Hejsan!
Jag har en fråga angående limning av golvgips mot 22mm golvspån.
I andra trådar på detta forum framgår det att man ska använda ett speciellt (och ofta dyrt) lim för detta ändamål. Vår snickare som har massor av års erfarenhet av husbyggen att det går lika bra att använda vanligt kakel/klinker-fix för att limma fast golvgips mot golvspån och att det är onödigt att köpa dessa dyra lim. Själv tänker jag att det ju måste finnas någon anledning till att dessa lim finns (och kanske till och med till att de är dyra).
Vad säger forumets sammlade erfarenhet i denna fråga?
Tack på förhand!
 
Detta är ingen åsiktsfråga. Det finns ett antal lim/fix som är godkända för gipslimning i syfte att förstärka böjstyvheten, vissa mycket dyrare än andra.

Här är de:

Ardex Ardurit S48
Bostik Rep & Fix,
Bostic Fix Multi
Casco/Schönox FS
Kiilto Fixbinder
Lip Flexicol
MaxitSerpo 616

Edit: Och ja, gränsen mellan fix och lim är flytande här. Men det är alltså inte alla fix som ska användas för detta.
 
Tack för snabbt svar!
Du får ursäkta om jag verkar okunnig nu, men... Måste börjstyvheten alltid förstärkas? Jag glömde skriva det tidigare, men det är tänkt att det skall ligga klinkers på golvgipsen (om det spelar någon roll).
 
Om du har mer än 300 millimeter i centrumavstånd mellan reglarna måste man förstärka golvets böjstyvhet. Är spännvidden på reglarna max 4,2 meter och golvet är mindre än 10 m2 kan man antingen hellimma en golvgips eller flytspackla minst 12 mm med ett punktsvetsat stålnät. Annars måste man regla i till 300 c/c.

Men du kan ju inte lägga direkt på spån i vilket fall.
 
Ok. Då har jag lite att fundera på!
En sista fråga bara...
Det ligger glespanel med golvvärmerör under golvspånet, bidrar det till att öka böjstyvheten på något sätt?
 
Ja, det gör det. Du har alltså 600 c/c, sen gles ovanpå (inte emellan) reglarna och sen golvspån? Då är det nära tillräcklig böjstyvhet. Men du måste ju i vilket fall ha ett dött material att lägga plattorna på, så fortfarande behövs hellimmat golvgips (kommer bygga 16 millimeter) eller 12 millimeter spackel.
 
jon_h skrev:
Ja, det gör det. Du har alltså 600 c/c, sen gles ovanpå (inte emellan) reglarna och sen golvspån? Då är det nära tillräcklig böjstyvhet. Men du måste ju i vilket fall ha ett dött material att lägga plattorna på, så fortfarande behövs hellimmat golvgips (kommer bygga 16 millimeter) eller 12 millimeter spackel.
Det stämmer. 600 c/c och sen glespanel ovanpå, sen golvspån. Jag kommer dock inte att chansa med något fix/lim som inte är godkänt för ändamålet, så kan är något/några av de alternativ som nämndes ovan att föredra när det gäller pris?
 
Om det är badrum tycker jag att du ska skippa gipset och flytspackla istället, för då behöver du ju bygga fall. Annars har jag inte superkoll på priserna, men S48 är nog dyrast och jag misstänker att LIP och Bostic tillhör de billigare.
 
Tack igen för alla snabba svar.
Det är två badrum, hall och kök som skall "klinkras", sammanlagt ca 60 kvm. Det är därför jag är angelägen om att hålla ner kostnaderna på detta lim, som jag lite naivt trott inte skulle kosta speciellt mycket.
Nåja, man lär sig nya saker hela tiden... :)
 
Jag tar mig friheten och fortsätter tråden med några frågor i samma ämne. Vi tänker lägga golvgips på en övervåning men av en helt annan anledning. Nämligen i syfte att redicera stegljud. Vi kommer på gipset lägga et trägolv eller en heltäckningsmatta. Därför kan vi skippa resonemanget om böjstyvhet i vårt fall. Vad rekomenderar expertisen om detta? Har ett lim en ytterligare stegljudsdämpande egenskap eller kan vi i vårt fall skruva golvet istället? Jag har surfat runt på diverce företagssidor och även på detta forum men inte kommigt till klarhet i hur jag ska göra. Lim blir som sagt tidigare väldigt dyrt om man ska lägga närmare 100m2!
 
  • Gilla
Gothus
  • Laddar…
Är 22 mm golvspån starkar än 13 mm golvgips?

jag skulle vilja köra:

Bjälkar c/c 600, längd 4,5 meter, 210 x 75 mm
Gamla råspont tvärs som gles (32 x 100 mm)
På med aluplåtar och rör
Sedan Golvgips (kan man hellima den mot råsponten/aluminium?)
Och sist fix med klinkers.

Det är ingen våtrum

Olivier
 
Det blir för klent som du har tänkt. Sen är spännvidden så pass lång (över 4,2 m) att du bör regla i tätare, till c/c 300.

Ja, golvspån är böjstyvare än golvgips. En hellimmad golvgipsskiva mot en skruvad och limmad golvspånskiva ger ett tillräckligt styvt underlag på c/c 600, om det inte är frästa spår och värmeplåtar i slingan, och om regelspännvidden inte överstiger 4,2 meter eller rummets yta överstiger 10 m2.

Jag tycker att du ska regla upp till 300 c/c, sen råsponten, och sen dubbla lager golvgips, det understa skrivat och limmat, det översta hellimmat utan skruv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.