Här får ni något nytt att fundera på! Frågan gäller främst timrade hus och perioden 1700 - mitten av 1800-talet.

Jag gillar när man går ifrån den evinnerliga vita färgen på fönster och foder (invändigt alltså. Ja, utvändigt också ibland...). Ett rum med fönstersnickerier i någon mer traditionell färg blir ofta så snyggt, fast det är klart att det kan ge ett lite mörkare intryck ibland också. Men tänka bara på blågrå, gröna eller röda snickerier - åh va fint!

Men nu undrar jag vad som har varit vanligast - att man målat spröjs, "sidorna" på fönsternischen och fönsterfoder i en och samma färg? Eller kan man ta olika? Och vad är snyggast?

Såg igår ett 1700-talshus där man målat spröjs och "sidor" i vitt/ljusgrått, och sedan fönsterfoder i mörkt rött. Kan inte bestämma mig för om jag tyckte om det eller inte.

En följdfråga är också hur man gör när man har innanfönster - målar man spröjs o båge gröna på det yttre fönstret gör man väl det på innanfönstret också. Men hur der det då ut när man sätter på klisterremsorna? Dom är ju vita? Kanske man måste plocka fram akvarellådan då, och måla på dom också...
 
Vi tänker måla salningarna vita och fodrena i avvikande färg (mestadels grått). Vi har foder på tre sidor och bröstlist underst. Den tänkte jag att man målar vit på ovansidan-det som är en direkt fortsättning på fönstersalningen och i den andra färgen på resten (jag ääälskar maskeringstejp ; )...). Jag tror det blir snyggast då fönstren är vita samtidigt som man får så mycket ljus in i rummet som möjligt om salningarna är vita. Om det var så förr kan jag inte svara för men vårt hus är ändå nytt så jag behöver inte tänka på det på samma sätt.
Fast om man kollar i denna del av forumet under rubriken bilder på era kök så kan man se att det blir snyggt att ha fönstren vita och resten avvikande, hmmm....
Funderat vidare och kanske det blir bäst att ha bröstlist och fönsterbräda i samma färg åtminstonde...
 
Sara_B skrev:
En följdfråga är också hur man gör när man har innanfönster - målar man spröjs o båge gröna på det yttre fönstret gör man väl det på innanfönstret också. Men hur der det då ut när man sätter på klisterremsorna? Dom är ju vita? Kanske man måste plocka fram akvarellådan då, och måla på dom också...
Tror du att man hade innerfönster under den tidsperioden du syftar på ?? Jag tror inte det .... känns som det är en senare uppfinning.
Du kan ju sätta en tätningslist istf. att klistra dom så slipper du den vita remsan, om du har ett bra anhåll mot karmen dvs.
 
Fönsterbågarna, karmen & foder ska alla målas i samma kulör om du nu är ute efter hur det var tänkt orginal! Vitt brutet med kimrök eller grön umbra till milda gråblå/grågröna kulörer var nog det som var mest förekommande. Mer eller mindre % av pigmentet. & klisterremsan kanske du får leva med att den är vit...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.