätt som här. Diverse konstiga avväxlingar som den inre delen vilar på och sedan ihopmurad med skorstenen. Här stod alltså skorstenen till höger och till vänster är urtaget i vardagsrumsgolvet där själva spisen var.

Är det inte bättre att ersätta spisen med en kamin som faktiskt kan ge ett nettotillskott av värme också? Ett litet projekt du fixar på en helg!

[bild]
Du är nått på spåret och jag tror att denna lösning är precis likadan som det såg ut hos er.
En kamin skulle vara både snyggare och mer effektiv, vi eldar absolut inte för värme utan har en LuftVatten och en LuftLuft, så det är för mysfaktorn enbart.
Måste suga på den där karamellen... I sådant fall riva spiselkransen, mura igen delvis, snygga/putsa till och ställa dit en kamin där spiselkransen står idag. :thinking:
Snyggare, mer energieffektivt och ved har tillgång till i drivor för all framtid.

Problematiken är stålar som fattas - Dom rullar iväg på andra projekt just nu och reserverna är inte på topp heller.... Dessutom pappaledig från och med igår..

Vad krävs för att ställa in en kamin!? Tillstånd och besiktning!? Helt klart värt en funderare....

Murstocken måste däremot bli kvar, blottad i köket och ventilation kök samt ventilation toalett uppe samt badrum nere är fortfarande i drift i separata pipor.
 
Redigerat:
Ibland finns det ju en ok Contura 5/600 på blocket för växelpengar, sedan krävs det väl en bygganmälan och en brandskyddskontroll när den är på plats. Även om man inte behöver elda för att hålla huset varmt är det ju ändå rätt trevligt när man varit ute ibland.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ibland finns det ju en ok Contura 5/600 på blocket för växelpengar, sedan krävs det väl en bygganmälan och en brandskyddskontroll när den är på plats. Även om man inte behöver elda för att hålla huset varmt är det ju ändå rätt trevligt när man varit ute ibland.

Alltid trevligt att elda!
Jag får ta upp detta med hustrun hur hon reagerar.
Knacka ned den där, mura upp och putsa på är inget mega projekt och kostar heller inte en förmögenhet - Det borde man klara av...
gjuta upp en ny klack som den står på och nytt klinker. Det gamla är ändå spräckt....

Men kortsiktigt, tills jag får tummen ur och mer stålar på banken - Tror vi på att laga sprickorna med eldfast bruk och köra på? Jag vill ju tro att sprickorna stannar mellan murstock och spiselkransen, dvs i vardagsrummet.
 
Vad gäller reparationen så törs iaf inte jag råda.....om man bara märker att det kommer in rök så kan man ju sluta elda och det verkar ju långsökt att få någon brandspridning?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vad gäller reparationen så törs iaf inte jag råda.....om man bara märker att det kommer in rök så kan man ju sluta elda och det verkar ju långsökt att få någon brandspridning?
Vi kan nog hålla oss från att elda helt - I vinter ställde fru in 4 feta blockljus för mysfaktorn, det funkade prima.
Och med en liten skit-unge som kryper omkring så är nog eldning borta från agendan ett tag hur som.
Ännu en sak på att göra listan - Tror iofs att ett nytt tak har mer prio! ;)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.