Hej!
Tack för ett bra forum!
Husägare sedan 2018 och flitig besökare av forumet. Har fått många bra tips och trix i många olika trådar genom åren, men idag skulle jag behöva er hjälp med ett otrevligt problem!

I väntan på att renvera duschen på ovanvåningen (inte bruksbar i dagsläget) skulle jag fräsha upp dushen på nedre plan. När jag höll på att ta bort allt gammalt silikon såg jag att rörklämmorna som håller vattenrören i duschen satt lösa! Jag tog bort klämmorna och kunde utan kraft dra ut pluggarna för hand... Efter att ha kollat lite kan jag nog säga att det inte funnits någon regel eller tjock skiva att skruva/plugga i. Inget silikon verkade det vara i hålen heller...

Jag har alltså tre hål in i väggen, inne i dusch-utrymmet, inte bra...

Eftersom vi inte kan öppna upp och renovera hela utrymmet undrar jag om någon har en bra (minst "5-års provisorisk") lösning på problemet? Mina tankar var något i stil med:

1. Fylla hålen med någon form av massa (vet inte vad som skulle funka)
2. "laga" hålet med silikon eller limma dit någon liten "reparations-lapp"
3. Skaffa andra rörklämmor med dubbelhäftande lim som jag sedan kan sätta över de tidigare hålen

Skulle vara väldigt tacksam om någon som har mer koll än mig som glad amatör, har någon kommentar på ovanstående! :)

Hörn av dusch med lösa rörklämmor och verktyg på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett utdraget plugg i en vägg med synliga väggskikt och löst rörklammerhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Tack för tipset!
Jadu, bra fråga! Jag skulle gissa på massonit och troligtvis gips. Efter det "tomrum"... Svårt att se i de små hålen och har ingen annan plats att se det på.
Så det kanske är bättre att köra plugg i hålen än att försöka täcka över hålen och köra dubbelhäftande lim?

Såg att jag kanske lagt frågan i fel del på forumet... skulle kanske lagt den i VVS-delen på forumet istället? En mod/admin kan flytta om det är så.
 
Det jag menade med ”andra sidan av väggarna” var, vad är det för rum på andra sidan, å inte vad väggen består av för material.

Går det att öppna väggarna från andra sidan, alltså från annat rum?
 
Jag hade fyllt med våtrumssilikon
 
Aaaah, såklart! Sorry, jag läste uppenbarligen inte vad du frågade!
Hmm, på andra sidan är det ett kall-förråd/matkällare med någon puts-liknande yta. Den väggen är ju såklart lättare att öppna och sedan bygga ny om jag behöver! Ingen dum idé, tack! (y)
 
Ungefär hur tjock är väggen?
Är badrummet byggd mot en hjärtvägg?
Hjärtvägg är en vägg som går parallellt med långytterväggarna, ungefär i mitten av huset, den ska klara att bära upp mellanbjälklaget eller takstolarna.


Vi har byggt vårt badrum i källaren mot hjärtvägg, vi reglade ut på hjärtväggen för att slippa spåra i hjärtväggen samt för att få en lodrät vägg. Vår hjärtvägg är 200mm tjock, så den är ”svår” att göra upp ett hål i för att komma åt insidan av badrumsväggen.
 
Ja, väggen går parallelt med långsidan men vet inte om det räknas som hjärtvägg. Tror den är runt 130 mm tjock.

Denna delen av huset (som är byggt i L-vinkel) är mycket lägre än andra delen av huset som är 1,5 plan. Här finns garage, groventre m.m. plus detta badrummet. Vet inte om vi har hjärteväggar i denna delen eftersom garaget går ju t.ex. hela vägen.

Ritning av husplan med markerat badrum och källförråd, L-vinkel och tjocklek på vägg angiven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har nu fyllt hålen med silikon, pluggat silikonat och skruvat, men märkte att väggen är i rätt dåligt skick...
Kanske blir att få tidigarelägga hela renoveringen, men ska nog öppna upp från kallförrådet för att faktiskt se hur det ser ut först.

Pratade med en vänn som tyckte att detta var något säljaren av huset borde stå för (eller delvis) eftersom det borde vara fackmannamässigt utfört från början? Men det kanske räknas som något jag borde sett/reagerat på (eller kontrollanten) innan vi köpte huset för 3 år sedan?
Badrummet renoverades -05. (huset byggt -56)
Vad borde man göra?
 
Har du fått bra fäste för skruvarna i de nya pluggarna och fyllt upp med silikon så hade jag inte gjort mer.
Att börja öppna upp en vägg bara för en inspektion hade åtminstone inte jag gjort.

Avvakta med fler åtgärder tills badrummet ska renoveras, skulle jag säga.
 
  • Gilla
Macoo
  • Laddar…
Jag skulle säga att pluggarna inte fick så bra fäste tyvärr... men nu sitter iaf rörklämmorna "fast" så länge vi inte börjar slå och rycka i rören allt för mycket :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.