Hej
Ska precis börja mura upp mitt ytonghus men jag har en del breda fönsterpartier där jag misstänker att jag måste förstärka med pelare av stål eller betong(vertikalt). Jag har sett att Ytong har O-block som man använder som inbyggda gjutformar. Med detta systemet skulle man ju, tack vare att det är billigare, kunna förstärka på fler ställen än vad man tänkt från början. Vilket är bäst tror ni. Stål eller betong?

Kanske är jag överdrivet nojig. Mina fönsteröppningar är 6st på 3,5m och 2st 4m där jag ska gjuta in HEM balk i U-block HE140M vid 3,5meters öppning och HE160M vid 4m öppningarna. Jag bor i snözon 2,0 och huset ska bli enplans, 18graders taklutning. Belastningen på väggarna räknar jag med att de blir 12kN/m. Kanske behöver jag inte ha förstärkningspelare om den ingjutna balken får ett bra överlapp på väggarna?
Vad tror ni?
Mvh Anders
 
Har ni inte nån konstruktör som räknat på vad som behövs? Vi var tvungna ha detaljerade k-ritningar för få startbeskedet, och kommunens byggnadsinspektör tittade noga på just såna saker under det tekniska samrådet.

Vi gött ett varv runt med U-block (H+H har 300mm höga u-block, så vi köpte u-blocken därifrån trots resten av huset byggdes med aeroc, då alla lättebetongstillverkare utom H+H verkar köra med för små u-block).
För 2.5m stora öppningar användes en IPE180 balk, IPE160 för 160-200cm öppningar och resten av varvet runt med 5st 12mm armeringsjärn. Upplag på balkarna var 350mm.
För ytterväggarna behövde vi inte några förstärkningspelare, men vi har å andra sidan betydligt mindre öppningar än ni har (vi behövde däremot pelare i de bärande innerväggarna för alla öppningar bredare än en dörr då vi har gjutna bjälklag).
 
Jag har än så länge inte bett en konstruktör kolla på balkarna. Kommunen vill ju se hur jag har tänkt dimensioneringen av dessa så jag letar efter någon som kan hjälpa mig med det. Startbeskedet finns sen i somras. Xella har ju en tabell som ger en fingervisning av vad som ska ligga i u-blocken. IPE180 på 2,5m känns stabilt! Inga sprickor där hoppas jag? Mycket intressant att höra vad andra har använt och hur det fungerar.
Ytongblocken ska ju tåla lasten av balkarna men jag funderar ändå på att gjuta in betongpelare i Ytongen. På sina ställen sitter fönsterna så att upplagslängden för balken blir liten, 365mm.
 
B Byggmarodören skrev:
Har ni inte nån konstruktör som räknat på vad som behövs? Vi var tvungna ha detaljerade k-ritningar för få startbeskedet, och kommunens byggnadsinspektör tittade noga på just såna saker under det tekniska samrådet.

Vi gött ett varv runt med U-block (H+H har 300mm höga u-block, så vi köpte u-blocken därifrån trots resten av huset byggdes med aeroc, då alla lättebetongstillverkare utom H+H verkar köra med för små u-block).
För 2.5m stora öppningar användes en IPE180 balk, IPE160 för 160-200cm öppningar och resten av varvet runt med 5st 12mm armeringsjärn. Upplag på balkarna var 350mm.
För ytterväggarna behövde vi inte några förstärkningspelare, men vi har å andra sidan betydligt mindre öppningar än ni har (vi behövde däremot pelare i de bärande innerväggarna för alla öppningar bredare än en dörr då vi har gjutna bjälklag).
Vilken konstruktör använde ni er av? Jag tar gärna namn och nummer till denna?
 
7 721Bäcklin skrev:
Vilken konstruktör använde ni er av? Jag tar gärna namn och nummer till denna?
Tomas Gustavsson
http://konstruktioner.se/

Mycket seriös och kunnig om stenhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.