Nu har det nämnts "maskin", "fläkt" och "digitalt instrument". Det vore kul att en gång för alla reda ut vad de mäter. Kan iofs ringa sotaren o fråga, men det är ju inte lika spännande :)
 
Vad de "mäter" är nog alla överens om. De fyller rökgången med rök och ser på något mer eller mindre avancerat sätt till att det blir ett litet litet övertryck och sen kollar man så att det inte läcker ut någonstans där det inte ska läcka ut.
 
Det enda dom "mäter" är möjligen draget i pipan, men det har ingenting med provtryckning att göra. Bara att testinstrumentet visa det så har det väl i mitt fall hamnat på protokollet, det är förmodligen ett multi/flerfunktionsinstrument. Låg i en fin väska, tror även att där fanns videokamra att koppla in om det skulle behövas.

Tror att det är skillnad på täthetsprovning och provtryckning...vid en tryckning drar dom upp ett övertryck i pipan.

Som jag nämnde i mitt inlägg ovan att det läckte lite vid skavarna nere i källaren men inte anmärktes på, hade inte godkänts i bostadsplanen..möjligen på vinden. I mitt fall var det ett insattsrör som kontrollerades, så dom vart aldrig inne i huset. Bara kollade så att det inte kom rök ur angränsande pipor (utomhus)

/danso
 
Provtryckte i höstas. Obligatoriskt vart 5: år i min kommun och kostade 800:- för 3 pipor. prata lite med sotarmästaren och om instrumentet med display och fläkt. displayen visar arbetstrycket på luften som blåstes in och fläkten var en vanlig 3" fläkt som sitter bla. i en dator, fläkten kan inte bygga upp något nämnvärt tryck.

Det lilla tryck som byggs upp ska motsvara det tryck som blir i en kall skorsten och man tänder i pannan och kall luft i skorsten håller emot innan draget kommit igång ordentligt. Sotarn ställde in trycket med höjden på skorstenen som parameter, höjden påverkar trycket.

Sotarn förklara så här
Ingen murad skorsten är tät, tegelsten och murbruk andas väldigt bra. Det som de letar efter är sprickor och hål som varma gaser kan sippra ut igenom och förgifta boende eller tända eld på huset.
Normalt under eldning så bildas ett litet undertryck i skorstenen eftersom de varma gaserna högre upp drar i de lägre. Men under vissa vädertyper och med fläktstyrda pannor så kan det bli ett mycket litet övertryck i skorstenen, men det är väldigt lågt
 
Ljungskile skrev:
Det som de letar efter är sprickor och hål som varma gaser kan sippra ut igenom och förgifta boende eller tända eld på huset.
Jag trodde att det i huvudsak handlade om att det kunde läcka in luft genom eventuella springor, inte läcka ut rök, och att den luften skulle kunna kyla ner rökgaserna och öka avsättningen av sot och koks i rökgången och därigenom öka risken för skorstensbrand.
 
Har kollat mitt protokoll från sotaren. Det står skorsten ( 6 m) 20 Pa samt Cronspis 6Pa. Det är väl bara att hoppas att siffrorna stämmer.

/ Niclas
 
Perfekt! Nu behöver jag inte ligga sömnlös och fundera på det längre. Kommer nog snart på något annat...
 
Våran skorsten provtrycktes med 21 Pa och den är 8.25 m hög och är en Isokern.
 
Hemmakatten
Av våra tre skorstenar (varav två stycken murade i tegel med isolering) testade bara sotaren plåtskorstenen ordentligt, de andra sa han aldrig skulle kunna läcka. Protokollet kom två dagar senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.